Gå til innhold

Transmission failsafemode. Noen som kjenner igjen feilen ?

thommas88
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest av koder og fått disse

4F8F  Ratiocontrol control 3-2
P17EE Ratio Monitoring Shift 3-2

Hatt bilen inne på rep en gang nå så den går vel inn igjen men det er forhandler som bestemmer hva som skal gjøres så jeg hadde håpet på å finne et svar selv for å få fart på sakene. De har fått feilkodene og har selv vært en tur innom bmw. De sa at man kunne prøve å flushe,bytte olje på girkassa men det er gjort for 10k km siden og forhandler bestemte seg for å gjøre det i går pluss innsug på motoren. Neste steg i følge bmw er sende kassa på rep. Tenkte det ikke skadet å høre her evnt så vet neste person hva feilkoden medfører hvis de søker på forumet. oppdaterer saken senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om BMW automat kasser. Noen av sensorene er tilgjengelige for utskifting med kassen i bilen. Men verkstedet må ha spesiell kompetanse på automat kasser for å klare dette. Det mangler de fleste verksteder. Men det er noen automat kasse verksteder rundt omkring, jeg tror det beste ville vært om du fikk bilen direkte inn på et slik verksted. For det koster en del penger bare å få et verksted til å ta ut kassen og sende den. Dette her er den store ulempen med automat kontra manuell. Manuell har så og si aldri feil. Men når automatkassa først svikter er det greit å ha litt penger klare i bingen. ;-)  Lykke til.

http://e38.org/electran1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan egentlig se ut som det kan være trøbbel med det som på engelsk kalles "shift solenoid". Men det må en som kan automatkasser bekrefte. Om det er denne delen som må byttes så er den tilgjengelig uten å ta kassa ut av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted satt på med meg nå så dem fikk se feilen. De så hva som skjedde å mener at det å bruke bilen i manuel mode "så er det som å gi en gammel man sterioider" at det er en gammel bil og at den ikke er ment til å brukes i manuel. Og at den har den gammle automatkassa.

2004mod. Gått155k km BMW 525. 

Mener nå det at hvis bilen har det så skal det kunne brukes og jeg kjørte som på videoen over. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, thommas88 said:

Verksted satt på med meg nå så dem fikk se feilen. De så hva som skjedde å mener at det å bruke bilen i manuel mode "så er det som å gi en gammel man sterioider" at det er en gammel bil og at den ikke er ment til å brukes i manuel. Og at den har den gammle automatkassa.

Mener nå det at hvis bilen har det så skal det kunne brukes og jeg kjørte som på videoen over. Hva syns dere?

Høres ut som vas i mine ører.

Det eneste som skjer når du bruker manuell mode, er at du overstyrer solenoidene, som til vanligt går automatisk.

"steroider" og ikkje ment til å brukes i manuell, tror eg bare er en pynting av "eg har ikkje peiling på hva som kan være feil"

Ang feilen virker det som den legger inn feil gear. Kankje ikkje nok olje, eller brukt feil olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta olje 2 ganger. først hos bmw og nå hos verkstedet forhandler sammarbeider med samt flush. Han sa det at de var verkstedet for GS så når de lurte på noe ang bmw så ringte dem de. Men de skulle prøve å bytte en pakning i girkassa og hvis det ikke ble bedre da så fikk jeg heller kutte ut manuell giring xD Samme feilen skjer når jeg prøver å bremse på giret i nedoverbakke så håper de sponser meg med bremseskiver haha. This cant be real

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.3.2016 at 10.25, thommas88 skrev:

Dette er bare vås fra verkstedets side. Dette er for at dem skal komme seg unna denne utgiften. For dette kan bli en dyr reprasjon. Og det verkstedet ser for seg da er sikkert at girkassa byttes. For mange vanlige verksteder gjør det. Mens et automatgir verksted overhaler kassa.

Selv kjører jeg en 2001 520iAT som har snart 302 000 km på telleren. Og i sentrumsområder på Romerike med 100 rundkjøringer på rekke og rad kjører jeg kassa i manuell for å spare den. For da holder jeg den i samme giret istedenfor at den girer opp og ned som en jojo. For meg fremstår dette utsagnet til verkstedet som useriøst. Verkstedet får komme med dokumentasjon fra BMW på når grensen er nådd, for bruk av manuell giring. Enten en alder eller km stand. :-) (noe dem får trøbbel med) Denne saken må du ta videre hvis det ikke løser seg. Få det skriftlig det dem mener om det med gammel mann og stereoider.... og manuell giring.

Ta kontakt med automat kasse verksteder for å høre hva dem mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Skal jeg ta med meg når jeg skal inn dit på onsdag. Er jo en grei sikkerhet også og ha manuell gringing i fall man skal kjøre med henger, ser for meg litt vekt + ned bakke så tipper jeg bremsene gir seg ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går igjen at dette skyldes feil på soloneider. 

anbefaler å ta kontakt med et firma som driver med automatkasser. Kanskje di kjenner til problemet og at det er en qickfix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Rats AS.

Dette dreier seg trolig om ventilhusslitasje og muligens slitasje i bussinger internt i giret.
De fleste girene blir bra ved reparasjon av ventilhus, dvs. montering av Zip-kit og brotsjing av ventilløp med riktig utstyr.
Veldig vanlig problem på 6HP og vi har mye erfaring med å reparere disse :)

Mvh

Thomas
Rats AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...