Gå til innhold

Ønsker innspill og tilbakemelding ift. reklamasjonssak på slett arbeid (felgdreiing) - Østfold Felgteknikk AS


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Ville nok ha styrt unna disse felgene hvis jeg hadde andre Alpinafelger å velge mellom. 

Sett at markedspris for fine orginale ville vært 20000 ville jeg nok ha krevd avslag på 5000 for disse.

Nå er det ren synsing fra min side, men skulle jeg hatt Alpinafelger ville jeg vært svært nøye og ikke nøyd meg med nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang verdi etter at de har fikset de slik at man må bruke senterringer for å bruke på både e39/andre BMW så for min del hadde ikke verdien gått ned stort. Si de er verdt 20k, kanskje 18-19 istedet.

Da senterringer er såpass vanlig at det har egentlig ikke noe å si. Snarere tvert imot. Mindre uavfjøret vekt (plast er lettere enn alu) men fordelen er nok ikke målbar omtrent.

Men igrunn eneste fordelen om disse skulle selges senere jeg ser er nettopp det at de da passer alle BMW (navhullsmessig) så om du finner en med e39 som vol ha slike så vil nok ikke han bry seg stort om senterringer, (har tolket det slik at man ikke får disse felgene i e39 navhull) siden da har han tross alt ikke mye å velge i.

 

Men seff en kjøper som har e60 skulle gjerne hatt org hull uten senterringer.

Men sånn til slutt 

Beste løsning for begge parter er nok kanskje som en annen sa. Krympe inn en foring med e39 navhull, da slipper man tenke på løse ringer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24. februar 2016 at 18.45, janerik171187 skrev:

[...]Men igrunn eneste fordelen om disse skulle selges senere jeg ser er nettopp det at de da passer alle BMW (navhullsmessig) så om du finner en med e39 som vol ha slike så vil nok ikke han bry seg stort om senterringer, (har tolket det slik at man ikke får disse felgene i e39 navhull) siden da har han tross alt ikke mye å velge i.

[...]Beste løsning for begge parter er nok kanskje som en annen sa. Krympe inn en foring med e39 navhull, da slipper man tenke på løse ringer og slikt.

Jeg er enig i at det ikke er en direkte ufordel at en felg har E39 (og X5/X6) sentermål på felgene, da disse kan brukes på alle andre BMW-modeller med boltsirkel 5x120. Det som derimot er situasjonen her, er at disse felgene nå  ha en sentreringsring for å kunne brukes på en hvilken som helst BMW, da de har boret større hull enn BMWs største standarsmål på Ø74,1mm. 

Når det gjelder skissert løsning om en krympet foring med E39-nav, er jeg helt enig i at dette vil være en fullgod løsning som ikke medfører risiko for vibrasjoner.

Jeg vil fortsatt takke for gode og reflekterte tilbakemeldinger, og ytterligere kommentarer og diskusjon rundt emnet mottas med takk. Det vil bli oppdatert status i saken etterhvert som det er noe å berette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgsettet taper seg nok litt i verdi, men det skulle dreies opp til E39 nav diameter uansett. Så verditap var unngåelig, slik jeg ser det. 
Så lenge det blir ryddet opp i, blir det feil å kreve mer enn 25% hva han faktisk har gitt for felgene.
Jeg vet ikke hva han har gitt for felgene, hvilken stand de var i, hva slags verksted han har brukt eller hva han krever. Så alt dette blir litt ca ca :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger og synspunkter i anledning denne saken. Saken er nå oversendt Forbrukerrådet igjen og vil bli behandlet videre. Jeg oppdaterer gjerne tråden etterhvert som det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å postlegge noen ytterligere svar i denne tråden, men da jeg ble gjort oppmerksom på at virksomheten selv har kommentert denne saken i offentlig fora (det er ikke meg de har vært i sak med, slik de refererer til i dette innlegget) og at min venn mottok vedlagte avslutning av mail fra virksomheten i dag, ønsker jeg ikke å skåne denne uprofesjonelle virksomheten for noe som helst. Det er skammelig at virksomheten forsøker å tilsidesette forbrukers rettigheter etter norsk lov når feilen utelukkende har oppstått som følge av deres mangelfulle arbeid.

Skjermbilde 2016-05-19 kl. 14.14.45.png

Saken er behandlet i Forbrukerrådet og midlertidig avsluttet som et forlik under forutsetning av at felgene fortsatt kan godkjennes av Statens Vegvesen. Det var uomtvistelig at felgene led et verditap som følge av virksomhetens slette arbeid, men at det var vanskelig å fastsette en konkret verdiforringelse. Det ble derfor avsatt et skjønnsmessig verditap pålydende kr. 2.000,- og gitt medhold i påstanden om dekning av direkte tap (kjøring og levering av felger for reklamasjon) pålydende kr. 1.086,60,-, totalt kr. 3086,60,-, med tillegg at felgene ble rettet som forespeilet i løsningsforslaget. 

Virksomheten godtok ovennevnte løsningsforslag fra Forbrukerrådet og igangsatte retting av mangelen etter en stund. Felgene er mottatt av eier, og rister fortsatt i liten grad. Iht. virksomheten bar to av felgene preg av urundheter, men ironisk nok ble felgene rettet av samme virksomhet i samme momang som felgene ble oppdreiet. Uansett blir dette en påstand mot påstand, og følgelig vanskelig å dokumentere eller underbygge på noen måte. Virksomhetens arbeid ved oppdreiing av ny senteråpning vil som følge av det bli undersøkt av ekstern tredjepart for å avklare om forholdet forårsakes av dreiingen eller felgens påståtte urundhet.

De av dere som har fulgt saken, får selv gjøre seg opp en mening om hvilken av partene som har rett her, men jeg vil på bakgrunn av virksomhetens mangelfulle arbeid, velvillighet til å løse saken og deres håndtering, fraråde alle jeg kjenner (og ikke kjenner) til å utføre felgreparasjoner hos Østfold Felgteknikk AS!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15. februar 2016 at 12.14, MaWeRiCk skrev:

Du kan ikke Levere Orginale felger til et verksted som skal dreie disse ned til en senterstørrelse som er Uorginal for å bruke de til E39. For å komme etterpå å klage for felgen har lidd et verditap da de ikke kan selges videre som orginal... Dette verditapet er jo bestillt av kunden. Hvis verkstedet reparerer felene med senter-ringer må kunden være fornøyd.

Helt enig!! Dette blir jo rimelig teit etter min mening. Kunden har bedt di gjøre navåpningen større, dermed blir allerede originalheten ødelagt... Så om di da må borre opp litt til har minimal betydning både gjennerelt å prismessig mener nå jeg. MEN rimelig uprofesjonelt å ikke engang klare å lage alle felgene like da... Men syns det ble en god deal til slutt uansett. Men ville ikke akkurat brukt dette firma selv. Når di ikke engang klarer en så enkel jobb som å borre opp 4 felger kan man jo begynne å lure 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Helt enig!! Dette blir jo rimelig teit etter min mening. Kunden har bedt di gjøre navåpningen større, dermed blir allerede originalheten ødelagt... Så om di da må borre opp litt til har minimal betydning både gjennerelt å prismessig mener nå jeg. [...]

Det er nok helt sikkert delte meninger når det gjelder verdiforringelsen av den opprinnelige dreiingen, men jeg er i hvert fall av en åpenbar oppfatning av at felgene lider et større verditap når felgene er dreiet opp fra 72,6mm til et universalmål (jeg vet ikke hva som ble den endelige navåpningen i dette tilfellet) enn om felgen ble dreiet opp fra 72,6mm til 74,1mm som er BMW standarder. Felgene finnes i 72,6mm og 74,1mm, og ikke i et eller annet universalmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...