Gå til innhold

Misfornøyd etter bruktbilhandel, heve kjøp?


Figuz89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

kjøpte en BMW 320i 2006 e91 for litt over en mnd siden. I ettertid har det vist seg at den brukte mye olje, opp til en liter per 1000 km, begynte å knirke fra begge foringene bak (knirkeforingene) og retter seg ikke opp igjen etter sving. Jeg fikk beskjed om at dette var tannstangen..? Og at dette kunne koste 15 tusen å fikse omtrent. 

 

Er dette grunner nok til å heve kjøpet eventuelt kreve bilen reparert fra forrige eier? Bilen ble kjøpt via forhandler men forhandler opplyste om at han kun solgte den for henne. Så han hadde ikke noe ansvar mente han. 

 

Bilen var på verksted for oljeforbruk nettopp på forrige eiers regning der de så etter lekkasje og gjorde en motorens og bad meg se om forbruket bedret seg etter påske. Det var da mekanikeren sa at bilen ikke vil gå gjennom EU i og med at bilen ikke retter seg opp etter sving. 

 

Og har noen noe erfaring med å klage på kjøp? Føler bilen har blitt et rent mareritt..

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å ha medlidenhet med noen som bare uker etter de har kjøpt bil velger å bite seg merke i at den ikke selvoppretter, men ikke oppdaget dette under prøvekjøring. Brukte biler er nettopp dette, brukte.

Så kommer det sikkert noen inn her og opplyser deg om de relativt sinnsyke rettighetene man har i norge ved bruktbilkjøp, men det lar jeg dem stå for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig med @TRF-Racing her! Dette er tinger som burde blitt oppdaget under prøvekjøring, og forrige eier burde lige så ha opplyst om dette. Hvis det ble opplyst om tror jeg ikke du kommer langt. 2006-modeller er i år 10 år gamle, altså ingen nybil lengre og man må forvente å skifte noen slitedeler, enkelte bare smått andre noe større. Jeg kjenner dog ikke til hele saken. 

Håper likevel det løser seg for deg på et vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ser bastant på emnetittelen din, vil jeg først og fremst påpeke at det ikke er noe som heter fornøydgaranti og angrekjøp ved bilsalg. Det er en allmenn misoppfatning at man kan heve kjøpet/levere tilbake bilen så fort man blir misfornøyd (!!!). Om du benytter deg av søkefunksjonen i forumet, vil du dessuten finne utallige tilsvarende tråder som omhandler nogen lunde det samme.

I første rekke er det særdeles avgjørende å vite hva slags avtale som foreligger mellom deg og selgers representant (forhandler)/selger (bilens eier) i forhold til hvilken lov som skal benyttes. Det følger av forbrukerkjøpsloven § 1 annet ledd at loven gjelder ved "salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.". Videre følger det av § 1 fjerde ledd at "representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.". Påstanden fra forhandleren din kan derfor være helt korrekt, og du er ved et slikt tilfelle nødt til å reklamere til selger (bilens eier).

Inntil det foreligger flere opplysninger, er ovennevnte opplysning det eneste som kan være av betydning for deg. Jeg stiller meg for øvrig helt og holdent bak TRF sitt utsagn, og stiller i tillegg spørsmålstegn til at selvopprettingen ikke ble oppdaget ved prøvekjøring av bilen. En defekt knirkeforing er dessuten noe som oppdages bare man setter seg inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...