Gå til innhold

Ønsker innspill og tilbakemelding ift. reklamasjonssak på slett arbeid (felgdreiing) - Østfold Felgteknikk AS


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bistår en venn av meg i en sak mellom ham og en profesjonell aktør i markedet innen felgreparasjon, og kunne med dette trengt noen innspill fra dere. Saken er oppe for rett instans og offentliggjøring av selskapets navn gjøres derfor ikke på nåværende tidspunkt.

Forhistorie
Saken gjelder et sett originale Alpina Classic i 8,5x19 (delenummer 36 11 750) og 9,5x19 (delenummer 36 11 752) til BMW Alpina B5 (E60/E61) med navåpning 72,6mm. Disse felgene er tiltenkt brukt på en E39, og de eneste tilfredsstillende metodene for å få dette til å passe er 1) benytte overgangsspacere eller 2) benytte seg av oppdreiing av felgsenter til 74,1mm. Da overgangsspacere krever en viss størrelse for å kunne konvertere, ville felgene stukket uforholdsmessig langt ut i hjulhusene og den mest fornuftigste løsningen var derfor en oppdreiing av senterets størrelse. Et felgreparatørverksted som hevder de er markedsledende innenfor fagfeltet fikk tilslaget på felgdreiingen, og kunne utføre dette med den nøyaktigste presisjon.

Felgene ble levert til det angjeldende verkstedet tidlig på vårparten for oppdreiing, og da felgene ble levert tilbake viste det seg at arbeidet som ble utført slettes ikke var tilfredsstillende gjort. Alle fire felger ble dreiet opp i forskjellige navåpninger (hvilket er godt gjort i seg selv), og åpningene er derfor blitt større enn BMWs største navåpning på 74,1mm. Ettersom det ikke akkurat er mulig å reversere en slik prosess, er derfor neste løsning å dreie opp felgene ytterligere til et standardmål hvor det finnes sentreringsringer fra dette standardmålet og ned til 74,1mm.

Slik saken er nå
Virksomheten har påtatt seg ansvaret for feilen, men hevder de ikke er erstatningsbetinget av feilen som er påført disse felgene (det hører med at virksomheten har forsømt omsorgsplikten overfor kundens eiendeler, og at disse ikke helt uten videre kan repareres slik de burde). De ønsker å rette opp i feilen ved å dreie opp felgens navåpning ytterligere for å bruke sentreringsringer, og mener at dette er en fullgod løsning for kunde.

Vi mener at dette ikke er en fullgod løsning, da skisserte løsning gir 1) økt risiko for ubalanse, 2) en "universalåpning" med spesialringer som ikke kan fåes kjøpt hos enhver dekkforhandler og 3) redusert markedsverdi i form av at de ikke lenger helt uten videre passer en eneste BMW modell uten bruk av sentreringsringer. Videre mener vi at det er irrelevant for markedsverdien om felgen er dreiet opp fra 72,6mm til 74,1mm, da dette er BMW-mål for felger. Dessuten er sentreringsringer i størrelse 72,6mm-74,1mm noe som fåes kjøpt "over alt" - hvilket er allmenn akseptert.

Saken har kommet dithen at et eventuelt verditap må kunne dokumenteres/estimeres før en erstatningsutmåling kan gis, og det er i denne sammenheng jeg ønsker hjelp og bistand fra forumet. Det har ikke latt seg gjøre å komme i kontakt med takstmenn som 1) takserer felger og/eller 2) kjenner til markedet for Alpina felger. Det bør være unødvendig å påpeke at Alpina felger er for spesielt interesserte og ikke noe "ola nordmann" kjøper til sin bil.

 

Jeg har laget en liten avstemning i tillegg, og ville satt pris på om så mange som mulig tok seg tid til å stemme og legge igjen en kommentar med sitt synspunkt, og om hva man tenker dersom man skulle kjøpt det angjeldende felgsettet med "universalmål" i navet. Reflekterte svar både for (til vårt forsvar) og mot (til virksomhetens forsvar) imøtesees med stor takk! 

Det er ikke behov for bistand eller ytterligere drøfting av lovteksten, da vi har kontroll på dette.

img56302541.jpg

EDIT: Legger til søkestrenger for å nå ut til andre som måtte lure på erfaringer rundt Østfold Felgteknikk via f.eks. google.

Østfold Felgteknikk, ØFT, Østfold Felgteknikk AS, ØFT AS, www.felgteknikk.no, dårlig arbeid, kundeservice, dårlig kundeservice, erfaringer, negative erfaringer, positive erfaringer, skadde felger, retting av felger, lakkering av felger, dreiing av felger, oppussing av felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye overmål er det snakk om her da?

Hadde ikke latt det verkstedet rote noe mere selv i vertfall, men løsningen deres er jo egentlig grei ut.  Senterringer er jo helt vanlig å bruke, men er målene rett gjør det ikke noe galt. Det er derimot upraktisk og ikke hva han betalte for. Maskinering og senterringer mener jeg bør dekkes av firma dersom det blir løsningen.

Skal man gjøre seg flid er jo det alltids en mulighet å dreie opp enda litt mere, krympe inn ei foring og ta ett siste finkutt. Da blir det rett mål, uten noe tøys med løse senterringer.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes først og fremst dette er ganske trist! De som gjør jobben er i ett service yrke og er avhengige av tilbakemeldinger for å drive god business! Syntes det er sykt at bedriften ikke tar på seg ansvaret for denne feilen da det sett fra mine øyne er såpass seriøst at felgene nå er verdiløse. Hvordan en skal behandle kunder har dem ikke forstått, jobber selv i service yrke. Hvis noe fra vår bedrift ikke er som det skal så erstatter/bytter jeg heller en gang for mye enn en gang for lite.

 

Vet ikke hva krav det er på dette, men vil tippe at de fleste reparasjoner eller jobber som er utført har en form for garanti. Det er en grunn til at man utdanner seg f.eks rørlegger, for hvis det skulle være noe feil med arbeidet står bedriften ansvarlig. Eller hvis du leverer bilen din på EU kontroll, så forventer du å få bilen tilbake i samme stand som når du leverte den? ikke full i skader.  Men som sagt, vet ikke hvordan det er med jobber som dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er ikke felgene slik de står pr. nå verdt markedspris ene og alene fordi de ikke kan anses som original vare lengre. Dersom disse felgene (med dette delenr.) kunne fås med Ø74,1 navåpning ser jeg ingen grunn til at en økning opp til dette skulle endre kroneverdien på de, men ved å endre målet på navåpning til et mål som ikke er mulig å bestille felgen med fra fabrikk, mister de det jeg anser som genuiniteten og ektheten sin. 

Dvs. dersom jeg var på jakt etter et sett Alpina-felger og kom over to identiske originale sett der det ene hadde BMW-navåpning og det andre ikke (ergo modifisert til en ikke-original BMW/Alpina verdi), skulle det sistnevnte vært minimum 20-30% rimeligere om det skulle blitt vurdert av meg som kjøper.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg kan bidra med så mye annet enn å svare på undersøkelsen, men jeg er forholdsvis opptatt av originale felger, og da liker jeg naturligvis at de er mest mulig originale.

For min del kan dette sammenlignes med en M-etellerannet som har fått karosseribytte. Bilen er den "samme", den fungerer likt, men det er likevel noe som gjør at man aldri ville gitt full pris for en slik bil.

Det er vanskelig å gjette hva et slikt sett vil være verdt, men jeg ser for meg en prisreduksjon på rundt 1/3. Jeg ville nok likevel foretrukket nevnte felger (om de var 100% ellers) i forhold til et urørt sett med skader (kantkjøring etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg som var i denne situasjonen så hadde felgene fått mindre verdi for meg, nettopp pga at de ikke lenger er 100 prosent originale. Det er helt klart at de vil fungere greit med senterringer, men det skal ikke være sånn og det hadde plaget meg. Utrolig kjedelig sak å komme borti synes jeg, Alpina felger er noe helt spesielt og dette er det dessverre ikke alle som skjønner. 

Hvis det var meg som skulle kjøpe Alpina felger så er det helt klart at jeg ikke ville gitt markedespris for disse som omtales her. Jeg tror faktisk at jeg ikke hadde vurdert dem i det hele tatt, ikke med prisreduksjon en gang. Jeg har hatt nok styr med senterringer og ugunstige navåpninger. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Etter min mening er ikke felgene slik de står pr. nå verdt markedspris ene og alene fordi de ikke kan anses som original vare lengre. Dersom disse felgene (med dette delenr.) kunne fås med Ø74,1 navåpning ser jeg ingen grunn til at en økning opp til dette skulle endre kroneverdien på de, men ved å endre målet på navåpning til et mål som ikke er mulig å bestille felgen med fra fabrikk, mister de det jeg anser som genuiniteten og ektheten sin. 

Dvs. dersom jeg var på jakt etter et sett Alpina-felger og kom over to identiske originale sett der det ene hadde BMW-navåpning og det andre ikke (ergo modifisert til en ikke-original BMW/Alpina verdi), skulle det sistnevnte vært minimum 20-30% rimeligere om det skulle blitt vurdert av meg som kjøper.

Jeg føyer meg i rekken her. Det blir originalt MEN du må likevel ha senterringer, allerede her begynner det å ringe ei bjelle, en fremtidig kjøper(la oss ta f.eks. meg) ville spurt hvorfor og når jeg har fått dette forklart hadde jeg synes det virket litt useriøst fra felgbedriften og derfor kanskje styrt unna. Det er svært lett å velge andre felger som er 100% rett dersom prisforskjellen er lav. Jeg vil ikke si de er verdiløse, men en reduksjon på 1/3 vil jeg tro er riktig uten å kjenne markedet for felgene, utenom en kjapp research på nettet for å sjekke priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og reflekterte tilbakemeldinger så langt. Jeg skal forsøke å svare på de fleste uklarhetene og spørsmålene som dukker opp underveis.

Overmålene varierer fra 2-6mm (ca) per felg, og som nevnt innledningsvis er felgene dreiet i forskjellige størrelser. Dvs. at den ene felgen kan være tilnærmet perfekt, mens den andre felgen har et avvik opp mot ca 6mm. Grunnen til at jeg benytter ca mål i dette innlegget er fordi felgene ligger til opplagring hos nevnte verksted til saken er avgjort. Følgelig har jeg derfor ikke detaljmålene for hånd.

Slik saken står nå, har virksomheten påtatt seg ansvaret for feilen, men de er lite velvillige til å kompensere for verditap eller de faktiske utgifter man har i forbindelse med saken. Virksomheten hevder at felgene ikke lider et slikt tap ved at felgene ikke lenger får BMW-mål. Det er hevet over enhver tvil at virksomheten må dekke de faktiske utgiftene relatert til saken, men erstatningsutmålingen for redusert verdi må vurderes og fastslås. Denne type dokumentasjon er nå etterspurt i saken, og er det jeg nå forsøker å få belyst på en nogen lunde alternativ måte (ettersom det ikke har latt seg gjøre å oppdrive en takstmann for felger - om noen har tips her, så mottas disse med stor takk).

Slik jeg ser det, så mister felgene originaliteten og genuiteten ved seg når felgene blir dreiet opp større enn det største BMW-målet som eksisterer/tilbys. Det kan jo diskuteres om felgene allerede mistet originaliteten og genuiteten ved inngrepet som ble bestilt (dreiing fra 72,6mm til 74,1mm), men jeg er av den klare oppfatning at dette i seg selv ikke ville medført noen verdiforringelse. Det er først når felgene ikke lenger er et BMW-mål at felgene mister verdien.

Slik saken står nå, så må man enten ta til takke med feilen de har gjort, godta en oppdreiing av senteråpning og samtidig få en erstatningssum som tilsvarer den verdien felgene lider som følge av oppdreiingen. En slik løsning vil, i mine øyne, være den mest fornuftigste løsningen for alle involverte parter - og som også er forenelig med lovens utgangspunkt om rimelighet. Et annet alternativ er jo at virksomheten skaffer til veie et nytt (brukt) sett og/eller kjøper felgene i sin helhet av min venn.

Til slutt vil jeg bringe på det rene at det ikke er noens intensjon at man skal "tjene" på situasjonen som har oppstått, men at rett skal være rett og at virksomheten må stå til ansvar for feilen de har gjort.

Fortsett gjerne med innspill og konstruktive tilbakemeldinger. Alt vi kan få er med på å underbygge saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde et sett med felger allerede vært helt uinteressant så fort jeg hadde sett at det var behov for senterringer. For meg blir det litt som at man skal kjøpe et spisebord som har vært knekt og blitt restaurert igjen. Det fungerer på samme måte, ser helt likt ut fra der man som oftest ser, men man er hele tiden klar over at det er "snekret sammen" en løsning for at det skal se helt og fint ut. Tviler sterkt på at noen ville betalt samme sum for to like bord dersom det ene var fikset opp med en løsning under mens det andre var helt originalt og ikke foretatt noen modifikasjoner på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vri å vende så mye man vil på det, men en felg som krever en senter ring, er ikke like bra som en som passer rett på navet, det sier seg jo selv da det øker faren for ubalanse. 

Nå er jo ikke disse helt orginale lenger da de er dreid opp fra 72,6 til 74,1 (eller skulle vert)

Men sant skal sies at 74,1 er jo en bmw åpning, å  vil da passe på enkelte bmw modeller.  men det faktum at vedkommende som eier felgene nå er avhengi av å måtte bruke senter ringer mener jeg reduserer verdien en hel del.

Det at de er dreid opp fra 72,6 til 74,1 vil jeg nok ikke anta hadde hatt en stor innvirkning på markedsverdi da man hadde åpnet for en helt annen kjøper gruppe som kansje til og med hadde vert villig til og betale mer, med siden firma har slurvet å man er avhengig av senter ringer mener jeg felga ikke er verdt på lang nær hva de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke eksplisitt blir sagt at det er en viss risiko for at resultatet på jobben ikke blir som forventet, er det selskapets plikt å rydde opp i saken på en skikkelig måte. Du hevder selskapet garanterte for en nøyaktig utført jobb og har fått noe annet. Saken er i så måte ganske rett frem, du har ikke fått tjenesten du betalte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at selskapet ikke har levert tjenesten som ble bestilt, og det er heller ikke på det punktet saken står i dag. Saken har kommet dithen at selskapet har påtatt seg ansvaret for feilen, men at de (naturligvis) vil komme unna billigst mulig selv. Virksomheten mener at disse felgene vil være verdt like mye og er like attraktive med et nytt universalmål i senteret og med påfølgende senterringer. Det er ikke vi enige i, og mener at et slik felgsett vil ha en vesentlig lavere markedsverdi enn en felg som har BMW-mål (dreiet eller ikke dreiet). Det er mulig det gjør nytten, men det er jo ikke det som er poenget her.

Fra mitt personlige ståsted, ville jeg sannsynligvis ikke vurdert felger som ikke har BMW-mål i navåpningen med mindre de ikke var priset til "gi bort" priser. Kjøpegruppen av denne type felger tilhører medlemmene på forumet (og ikke "ola nordmann" på finn.no), så sånn sett mener jeg (og håper) at deres uttalelser er med på å finne frem til en erstatningssum som er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke Levere Orginale felger til et verksted som skal dreie disse ned til en senterstørrelse som er Uorginal for å bruke de til E39. For å komme etterpå å klage for felgen har lidd et verditap da de ikke kan selges videre som orginal... Dette verditapet er jo bestillt av kunden. Hvis verkstedet reparerer felene med senter-ringer må kunden være fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du kanskje har misforstått saken her (eller har et helt annet syn enn meg - og det respekterer jeg), men her er det altså snakk om en virksomhet som har forsømt sin omsorgsplikt overfor kundens eiendeler. Hadde ennå virksomheten gjort en korrekt jobb (ved å dreie opp fra 72,6mm til 74,1mm) ville ikke dette vært en sak, men her har altså virksomheten dreiet opp felgene til en langt større senteråpning - og man står nå med et resultat hvor felgene opprinnelig ikke passer en eneste BMW modell. Det har altså aldri vært snakk om at det skulle dreies opp i en uoriginal størrelse.

Så kan man diskutere om det å dreie opp felgen fra BMW mål nummer èn (72,6mm) til BMW mål nummer to (74,1mm) genererer et verditap i forhold til når felgene går fra BMW mål nummer èn til et universalmål på f.eks 80mm. Jeg er av den klare oppfatningen at førstnevnte ikke vil generere et verditap i nevneverdig grad, men at sistnevnte gjør felgene svært lite attraktive den gangen de eventuelt skal selges. I tillegg må man benytte sentreringsringer for sistnevnte løsning hvor det er økt risiko for ubalanse og vibrasjoner enn om felgene ville sittet direkte på navet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener verdien forringes når ikke felgene lenger passer på bmw's standardmål. Alpina-felger er spesielle felger, for krevende kunder. Det er derfor ikke alle på finn.no har alpina-felger, men heller felger fra GS eller andre kina-felger.

Verdiforringelsen ligger nok nærmere 1/3 av markedsverdi når det må brukes sentreringsringer, i tillegg til at felgene sannsynligvis er langt mer tungsolgt. Hvis det imidlertid var mine felger, ville jeg gjort som det er foreslått over her, og dreid opp alle felgene til overdim, og krympet inn en sentreringsring med underdim, som igjen hadde blitt tilpasset ønsket navdiameter. I tilfelle, er nok verditapet redusert noe, men man lider ikke noe ulempe av feilen som er blitt gjort i det minste. Bare vær sikker på at krympingen blir gjort ordentlig så det ikke løsner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...