Gå til innhold

For høy avgass på EU-godkjennelsen(HJELP!


EHJ
 Share

Anbefalte innlegg

Modell: BMW 120I Bensin(2008)
 
Jeg hadde for noen dager siden Eu-godkjenning på bilen(mekonomen bilverksteder) her målte de forhøyet avgass, og bilen ble derfor ikke EU-godkjent.
 
De tok derfor diagnose på bilen og føgende feilkode dukker opp:
30EA DeNox catalytic converter, sulphurized.
 
Verkstedet forteller meg at dette betyr utsalg/feil på NOX sensor og mener derfor at det da er typisk at katalysatorene er gåen(ikke mindre enn 3 stk?). Kan dette være korrekt? Bilen er bare gått 100.000km og viser ingen tegn til å gå dårligere en vanlig. Hva er deres erfaringer her?
 
Å bytte katalysatorene ble oppgitt til 35.000kr(offoffofff) Håper det er billigere måter å få ned avgassen og få bilen eu godkjent.
 
Håper noen kan hjelpe meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall prøvd såkalt regenerering av katalysatoren først. Dvs kjøre motoren skikkelig varm i over 25min, for å få opp temperaturen i katalysatoren og brenne vekk avfallstoffer.  Bmw har satt noen kriterier for at regenereringen skal starte, og det innebærer visst noe sånt som at du må ha over halvfull bensintank, og kjøre over 70Km/t i 25min mener jeg. 
Andre alternativer jeg ville prøvd før jeg bladde opp 35tusen er jo å bytte Nox sensoren. 
Og evt hvis ikke det fungerer heller så ville nok jeg forsøkt å demontere katalysatoren selv for inspeksjon. Hvis det fremgår tydelig at en av de er tett så er det mulig å knuse innmaten i den (keramisk) slik at den ikke er tett lenger :P Dette er nok ulovlig, og jeg vet ikke hva slags utfall det gir på avgass målingen til Eu kontrollen, men det er ihvertfall gratis å prøve hvis du kan skru litt selv :cool: Ville ikke nevnt det for verkstedet da, for de har jo ikke lov å godkjenne bilen med en tom katalysator potte :P Det er ikke en skikkelig løsning, men det er en billig lureløsning som burde fungere helt fint ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

@Daniel80

Høres ut som du blander diesel og bensin motorer her. Jeg kjenner ikke til at bensin motorer kan regenerere katalysator...

Mulig at jeg bruker feil ord, men man kan jo ihvertfall rense en tett katalysator ved å opparbeide høy temperatur og blåse ut av den ved høyt turtall :) Det er ikke like vanlig med tett katalysator på bensinbiler, men det skjer likevel.   
Regenerering av dieselpartikkelfilter hører man jo om hver dag, så det kan hende ordet har gått til hode på meg og misbrukes litt :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Takk for raske svar. 

Storservice er tatt for 8000km siden. Hva med additiver kan dette hjelpe?

Siden diagnosen slår ut på Nox sensoren, kan det bare være å bytt denne? Har denne innvirkning på avgassen? Italian dechoke er det noen som nevner, uten at jeg vet hvordan dette gjøres.?

Verkstedet nevnte at om man skal bytte katalysator må man bytte både fremre og bakre(3stk). Kan alle være gåen etter 100.000km?Er ikke det mulig å måle om katalysatorene er gåen slik at man er sikker på at dette er feilen før man bytter den? Muligens en eksosforretning som Svensen eksos kan gjøre dette byttet på en billigere måte enn med original deler fra BMW? 

Mye spørsmål da både kunnskapen og økonomien er lav:)

Forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.....men jeg vet med sikkerhet at innmat i katalysator er blitt tatt ut med spett og erstattet med stålnetting.....med suksess..... :lol:   men for ordens skyld, det var ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med suksess? At bilen sveiv etterpå? Er jo en grunn til at biler har katalysator...

Brukes bilen til mye småkjøring? Hvis det, vil det nok hjelpe og ta en lang kjøretur på motorveien, på over en time, dra på skikkelig og få litt turtall på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.3.2016 at 20.58, EHJ skrev:

Hei, 

Takk for raske svar. 

Storservice er tatt for 8000km siden. Hva med additiver kan dette hjelpe?

Siden diagnosen slår ut på Nox sensoren, kan det bare være å bytt denne? Har denne innvirkning på avgassen? Italian dechoke er det noen som nevner, uten at jeg vet hvordan dette gjøres.?

Verkstedet nevnte at om man skal bytte katalysator må man bytte både fremre og bakre(3stk). Kan alle være gåen etter 100.000km?Er ikke det mulig å måle om katalysatorene er gåen slik at man er sikker på at dette er feilen før man bytter den? Muligens en eksosforretning som Svensen eksos kan gjøre dette byttet på en billigere måte enn med original deler fra BMW? 

Mye spørsmål da både kunnskapen og økonomien er lav:)

Forhånd takk!

Har du funnet ut noe? Jeg synes det er rart om katalysatorene dine skal være problemet. Jeg tipper det er bare det at elektronikken tror det. Hvordan er oljeforbruket på motoren din? Fyller du etter olje? Jeg har ikke så god erfaring med motor typen i bilen din, men jeg vet at på noen andre BMW motorer øker oljeforbruket ganske mye når veivhus ventilasjonen tetter seg. Et typisk vinter problem i Norge. Men den tetter seg ellers også.

Men om dette er et problem på denne motoren kan kanskje andre her inne noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...