Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 26.8.2017 at 17.55, asv skrev:

Fått i professional spiller fra en 2013 modell med innebygd DAB+ nå, strekt opp kabel, montert antenneforsterkeren, fått inn strøm og jording på den. Problemet er å få loddet på kabelen fra antenneforsterkeren til punktet på ruta. Noen som har gjort dette før og har noen tips til hvordan gjøre det? Sliter med at jeg må jobbe mot tyngdekraften så tinnet finner seg veien alle andre steder enn der jeg vil ha det og det virker ikke som det enkleste punktet å lodde i utgangspunktet. Hater igrunn å lodde, og har ikke gjort mye av det, så jeg stiller litt blankt når det kommer til lure triks.

Har ganske greit signal her i bygda jeg bor, så har bra signal selv uten kabelen loddet på, så noen umiddelbar krise er det ikke, men hadde vært greit å fått orden på det så jeg får smekka på bekledningen igjen. Har faktisk signal bare med kabelen liggende gjennom bilen, det overrasket meg litt, men kvaliteten var jo så som så uten forsterkeren..

Kan du ikke bruke sånn strømledende farge som man bruker på å reparere varmetråder i bakruter på? Clas Ohlson hadde dette i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.6.2017 at 11.09, Basse Lusk skrev:

Det er vel bare å prøve?

Ellers, siden du uansett skal bruke TUNE2AIR, hvorfor ikke bruke nettradio fra mobilen? Kan styres med knappene på rattet, og kanal og programinfo/sangtittel vises på bilens skjerm.

Har litt trøbbel med min TUNE2AIR. Jeg får ikke styrt sporvalg med ratten og får heller ikke opp noe på skjermen i bilen. Virker på alle andre Iphones, bortsett fra min selvsagt.. Har prøvd å nullstilt alt, men det går bare ikke min min telefon. Veldig rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har endelig fått montert dab i min e61. Monterte en Funke 710 antenne. La den i siderute bak vertikalt, la den sorte antennedingsen helt nederst på ruten og strakk antennen opp langs ruten. Jordingen som var en magnet limte jeg bare rett på lakkert stål. Da det sto i bruksanvisningen at dette ikke skulle gjøre noe. Men mottaket er helt fraverende, rett og slett ubrukelig. 

Bilen har riktignok uoriginal sotfilm på rutene. Men dette har jeg fått høre fra flere at vil funke greit.

 

Noen formening om hva jeg har gjort feil?

Er en kufatec fistune enhet

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det er det to mulige feil her ("opp-ned" i siderute er ikke optimalt men bør funke greit):

  1. God jording må til uansett (!!!), og det krever vanligvis metall mot metall, selv om lakken leder litt (hvis mulig strekk jordingsledning til en festeskrue mot jord)  :lecture:
  2. Skeptisk til soting (REF alt det de andre her på forumet har erfart). De du har forhørt deg med må i såfall vite mye om spesifikasjonene på filmen din, før de kan mene noe om signalskjermings-faktor. :-k Uten at jeg skal spekulere for mye: God mulighet for at det er polariserende egenskaper, hvilket i verste fall vil skjerme fullstendig for signalene.:idea:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå er det ikke bare bare og få taki en løs antenne som har riktig kontakt..  

Jeg ser der var noen tråder i bakruten ( varmetråder/antenne? ) Som den sorte boksen ligger over. Kan dette ha noe og si?

Nå som antennen er limt på plass.. er denne da "oppbrukt"? Alså bare og kaste om den må flyttes?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Skulebollen skrev:

Hm, nå er det ikke bare bare og få taki en løs antenne som har riktig kontakt..  

Jeg ser der var noen tråder i bakruten ( varmetråder/antenne? ) Som den sorte boksen ligger over. Kan dette ha noe og si?

Nå som antennen er limt på plass.. er denne da "oppbrukt"? Alså bare og kaste om den må flyttes?

Kommentar: Hårføner og varme opp, trekk forsiktig av og pass på så den ikke blir skitten. Varmetråder er skikkelig "FY"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nkstokp skrev:

 

Kommentar: Hårføner og varme opp, trekk forsiktig av og pass på så den ikke blir skitten. Varmetråder er skikkelig "FY"!

Av nysgjerrighet, hvorfor er det fy? Så lenge dem ikke brukes selvsagt. 

Og det er vel godt nok og flytte antennen rett bortenfor trådene da? Jeg skal ordne ett bilde ikveld :)

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.8.2017 at 15.28, meloh skrev:

FYI: Snakket med Bilradiospesialisten her  på Forus/Stavanger. De sa det hadde nylig kommet en ny mObridge forsterker som ga deg bedre lyd og også skulle være enklere å installere. Det var heller ikke noe problem å installere denne på F11.

Har du gjort dette? Fornøyd? Evt hva kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kodet inn min mObridge dab, måtte vente på kodeverktøy og bestilte komplett sett ettersom min e90 lci ikke likte enetkabel. Måtte legge inn med NCS Expert, ganske fort gjort. 

Fungerer utmerket, antennen er montert horisontalt i toppen av bakruten over varmetrådene/FM. Krystallklar lyd og fult mottak. Tok bilde før alle kanalene var scannet inn, men det kommer altså inn under radio/Satelittradio på CIC, ser helt originalt ut, styres fra ratt, info i display etcetc. Kan legge ut flere bilder om folk ønsker det av kanalliste. Skal også oppdatere mobridgen til siste firmware ila uken. 

Så om noen trenger koding nå så har jeg både originalt og uoriginalt til alt av bmw, alle årsmodeller, og noen mini+LR 😊 Og kabler såklart.. 

IMG_1010.JPG

IMG_1011.JPG

Endret av soetness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎28‎.‎02‎.‎2016 at 20.45, awt skrev:

Du må legge inn $654 for DAB-radio i VO, og deretter kode M-ASK på ny.

Denne guiden forklarer dette ganske greit.

Først å fremst må eg si eg er imponert over alle som bruker tid på legge ut forklaringer og guider til alt mulig. Det gjorde at eg optimistisk nok kjøpte meg programvare og kabel i håp om å få aktivert DAB i menyen på min 2006 mod E91 (har full navi)

Har montert en Kufatec og sjekket at eller alle kunstens regler skal den no være riktig installert. Så dukket jo ikke DAB valget opp i menyen slik eg hadde håpet. Har prøvd å skumme gjennom det meste av denne tråden, samt "how to" på NCSExpert. Men har ikkje kommet heilt i mål.

Igår gjorde eg et forsøk:

Stemmer det at denne linken kun forklare programmering i en modul, men at det må gjøres i to eller flere moduler? Eg har NULL peiling på NCSExpert i utgangspunktet, men fulgte guiden du linket til og fekk til slutt lagt inn £654 i Cas modulen. Men må eg altså gjøre det i en annen modul også? Ref siste kommentar i den veilledninger. MLA? 

Som "grøn" i denne programmeringsverden så hadde eg satt pris på en komplett guide :)

 

Må eg evnt koble fra igjen Kufatec'en når dette er lagt inn, liksom for å kjøre aktivering? 

 

Alle tips mottaes med stooor takk. 

 

 

NCSexpert guide.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎29‎.‎06‎.‎2017 at 22.47, lurerlitt skrev:

Interessant tråd :) Ingen innlegg med min problemstilling her. Jeg har en 2007 e93 (cab) med ccc og cd veksler i bagasjerommet. Bestilte meg en kufatec 40148 fra GS med DAB-antenne - Fakra (via. adapter). Dette er en selvklebende sak for montering i vinduet.

Spm 1: Jeg kunne imidlertid tenke meg en skjult løsning ala dette: https://www.cartronics.co.uk/BMW-retrofit-DAB-in-3-series-E93 med tilkobling i bagasjerommet. Her er antenna montert under støtfangeren. Noen som vet om dette er en løsning som vil virke med antenna som fulgte med? Ser for meg at den kan klebes mot hardplasten på førersiden helt bakerst.

Spm 2: Cd veksler brukes aldri, så tenkte å ta den vekk og montere kufatec'en der istedenfor. Er dette plug'n play eller er det sære ting jeg bør tenke på? Kufatec kan kanskje monteres ved siden av? 

Håper noen har synspunkter. Tenker å legge ut bilder og beskrivelse hvis jeg får montert det i løpet av helgen.

Eg kunne muligens tenke meg å  kjøpe CD-veklseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...