Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, laffe skrev:

Dette kanskje være et alternativ til teite dab-antenne plasseringer: 

http://www.at.no/transport/2017-08-03/Benytt-fortsatt-FM-antennen-27488.html

Dårlig idé med DAB-antenneadapter. BMW og Mini har skjerming som ødelegger frekvenser utenom FM & AM. Jeg har testet og målingene er utvetydige. Ikke kast bort penga på å prøve selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp fått montert Kufatec Fistune i min bil av Bavaria.

Men det fungerer svært dårlig, på E18 mellom Arendal og Tvedestrand feks er signalet stort sett fraværende, men virker i nærheten av Arendal og Tvedestrand sentrum. Har testet mest på P4 siden slik jeg har forstått det er lik frekvens over hel Sør-Norge. Slik det er nå er dette ubruklig og gir bare irritasjon. Har nå testet E18 mellom Arendal og Kristiansand, virker i alle tunneller men utom det kommer og går lyden.

Før Bavaria skulle montere dette ga jeg beskjed om at bilen er utstyrt med Klimarute, og de mente det ikke betydde noe. De har montert innvendig glassantenne i frontruta + antenneforsterker (ifølge faktura). 

Etter å ha forsket litt finner jeg ut at min bil har: 

Frontrute: 358 CLIMATE COMFORT WINDSCREEN, 5AD LANE DEVIATION WARNING, 610 HEAD UP DISPLAY, 8TH SPEED LIMIT INFO

Bakrute: 761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING

Hva mener de kloke hoder her inne?

Noen som har erfaring med montering av Kufatec og glassantenne i frontrute med eller uten denne spekken for frontrute?

Bavaria sa også at orginalt ligger DAB antennen i bakruta på F10, og det kunne være at bakruta på min bil hadde DAB, men da måtte de sjekke EL-skjema for min bil, og det har de ikke hatt tid til å sjekke. Er det mulig å finne ut av det noen plass ved hjelp av Vinnr: DW18875 ??

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.7.2017 at 12.53, Daniel80 skrev:

Noen som har testet universal dab adapteret som GS selger? Evt Dension sitt dab adapter? Finner ingen tester eller noe info om de... Tenker spesielt på brukervennligheten.

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/dab/dab_adapter_universal_tunein_dt350_m_bluetooth_og_handsfree_og_streaming_av_musikk_dab_dt350__3776863

193852

Hei,

tillater meg å løfte denne litt...

Minner veldig om diverse utgaver som AudioComX, DABMotion og Carwise. Tiny C10 er vel også en tilsvarende type, men også med Bluetooth. Fjernkontroller er veldig like - mange av selve mottagerne også.

AudioComX utgaven kom vel ikke så bra ut i litt eldre test, i motsetning til C10 som anbefales i de siste tester.

Ser at jording av antennene er kritisk for godt mottak. Hvordan virker antennen på GS varianten kontra den på C10 (m/jording mot A-stolpe)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er interesse har jeg "CD-veksler" firmware til mObridge i BETA-variant. Har ikke testet selv ennå, så bruk skjer på eget ansvar (uten at det skal være noen reell risiko involvert).

Denne er utviklet for NBT- og CIC- headunits for nyere Mini og BMW. Denne versjonen krever at CD-veksler blir kodet inn, eller at den erstatter en allerede installert CD-veksler.

Totalt minner det om Fistune sin løsning, og er et alternativ for CIC og NBT, hvordet ikke er mulig å la mObridge emulere SAT-radio. Dette har vært et problem for mange som har forsøkt å installere mObridge. Service following skal fungere også med denne løsningen.

Kilde for programvaren er forøvrig fabrikant: Fiberdyne/mObridge i Australia.

Siste oppdatering: Da er programvaren testet med CD-vekslerinnstillinger. Dette ga et suverent resultat når det kommer til layout. Vi kodet bilen til CDC med støtte for MP3. Dette ga en CD som heter DAB i skuff nr 1, og her var det mapper med alle funksjoner tilgjengelig. mObridgen lastet raskt stasjoner, men heller ikke her fikk jeg lyd for min del. Vi noterte oss at radioens Firmware var flashet på verkstedet hos BMW når jeg kjøpte bilen brukt. Jeg har en hypotese om at nyeste CIC firmware kan ha en BUG som dreper lyd fra eksterne enheter. 

 

mObridge til salgs, jeg kjøper ny HU :-D

Endret av nkstokp
OPPDATERING
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎04‎.‎08‎.‎2017 at 18.32, Maxmek skrev:

Bavaria sa også at orginalt ligger DAB antennen i bakruta på F10, og det kunne være at bakruta på min bil hadde DAB, men da måtte de sjekke EL-skjema for min bil, og det har de ikke hatt tid til å sjekke. Er det mulig å finne ut av det noen plass ved hjelp av Vinnr: DW18875 ??

Jeg har montert Dension USB i min 2010 730D + glassantenne i frontruta. Jeg er ikke fornøyd med antennen.
Jeg kunne ikke ha Kufatec sin pga jeg har DVD skifter.

Jeg har undersøkt en del ang original DAB antenne og med en del forbehold så har jeg funnet ut følgende.
Både min og din bil har DAB antenne i bakruta. Vi bruker DAB bånd III i Norge, og den har BMW i bakruta.
Det finnes kun ett delenummer for bakrute til min bil, ergo har den DAB antenne innebygget. Din bil har 2 delenummer for bakrute, men ingen av de sier noe om antenne, den eneste forskjellen er "Individual sunshade glazing, S761A=Yes" som du har.

Jeg ser at du har TV modul, det har jeg også. Jeg ser også at vi har samme antenneforsterker, men den har kun utgang for FM/AM/TV
Så det jeg har lurt på er om ikke det bare er og bytte til antenneforsterker med utgang for DAB, så trekke opp en antenneledning frem til DAB adapter.

Etter det jeg kan finne ut så er det delenummer: 65209346811vi trenger.
Fra ETK: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=FV31-EUR-04-2012-F10-BMW-530dX&diagId=65_2119
For vehicles with
NATIONAL VERSION JAPAN L807A=No
and TV function S601A=Yes
and DAB tuner S654A=Yes
Antenna amplifier Diversity 868 MHZ 65209346811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎06‎.‎06‎.‎2017 at 23.46, Espebrat skrev:

Har nå faktisk lykkes med å montere og kode inn en Mobridge DAB+ i min 2010 F10.

La til 655 i VO med E-sys, men da fikk jeg bare aktivert satellite radio uten at den fikk kontakt med Mobridge.
Så gikk jeg inn i HU_CIC og fant en enhet i modulen som het SDARS EXBOX. Denne var satt til inbox. Satte denne til exbox og kodet modulen.

Da fikk jeg kontakt med Mobridge!!  Fungerer perfekt!

Jeg har Dension USB GEN3 og er ikke fornøyd. Bruker 10 sekunder på kanalskifte og det er ikke noen mulighet for programinformasjon.

Har lest masse om Mobridge og det ser ut som det eneste alternativet som er bra.
Men så er det det at min bil er produsert 12.08.09 (2010) modell. Og jeg har DVD veksler.

At du har fått opp Mobridge på din som satellitt radio er bra, for da regner jeg med at DVD veksler kan brukes samtidig.
Men er din bil produsert før eller etter 09.09.09?

Skjønner at det er ett skille på om Sat radio var ekstern modul eller integrert i CIC fra den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.7.2017 at 11.53, laffe skrev:

Noen som h

6 timer siden, nokiaas skrev:

Jeg har Dension USB GEN3 og er ikke fornøyd. Bruker 10 sekunder på kanalskifte og det er ikke noen mulighet for programinformasjon.

Har lest masse om Mobridge og det ser ut som det eneste alternativet som er bra.
Men så er det det at min bil er produsert 12.08.09 (2010) modell. Og jeg har DVD veksler.

At du har fått opp Mobridge på din som satellitt radio er bra, for da regner jeg med at DVD veksler kan brukes samtidig.
Men er din bil produsert før eller etter 09.09.09?

Skjønner at det er ett skille på om Sat radio var ekstern modul eller integrert i CIC fra den datoen.

Hei,

Ref min oppdatering lenger oppe. Jeg har en MINI 2012, modell men har akkurat erfart at jeg ikke kan bruke mObridge på min HU. Med andre ord har jeg en relativt billig mObridge til salgs for 4000,-. Den er lastet med CD.veksler firmware, og jeg antar at hvis din CD-veksler støtter MP3, så skal dette være en lek å montere istedet for den, alternativt kan du jo kode SAT-radio, da jeg er temmelig sikker på at du ikke får samme tullballet som jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.8.2017 at 10.22, nokiaas skrev:

Jeg har montert Dension USB i min 2010 730D + glassantenne i frontruta. Jeg er ikke fornøyd med antennen.
Jeg kunne ikke ha Kufatec sin pga jeg har DVD skifter.

Jeg har undersøkt en del ang original DAB antenne og med en del forbehold så har jeg funnet ut følgende.
Både min og din bil har DAB antenne i bakruta. Vi bruker DAB bånd III i Norge, og den har BMW i bakruta.
Det finnes kun ett delenummer for bakrute til min bil, ergo har den DAB antenne innebygget. Din bil har 2 delenummer for bakrute, men ingen av de sier noe om antenne, den eneste forskjellen er "Individual sunshade glazing, S761A=Yes" som du har.

Jeg ser at du har TV modul, det har jeg også. Jeg ser også at vi har samme antenneforsterker, men den har kun utgang for FM/AM/TV
Så det jeg har lurt på er om ikke det bare er og bytte til antenneforsterker med utgang for DAB, så trekke opp en antenneledning frem til DAB adapter.

Etter det jeg kan finne ut så er det delenummer: 65209346811vi trenger.
Fra ETK: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=FV31-EUR-04-2012-F10-BMW-530dX&diagId=65_2119
For vehicles with
NATIONAL VERSION JAPAN L807A=No
and TV function S601A=Yes
and DAB tuner S654A=Yes
Antenna amplifier Diversity 868 MHZ 65209346811

Hei, da har jeg også forsket litt og diskutert med mekaniker på Bavaria. Vi sjekket EL-skjema for min bil den er produsert i april 2012. Her viser skjemaet at bilen har som du sier DAB III antenne allerede i bakruta. Skjemaet viser også at den Diversity eller antenneforsterkeren ser ut til allerede å ha utgang for DAB, men mekaniker var usikker på om antennekabel for DAB er strekt frem. 

Mekaniker sa også at ved ettermontering av original DAB byttet de haifinnen til en med DAB antenne i. Denne måtte skjæres løs siden den er limt, så det var vist litt jobb. Men at de monterer ny haifinne kan jo være en universal løsning for biler med CIC siden antagligvis ikke alle modeller har DABIII antenne i bakruta originalt.

Uansett så skal jeg ha bilen på verksted til torsdag, og vi har blitt enige om å flytte Kufatecen til bagasjerommet å montere den der for å strekke opp glassantenne i toppen av venstre side på bakruta. Det de skulle sjekke før de flyttet den var å se om de så en koakskabel fra DAB antenne fremme i tilfelle den er strekt frem. På min bil ligger fiberkabelen (Most) på venstre side i bagasjerommet bak hjulbuen så de kobler seg inn der. 

Hvis ikke dette heller skulle gi tilfredstillende mottak, så må vi nok plukke ned taktrekket å se om vi kan få tak i den originale DAB kabelen eller montere ny haifinnne med DAB antenne. 

Uansett så ser det ut til at det er for mye uvitenhet når det gjelder ettermontering av DAB foreløpig. Vi er ihvertfall enige om at det ikke er bra med antenne i frontrute når det er komfortrute. Tilleggsutstyr som jeg har 761 Sunshade glazing er kun soting så det mente de ikke forringet radiomottaket. En bekjent har også bil med komfortrute og han var på Mekonomen de monterte også antenna i frontrute med det resultat at radiosignalet er svært dårlig.

Skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet ny plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Såvidt jeg vet har haifinnen bare L-band, så de benytter denne i tillegg til bakruteantennen. Tror ikke det finnes haifinne med band III.

denne har vel DAB. Ifølge mekaniker byttet de haifinnen når de ettermonterte orginal DAB radio, men ikke vet jeg.

DAB.PNG

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy alle DAB-eksperter. Har innstallert mObridge DAB+ enhet i min E90 330D LCI 2009 mod, men slik jeg forstår det krever denne koding ettersom den har CIC Navi Pro, men jeg har også forstått det slik at BMW ikke kan kode det inn, eller? Tar i mot all hjelp med åpne armer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...