Hoof Skrevet Februar 26, 2016 Skrevet Februar 26, 2016 Jeg har en E90 2007 325da som jeg har hatt problemer med i noen år, et problem som kommer og går som om den hadde ei uke i måneden der humøret ikke var på topp. Noe flere sikkert kjenner godt til utenfor bilverdenen Det startet i 2013 helt ut av intet da jeg kjørte på jobb (ukespendler, ikke noe småkjøring) og merket at automatkassa plutselig ikke giret som den vanligvis gjorde etter en fergetur. Vanligvis girer den fra 3. til 4. rett før eller på 50km/h på flat mark, men nå måtte jeg plutselig dra den opp til 55-60 km/h før den ville gire, som om sportsmodusen lå inne. La også merke til at motoren bremset som om den lå i et lavere gir. Kom frem til jobb og la merke til en veldig sterk sviddlukt. Parkerte bilen og gikk på jobb, og når jeg kom tilbake for å dra hjem var bilen helt fin igjen. Etter dette har problemet kommet og gått et par dager i måneden, noen ganger oftere \ sjeldnere. Jeg har hatt bilen inne på merkeverksted flere ganger uten at de har klart å funnet noe. Har fått sjekket alt av bremser, oppdatert programvare på alt som er og tatt driftskontroll uten at de klarer å finne noe. Ofte fordi problemet forsvinner før jeg kommer meg på verkstedet. :\ Er ganske handy selv, men har ikke mulighet til å få sett under bilen når det skjer. Har ikke sjekket kassa på noe som helst måte siden verkstedet ikke har mulighet til å flushe den, og det skal visst være en "vedlikeholdsfri kasse", noe som skurrer i mitt hode siden mekaniske deler alltid etterlater seg partikler og metallspon. Så ja.. klør meg litt i hodet for tiden. Har vært værre enn noen gang i det siste så tenkte at dette kunne være en grei plass for å få litt hjelp siden verkstedet ikke klarer å finne noe. Litt flere detaljer om når problemet oppstår; - Bilen er normal når den er kald, er først når den blir varm at det kommer. Kan ligge i 50km\h i 4. når den er kald i noen minutter, før den plutselig girer ned helt uten grunn og da er det på'n igjen. - Motorbremsen virker ganske overdreven selv i nedoverbakke, og girer ned selv på 13-1400 rpm uten pådrag. Vanligvis går den under 1000rpm før den girer. - Skjer med de fleste girene, vanskelig å merke fra første til andregir. Mest merkbart fra 2-3 og 3-4 gir. Virker som om girene slår litt hardere enn vanlig. - Kan plutselig gi seg helt uten videre og så være bra i noen uker før det kommer tilbake, selv under kjøring. - Virker som om kassa slurer litt mer enn vanlig på lavere gir. TL;DR; Bilen oppfører seg som om sportsmodus ligger inne, selv når det ikke er tilfelle + sviddlukt. Skjer av og til, fikser seg selv som oftest etter en dag eller 5.
MrBrum Skrevet Februar 26, 2016 Skrevet Februar 26, 2016 (endret) Vil anbefale et automat girkasse verksted. Det er noen av de rundt omkring. Merkeverksted har sjelden god peiling på automat kasser, dem bare skifter dem. Kassa må nok minimum flushes, men om det løser problemet tror jeg et automatkasse verksted får svare på. Men sviddlukt er et sikkert tegn på at oljen må byttes ut. Det at noen verksteder sier kassene er vedlikeholdsfrie er bullshit. Noe Mercedes-Benz også sa tidligere, men dem har gått tilbake på det og sier at oljen skal skiftes etter bestemte intervaller. Endret Februar 26, 2016 av MrBrum
Fredrik 90 Skrevet Februar 26, 2016 Skrevet Februar 26, 2016 Det er dessverre ingenting som er vedlikeholdsfritt. Jeg ville forsøkt med en god flush av kassa, mange ganger er det alt som skal til for å kurere rar oppførsel. Gjorde det på min E34 520I (uten at bilene kan sammenliknes forøvrig) og det hjalp mye på hvordan kassa oppførte seg
T.H.O Skrevet Februar 26, 2016 Skrevet Februar 26, 2016 (endret) Kan ikke helt skjønne at det har noe med kassa å gjøre Høres mer ut som om den regenererer partikkelfilteret Edit: Leste igjennom en gang til, og ser nå at du skriver at den slurer mer enn før. Så njaa kanskje kassa ikke er helt frisk likevel. Hører du noe mer brumming/grovere lyd fra eksosen når dette oppstår? I såfall, så er det nok partikkelfilteret som regeneres. Endret Februar 26, 2016 av T.H.O
Hoof Skrevet Februar 27, 2016 Forfatter Skrevet Februar 27, 2016 Hører ikke noe brumming nei, men skal ta meg en langtur idag for å se om det hjelper. Har en undersjøisk tunnel i nærheten som sikkert får varma opp bakenden godt. Ser ut som om flushing blir det neste jeg må gjøre. Får satse på at det ikke er mer som skal til, bilen har jo ikke gått mer enn 96 000 så er rart om kassa synger på siste vers allerede nå.
Hoof Skrevet Februar 27, 2016 Forfatter Skrevet Februar 27, 2016 Da har jeg kjørt meg en lang tur og det virker som om problemet har roet seg en del. Etter 20 min med godt drag så begynte kassa å gire som vanlig, så det er mulig at det er en liten blanding av et småtett partikkelfilter og ei kasse som trenger å flushes. Så da blir det flushing neste uke!
Otis Skrevet Februar 27, 2016 Skrevet Februar 27, 2016 Ikke for å strø salt i såret, men min kasse ble skiftet på ca 84kkm. Da var allerede 1 liter væske borte.
johanngj Skrevet Februar 28, 2016 Skrevet Februar 28, 2016 Holder en knapp på partikkelfilter og stadige forsøk på regnerering som blir avbrutt pga korte kjøreturer. Få tvangskjørt en regen hos verksted. Det at den girer som i sportsmodus er helt normalt under regen. Høyt turtall, hakkete giring, sen oppgiring, og tidlig nedgiring. Og gjerne midt i en rundkjøring så det nøkker i hele bilen, og du tror at du har en 30.000 verkstedregning foran deg. Mye mulig at du har godt av en girkasseflushing også, men jeg ville begynt i det billige og enkle hjørnet: tvangskjøring av regenerering.
Otis Skrevet Februar 28, 2016 Skrevet Februar 28, 2016 Trenger ikke tvangskjøring, bare legg inn en tur på 20-30 min i jevn hastighet og legg inn m4 på giret. Forsøk å holde 70-80 km/t ihvertfall.
Hoof Skrevet Februar 28, 2016 Forfatter Skrevet Februar 28, 2016 2 timer siden, johanngj skrev: Holder en knapp på partikkelfilter og stadige forsøk på regnerering som blir avbrutt pga korte kjøreturer. Få tvangskjørt en regen hos verksted. Det at den girer som i sportsmodus er helt normalt under regen. Høyt turtall, hakkete giring, sen oppgiring, og tidlig nedgiring. Og gjerne midt i en rundkjøring så det nøkker i hele bilen, og du tror at du har en 30.000 verkstedregning foran deg. Mye mulig at du har godt av en girkasseflushing også, men jeg ville begynt i det billige og enkle hjørnet: tvangskjøring av regenerering. Det der høres ganske kjent ut ja. Rart at verkstedet ikke nevnte partikkelfilteret når jeg har forklart de problemet, bare prat om programmering og div annet tull. Uansett, takker for hjelpen, virker som om det bare er partikkelfilteret som ikke er helt på topp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå