Gå til innhold

E38 740i eller E39 540i?


Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med å veie for og imot? E39 vet jeg er en kvalitets-BMW og at det i all hovedsak er rust som er problemet men jeg må si at jeg syns E38 er svinaktig kul. Men det er veldig blandet oppfatning av E38 såvidt jeg har skjønt. Noen sier at man blir invitert på julebordet til Bilia fordi man er stamgjest på verkstedet mens andre mener at de er problemfrie og solide. Virker som om alle er enige i at det er lurt å gå for faceliften på E38 ihvertfall.

 

Kan noen her fortelle meg hvorfor/hvorfor ikke jeg burde gå for E38 fremfor E39?

 

Mvh. Jokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e38 er bygget på samme plattform som e39, dem deler masse understellsdeler.

har selv e39, med v8, og kan ikke si at jeg plages med mye deffekte deler over kort tid.

har samme rustproblemer begge 2. men e38 har stål bensintank, så den er mer utsatt for rust.

 

MÅ ikke gå for facelift e38, men anbefaler å gå for 1996 og nyere, da dem første e38 gjerne er mindre utstyrt.

 

selvom e39 og e38 er relativ lik i str, så føles e38 større innvendig.

selvom gulvmatten i bagasjerom er lik på begge bilene, så er e38 bagasjen større pga høyden og større luke som gjør at man får inn større ting i bagasjen.

er større plass i baksetet for voksne mennesker.

 

uen tvil hadde jeg gått for en e38, helst med manuell girkasse \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7. Helt klart. 740 og 540 er jo så å si samme bil. Bare litt forskjellig karosseri. E38 karosseriet er bare 1000 ganger tøffere.

Jeg har vært på Bilia 3-4 gang på de 7-8 årene jeg kjørte E38. Og alle gangene var for å kjøpe deler jeg ville ha.

De feil å mangler jeg hadde med bilene var såppas simple at de ble fikset på gårdsplassen uten spesielt mye verktøy eller spesialkompetanse.

Jeg har hatt 728 pre facelift og 740 facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart valgt E39 540I, helst med manuell kasse :) Jeg synes E39 er en meget pen og tidløs bil, vil tro at den er en smule mer dynamiske og lettbent enn en E38. Hva feil og mangler angår så er jo disse bilene utrolig like så der tror jeg ikke den ene går foran den andre. Eneste måtte være at E38 har ståltank (som ruster notorisk) mens E39 har plasttank, en bekymring mindre der.

E38 er jo også en utrolig flott bil, kanskje den beste 7-serien de har laget noensinne. Men på E38 skulle man jo nesten hatt 750I med V12ern, 740I blir jo litt knuslete i forhold da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det samme med 540i, den er knuslete mot M5. Fortsatt en bra bil, med enormt mye kjøreglede.

 

Fordelen med en E39 er deletilgang, noe som egentlig er en litt mørk siden dette handler om hvor mange biler som ble produsert av e39 og e38. Jeg ville valgt E38 ivertfall, skal man først ha en stor og tung bil kan man like gjerne dra den helt ut. E39 er også dagligdags, E38 går det fort litt tid mellom hver gang man ser. Synest det rett ut er mye mere staslige biler selv, og kunne godt tenkt meg en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det samme med 540i, den er knuslete mot M5.

Nei det gjør ikke det, V12 er og blir V12. Alt annet blir stusslig i forhold 8) Både M5 og 540I har V8er og så lenge man ikke har ett ønske om å ha bedre ytelse eller M bil så gjør en 540I jobben like bra :)

Men trådstarter vurderer hverken 750I eller M5 så det er ikke noe poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt 740 før 750 any day!

Trådstarter spør om 740 mot 540. Så både M5 og 750 er helt irelevant.

Selv om bilene er meget like syns jeg E38 er flottere på alle måter. E38 føles også mye bedre å kjøre. (Har prøvd flere av både 38 og 39)

E38 gir også en høyere kvalitetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du en 540i med msport understell, har du en bil som er ganske lettbeint og artig å kjøre. Ihvertfall for størrelsen og type bil. Går også merkbart bedre enn en 740 rett frem. Hvis du er veldig etter luksus- følelsen bør du gå for 7ern. Husk at en topputstyrt 540 også vil ha masse utstyr og komfort.

Sånn som jeg ser det, appellerer en 540i mer til entusiasten. Den innehar en fin miks av egenskaper som gjør den både praktisk og morsom.

Tror kanskje det er lettere å finne en god 740i i Norge, enn en 540i. 7- seriene har ofte blitt tatt bedre vare på, og man finner færre ombygde eksemplarer. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Begge er nydelige biler, det er dine behov og preferanser som bestemmer. Angående pålitelighet kan jeg ikke skjønne annet enn at disse bilene stiller ganske likt. Noen spesialdeler for 7- serie vil nok være hakket dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er spesial deler på en 7er da?

så vidt meg bekjent er det ikke noe forskjell i deletilgang på e38 kontra e39.

 

men ja, finner mindre styling til e38, men en e38 trenger ikke bli stylet, er tøff i seg selv.

 

vekten er ikke store forskjellen på, min 728ia/740i veier 1935kg med fører.

en e39 m5, er oppgitt til 1795kg uten fører, men vil nok veie litt mer.

klaske på den ett senkesett/ coilovers så blir den ikke like båt som orginalt og ser enda tøffere ut.

 

en stor feil med e39 er det forsømte store navhullet som må til på felgene kontra e38. kan klaske på en e38 store hjul uten at dem ser for store ut.

20" kler den meget godt og har plass til 285 dekk bak uten å subbe og har plass til mer dekk.

 

kjør på med 740i du, dem er stort sett tatt bedre vare på enn en skamkjørt 540.

 

en 740 vil gi deg mer kjøreglede uten tvil, og er masse mer luksus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er spesial deler på en 7er da?

så vidt meg bekjent er det ikke noe forskjell i deletilgang på e38 kontra e39.

men ja, finner mindre styling til e38, men en e38 trenger ikke bli stylet, er tøff i seg selv.

vekten er ikke store forskjellen på, min 728ia/740i veier 1935kg med fører.

en e39 m5, er oppgitt til 1795kg uten fører, men vil nok veie litt mer.

klaske på den ett senkesett/ coilovers så blir den ikke like båt som orginalt og ser enda tøffere ut.

en stor feil med e39 er det forsømte store navhullet som må til på felgene kontra e38. kan klaske på en e38 store hjul uten at dem ser for store ut.

20" kler den meget godt og har plass til 285 dekk bak uten å subbe og har plass til mer dekk.

kjør på med 740i du, dem er stort sett tatt bedre vare på enn en skamkjørt 540.

en 740 vil gi deg mer kjøreglede uten tvil, og er masse mer luksus

Tror ikke jeg gidder å liste opp alle delene som er spesifikke til 7- serien. Som du kanskje veit, er 7- serien laget i et mindre kvantum enn 5- serien. Dette er en av grunnene til at enkelte deler kan være hakket dyrere. Det samme gjelder for deletilgang. Flere biler produsert = større marked for deler= større deletilgang. Det finnes f.eks 4 e39 hos min lokale hugger, men ingen e38. Har dog aldri påstått at deletilgang på e38 er et problem.

I min verden så kjøper man e38 for økt komfort og luksusfølelse. Da blir det veldig rart å klaske på et coiloversett, som ødelegger denne følelsen totalt. Da kjøper man heller en e39 med msport. Det er ikke til å komme unna at disse er mer lettbeint enn en 7er. De veier mindre, og er mer sportslig oppsatt.

Kjøreglede kan jo være så mangt, så der får nesten trådstarter finne ut hva han liker. Enten det er å cruise med en stor luksusbil, eller om det er å kjøre litt mer inspirert rundt svingene en varm sommerdag.

Endret av KasperR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 740 M noe verre enn 540 M da?
Jeg har hatt med den ene 7er'n min på bane å leka. Det var moro.
Jeg bygget F1 gir fra AMG SLS på den ene 7er'n min. Var artig å kjøre med den. Meget inspirerende å kjøre rundt svingene på varme sommerdager med den.

740'n min var senket 50/50 og gikk på 20" felger med 30 profil dekk og hadde sportseter. Den var mer komfortabel enn en standard E39 520iA med komfortsetene syns jeg.

Huggerne her har hatt flere E38. Plukket deler flere ganger.


At en 540 er noe entusiasten fåretrekker må da bare være synsing fra din side. Eller kan du dokumentere dette?
Det er nok bare smak og behag. Det finnes entusiaster som fåretrekker VW.
Jeg vil påsta at jeg er entusiast. Det er mye BMW jeg ville hatt før en 540.
Entusiaster pleier jo å like det mer skjeldene. Så E38 vil jo være mer logisk entusiast bil.
Siden de også pleier å være mer velholdt er kanskje fordi entusiaster pleier å eie de?

Generelt sett syns jeg E39 har et mye kjedeligere og tristere utseende enn E38. Den gir meg en mer bestefar bil følelse også.

Jeg testet min 740 med 286 hk, 440nm og steptronic kasse fra 0-100.
Har du testet en 540 og kan vise at den er merkbart raskere?
 

 

post-49693-0-08123600-1380749346.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk leser det jeg skriver Sjøbuse, så ser du at jeg skriver at det er min oppfatning at 540i appellerer til entusiasten. Det er ikke noe jeg har tenkt å dokumentere.

Litt artig er det da at du ber meg om dokumentasjon, men backer opp 0-100 tallene med et egenproduserte mobilbilder. Jeg forholder meg til fabrikktall, som tilsier at 540i er merkbart raskere enn en 740i.

Hvis man modder nok, kan man få en Volvo 240 til å gå raskt rundt svingene. Det er uansett ikke til å komme unna at en 540i vil trekke det lengste strået på svinget vei, hvis man sammenlikner 2 noenlunde like biler. Alle som kjenner til naturlovene vil være enig i dette.

Det med deletilgang orker jeg ikke å diskutere en gang, det finnes mange flere e39 enn e38, også vrakede. Ergo deletilgangen er bedre på e39. At det er et problem for e38 med deletilgang har jeg som sagt aldri påstått.

Endret av KasperR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også den påstanden om at en 540I appellerer mer til entusiasten enn hva en tung 740I gjør, vi snakker da om sportslige kjøreegenskaper. På samme måte som en E46 330I igjen er mer sportslig enn en 540I. Det er en grunn til at du ikke ser mange 7-serier som banebiler :P

Skal man derimot ha en så komfortabel og lukseriøs bil som mulig så trumfer jo selvsagt en 740I over en 540I, en E38 gir veldig mye premium for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...