Gå til innhold

X3, 2,0d lugger ved pådrag

Tom K
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 05 mod E83 med 2,0d motor, i det siste så har den begynt å lugge ved gasspådrag...virker nesten som en bensinmotor når turtallsperra slår inn,  det er litt periodisk og noen ganger er det knapt merkbart mens andre ganger er det helt forferdelig, trodde først det var kondens men nesten tom tank og en liter kondensfjerner hjalp ikke, turtelleren hakker også når denne luggingen skjer, noen ganger så hakker den litt på tomgang også........jeg vet jeg bør ta en diagnose men lange dager på jobb gjør det litt vanskelig så da håpet jeg at dette kanskje var en vanlig sykdom på disse bilene og at noen hadde et tips eller to som jeg kunne prøve , bilen har for øvrig akkurat rundet 190 000km  og den er BSR chippet, jeg synes det virker som om den lugger litt mindre når "hjernen" blir tilbakestilt til original ....kan det være dieselpumpe havari på gang eller dårlige dyser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer feilsøk viser at egr er gullende ren, ingen feilkoder å finne......MEN......luggingen kommer fra drivverket, jeg har hatt bilen på bukker og sjekket alle kryss og aksler, ingen slark eller lekkasje, ingen ulyder bortsett fra luggingen, noen som har opplevn lignende , er det noen svakheter i drivverket på disse ?  Har ikke herjet eller grisekjørt, luggingen har kommet gradvis .

Endret av Tom K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerdekka er nye og den var lik med vinterdekka på også, har sjekket at det er olje på transfer å det er det, litt tynn rødbrun olje uten spon eller unormal lukt, har nappet ut kontakten på kassa og da forsvant all lugging, så da vet jeg hva feriepengene går til,  takk for tips til dere som har bidratt så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lagunilla skrev:

Servomotoren lagrer vel feil hvis det er fordelingskassa?

Hadde håpet det kunne være noe så enkelt som servomotoren, men denne lager vel litt klikkelyder når man stopper motoren...hvis den er deffekt + at 4x4 og antispin lampe skal lyse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en E83 05' model selv for endel år tilbake. Dette var en 2.0 diesel, problemene du skisserer her tilsvarer min opplevelse.  Prøvde først bytte ut dekk og felg, siden BMW Med X-drive kan være ømfintlig med ulik dekk dimensjon foran og bak. Heldigvis hadde jeg garanti på min - heldig siden dette tilslutt viste seg å være fordelingskassa. Kost ca 26.000.- på GS, dette er nok hvertfall 5 år siden. Kjedelig, men generelt er E83 driftsikker. Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...