EHJ Skrevet Mars 20, 2016 Share Skrevet Mars 20, 2016 Modell: BMW 120I Bensin(2008) Jeg hadde for noen dager siden Eu-godkjenning på bilen(mekonomen bilverksteder) her målte de forhøyet avgass, og bilen ble derfor ikke EU-godkjent. De tok derfor diagnose på bilen og føgende feilkode dukker opp: 30EA DeNox catalytic converter, sulphurized. Verkstedet forteller meg at dette betyr utsalg/feil på NOX sensor og mener derfor at det da er typisk at katalysatorene er gåen(ikke mindre enn 3 stk?). Kan dette være korrekt? Bilen er bare gått 100.000km og viser ingen tegn til å gå dårligere en vanlig. Hva er deres erfaringer her? Å bytte katalysatorene ble oppgitt til 35.000kr(offoffofff) Håper det er billigere måter å få ned avgassen og få bilen eu godkjent. Håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Mars 21, 2016 Share Skrevet Mars 21, 2016 Jeg ville ihvertfall prøvd såkalt regenerering av katalysatoren først. Dvs kjøre motoren skikkelig varm i over 25min, for å få opp temperaturen i katalysatoren og brenne vekk avfallstoffer. Bmw har satt noen kriterier for at regenereringen skal starte, og det innebærer visst noe sånt som at du må ha over halvfull bensintank, og kjøre over 70Km/t i 25min mener jeg. Andre alternativer jeg ville prøvd før jeg bladde opp 35tusen er jo å bytte Nox sensoren. Og evt hvis ikke det fungerer heller så ville nok jeg forsøkt å demontere katalysatoren selv for inspeksjon. Hvis det fremgår tydelig at en av de er tett så er det mulig å knuse innmaten i den (keramisk) slik at den ikke er tett lenger Dette er nok ulovlig, og jeg vet ikke hva slags utfall det gir på avgass målingen til Eu kontrollen, men det er ihvertfall gratis å prøve hvis du kan skru litt selv Ville ikke nevnt det for verkstedet da, for de har jo ikke lov å godkjenne bilen med en tom katalysator potte Det er ikke en skikkelig løsning, men det er en billig lureløsning som burde fungere helt fint ihvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 21, 2016 Share Skrevet Mars 21, 2016 @Daniel80 Høres ut som du blander diesel og bensin motorer her. Jeg kjenner ikke til at bensin motorer kan regenerere katalysator... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Mars 21, 2016 Share Skrevet Mars 21, 2016 lenge siden service? prøv å skifte tennplugger, luftfilter og olje først Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Mars 21, 2016 Share Skrevet Mars 21, 2016 8 timer siden, Otis skrev: @Daniel80 Høres ut som du blander diesel og bensin motorer her. Jeg kjenner ikke til at bensin motorer kan regenerere katalysator... Mulig at jeg bruker feil ord, men man kan jo ihvertfall rense en tett katalysator ved å opparbeide høy temperatur og blåse ut av den ved høyt turtall Det er ikke like vanlig med tett katalysator på bensinbiler, men det skjer likevel. Regenerering av dieselpartikkelfilter hører man jo om hver dag, så det kan hende ordet har gått til hode på meg og misbrukes litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EHJ Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2016 Hei, Takk for raske svar. Storservice er tatt for 8000km siden. Hva med additiver kan dette hjelpe? Siden diagnosen slår ut på Nox sensoren, kan det bare være å bytt denne? Har denne innvirkning på avgassen? Italian dechoke er det noen som nevner, uten at jeg vet hvordan dette gjøres.? Verkstedet nevnte at om man skal bytte katalysator må man bytte både fremre og bakre(3stk). Kan alle være gåen etter 100.000km?Er ikke det mulig å måle om katalysatorene er gåen slik at man er sikker på at dette er feilen før man bytter den? Muligens en eksosforretning som Svensen eksos kan gjøre dette byttet på en billigere måte enn med original deler fra BMW? Mye spørsmål da både kunnskapen og økonomien er lav:) Forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 22, 2016 Share Skrevet Mars 22, 2016 Litt off topic.....men jeg vet med sikkerhet at innmat i katalysator er blitt tatt ut med spett og erstattet med stålnetting.....med suksess..... men for ordens skyld, det var ikke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebb9 Skrevet Mars 24, 2016 Share Skrevet Mars 24, 2016 Hva mener du med suksess? At bilen sveiv etterpå? Er jo en grunn til at biler har katalysator... Brukes bilen til mye småkjøring? Hvis det, vil det nok hjelpe og ta en lang kjøretur på motorveien, på over en time, dra på skikkelig og få litt turtall på motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 24, 2016 Share Skrevet Mars 24, 2016 11 timer siden, Sebb9 skrev: Hva mener du med suksess? At bilen sveiv etterpå? Er jo en grunn til at biler har katalysator... Suksess i betydningen: Godkjent avgass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 24, 2016 Share Skrevet Mars 24, 2016 On 21.3.2016 at 20.58, EHJ skrev: Hei, Takk for raske svar. Storservice er tatt for 8000km siden. Hva med additiver kan dette hjelpe? Siden diagnosen slår ut på Nox sensoren, kan det bare være å bytt denne? Har denne innvirkning på avgassen? Italian dechoke er det noen som nevner, uten at jeg vet hvordan dette gjøres.? Verkstedet nevnte at om man skal bytte katalysator må man bytte både fremre og bakre(3stk). Kan alle være gåen etter 100.000km?Er ikke det mulig å måle om katalysatorene er gåen slik at man er sikker på at dette er feilen før man bytter den? Muligens en eksosforretning som Svensen eksos kan gjøre dette byttet på en billigere måte enn med original deler fra BMW? Mye spørsmål da både kunnskapen og økonomien er lav:) Forhånd takk! Har du funnet ut noe? Jeg synes det er rart om katalysatorene dine skal være problemet. Jeg tipper det er bare det at elektronikken tror det. Hvordan er oljeforbruket på motoren din? Fyller du etter olje? Jeg har ikke så god erfaring med motor typen i bilen din, men jeg vet at på noen andre BMW motorer øker oljeforbruket ganske mye når veivhus ventilasjonen tetter seg. Et typisk vinter problem i Norge. Men den tetter seg ellers også. Men om dette er et problem på denne motoren kan kanskje andre her inne noe om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå