Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, awt skrev:

Du har vel egentlig rett i alt du skriver. :)

Vet ikke om @danskiii fortsatt er operativ?

Helt håpløse "instruksjoner" som medfulgte, hvertfall for oss som ikke tar et dypdykk i fiberkobling hver dag.. Selvfølgelig logisk når man først har fått riktig plugg i riktig hull, etter man har funnet ut at fiberkabelen som går inn i CD-veksleren må "demonteres".. Og veldig lite til ingen ting å finne på nett angående dette. 

For å teste nå tok jeg bare strøm fra ekstern strømkilde til adapteret, har du anelse om det er nok strøm i ledningene som går til klimaenheten over CD-veksler på disse @awt? Går ut i fra at rød er pluss på ene pluggen der og svart er jord.. Opplys meg gjerne her også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva den trekker av strøm, men ser ikke for meg det er så veldig mye. Går sikringen så trekker den for mye. :P

Om du tenker på hva som er hva i bilen, så er rød (gjerne med farget stripe) pluss og brun jord. Jeg ville nok koblet meg til på selve CIC-enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

Jeg aner ikke hva den trekker av strøm, men ser ikke for meg det er så veldig mye. Går sikringen så trekker den for mye. :P

Om du tenker på hva som er hva i bilen, så er rød (gjerne med farget stripe) pluss og brun jord. Jeg ville nok koblet meg til på selve CIC-enheten.

Da gjør vi det! Da får jeg legge opp antenne i mellomtiden før det dukker opp noe nytt om hvem som kan kode dette styret.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er jo å montere den bak, og koble seg til ved bluetooth-modul, men usikker på hvor vellykket det blir med antenne bak i en e90. På f.eks. e91 har man jo siderutene som er greie til slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, awt skrev:

Du har vel egentlig rett i alt du skriver. :)

Vet ikke om @danskiii fortsatt er operativ?

Desverre ikke utstyr for dette lengre da datamaskinen ikke ville spille på lag lengre.. Kommer det noe mer så blir det til F-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

Et annet alternativ er jo å montere den bak, og koble seg til ved bluetooth-modul, men usikker på hvor vellykket det blir med antenne bak i en e90. På f.eks. e91 har man jo siderutene som er greie til slikt.

Skal vel alltids få til en god løsning på antennen, men man må vel fremdeles ha koding, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, soetness skrev:

Hoy alle DAB-eksperter. Har innstallert mObridge DAB+ enhet i min E90 330D LCI 2009 mod, men slik jeg forstår det krever denne koding ettersom den har CIC Navi Pro, men jeg har også forstått det slik at BMW ikke kan kode det inn, eller? Tar i mot all hjelp med åpne armer! 

Den kan kodes hos noen Bilradiospesialist-forhandlere. Jeg gjorde det i Bergen. (1600,-) ellers er bmwcoding@thunshelle.no antagelig en av de beste du kan bruke: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95319045&fks=95319045 Han holder til i Hønefoss- området.Hvis du har CD-veksler og kan hive ut den, så har jeg firmware for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, soetness skrev:

Helt håpløse "instruksjoner" som medfulgte, hvertfall for oss som ikke tar et dypdykk i fiberkobling hver dag.. Selvfølgelig logisk når man først har fått riktig plugg i riktig hull, etter man har funnet ut at fiberkabelen som går inn i CD-veksleren må "demonteres".. Og veldig lite til ingen ting å finne på nett angående dette. 

For å teste nå tok jeg bare strøm fra ekstern strømkilde til adapteret, har du anelse om det er nok strøm i ledningene som går til klimaenheten over CD-veksler på disse @awt? Går ut i fra at rød er pluss på ene pluggen der og svart er jord.. Opplys meg gjerne her også! 

Skal du montere mObridge som CD-veksler eller SAT-Radio? Hva slags CIC (HU) har du?

  1. Fiberkabel: Lite flatt skrujern, Skyv ut blå kile sideveis (NB ikke mist den) Vipp opp mothakeren og trekk ut fiberkabelen.
  2. mObridge skal ha permanent strøm for minnet i boksen. Den går selv i "dvale" når MOST nettverket blir slukket av HU.

Oppdatering: Her er noen mobridge fiberkabelforklaringer litt nede i tråden http://www.diymobileaudio.com/forum/technical-advanced-car-audio-discussion/201202-help-mobridge.html

 

14 timer siden, awt skrev:

Hvorfor skulle man ønske CD-veksler firmware? Da er jo poenget med mObridge borte.

Nei poenget er vel å få den opp som SAT-radio, men CD-veksler konfigurasjon kan være en reserveløsning frem til man får programmert HU til SAT-radio. Det eneste man mister er favorittlagringsmuligheten, og at radioen ikke ligger i radio-menyen.

Jeg så at organiseringen på CD-veksler-modusen var litt enklere med separate mapper for ensembler og innstillinger, mens det i SAT-radio er et eget ensemble for innstillinger som ikke alltid er synlig etter en scanning. Dette skyldes en BUG i satradio-programvaren som gjør at CIC-mid ikke viser alle kanaler før bilen har gått i dvale etter siste scanning.

Endret av nkstokp
OPPDATERING
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet prisen for å ettermontere original CIC med DAB+? 

 

Noen som vet om noen i Stavangerområdet som leverer mObridge som sat-radio? Ser at de kan fikse dette i Bergen og Hønefoss, men skal ingen av stedene i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, meloh skrev:

Noen som vet prisen for å ettermontere original CIC med DAB+? 

 

Noen som vet om noen i Stavangerområdet som leverer mObridge som sat-radio? Ser at de kan fikse dette i Bergen og Hønefoss, men skal ingen av stedene i nærmeste fremtid.

Fikk tilbud på ca 26.000,- for ettermontering av original DAB+ for CIC på min F10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meloh,

fikk du PMen min? Jeg gikk ut på http://www.nbfbildeler.no/ og fant en brukt CIC til 4500,-, med DAB.

Har avtale med en som kan programmere, men det finnes løsninger der du kan montere en CIC uten programmereng, der du setter en "boks" i systemet som gjør at den brukte enheten kan brukes med VIN og FSC fra donorkjøretøyet. Her er ett eksempel: http://www.ebay.co.uk/itm/Plug-and-play-BMW-CIC-mid-CHAMP-MASK-retrofit-navigation-voice-adapter-emulator-/262686718660?hash=item3d29593ac4:g:s5kAAOSwX61ZLX5A
Denne finnes i mange varianter, men det ryktes at noen av dem ikke holder tilstrekkelig kvalitet og kan være brannfarlige.

Ebay er litt mer jobb (toll og sjekking av varenes opprinnelse) Til meloh sin F10 kan f.eks denne http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-F01-F10-F20-F12-F30-F25-CIC-MID-NAVIGATION-BUSINESS-CHAMP-2-DAB-CD-9331597-/222609703584?hash=item33d49282a0:g:BkkAAOSw32lYsAGF være et alternativ. VIN er oppgitt, så du kan lett sjekke produksjonsdato (2014 som høyst sannsynlig er en DAB+) og om det er registrert som tyvegods basert på VIN.

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...