hgotten Skrevet April 19, 2016 Share Skrevet April 19, 2016 Hei folkens! Jeg søker råd om bilen min som ikke funker som den skal. Hadde bilen inne til kontroll og der fant de fort ut at motoren ikke gikk skikkelig på sylinder 8. De byttet om coil 1 og coil 8, sikkert for å sjekke om problemet følger coilen. Men merkelig nokk forsvant problemet. I ca 2 dager. Jeg ble rådet til å kjøpe ny coil om problemet kom tilbake. Så jeg anskaffet en splitter ny coil og byttet ut coil 1 på bilen da jeg antok at det var coilen som tidligere sto på sylinder 8 som var problemet, men det var det ikke. Mens jeg rotet under panseret oppdaget jeg at ledningen og kontakten som går til coilen på sylinder 8 var meget fuktig, og den "sokken" som ligger utenpå var søkk våt. Jeg tørket rent og sprayet med elektrospray for å rense og drive ut fukt. Da gikk plutselig motoren rent. Men den gleden varte ikke lenge. Jeg skrudde på dekselet som går over coilene med et smil om munnen, men når jeg skulle ta meg en joy-ride så var samme problemet tilbake så fort jeg startet bilen. Jeg er først og fremst veldig forundret over at ledningen inn til coil 8 var våt, og at det BARE var den som var våt. Men det funket ikke å bytte coilen som i utgangspunktet var antatt å være feilen. Dog når jeg fikk vekk fukt, så gikk motoren som smurt helt til jeg satt på dekselet igjen. Så jeg står litt fast. Er det coil, fukt eller noe annet som er problemet? Jeg tenker at det kansje er brudd i den lendningen... Men jeg trenger litt hjelp her. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Sjekk nede i plugghullet, rundt pluggen, om det er fukt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Hvis det lekker olje gjennom toppdekselpakningen vil hele tiden ny olje lekke ned i "sjakten" der pluggen er skrudd fast og så blir det sikkert kortslutning i plugghetten. Jeg har flere V8 motorer, og jeg har vært overrasket noen ganger hvor mye vann som kan ligge i sjaktene. Om det driver inn i motorrommet og på en eller annen måte finner veien under motordekselet og ned til pluggene. Hvis du sjekker alle plugghettene og gjør dem helt rene og motoren går fint, da er det ikke noe galt med motoren. Men du må gjøre tiltak for å hindre fuktighet i å komme inn. Kanskje problemet har oppstått etter kjøring i regnvær? Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgotten Skrevet April 20, 2016 Forfatter Share Skrevet April 20, 2016 7 timer siden, Eirik Viste skrev: Hvis det lekker olje gjennom toppdekselpakningen vil hele tiden ny olje lekke ned i "sjakten" der pluggen er skrudd fast og så blir det sikkert kortslutning i plugghetten. Jeg har flere V8 motorer, og jeg har vært overrasket noen ganger hvor mye vann som kan ligge i sjaktene. Om det driver inn i motorrommet og på en eller annen måte finner veien under motordekselet og ned til pluggene. Hvis du sjekker alle plugghettene og gjør dem helt rene og motoren går fint, da er det ikke noe galt med motoren. Men du må gjøre tiltak for å hindre fuktighet i å komme inn. Kanskje problemet har oppstått etter kjøring i regnvær? Eirik. takk for svar. Jeg skal ta en nøyere sjekk etter mer fukt. Jeg har også tenkt at det kan være olje som har kommet inn i plugg "sjakten", fordi jeg vet at det har "svettet" litt olje inn i sjakten tidligere, men jeg har byttet topp-dekselpakning hele to ganger siste året. Så jeg blir litt overrasket om det er olje. Første gangen byttet jeg pakningene selv uten at det var en større suksess. Men andre gangen var det gjort på verksted, og det fikset oljelekkasjen jeg hadde på det tidspunktet. Problemet har kommet snikende litt etter litt. Til å begynne med "hostet" motoren bare litt i bratte bakker og større gasspådrag. Men Det har blitt verre over tid, og nå er det konstant. Nå er bilen selvfølgelig tatt ut av drift inntil videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Sjekk om innmatene i katalysatorene har løsnet og tetter for eksosen. Vanlig feil på e39 540. Da vil motoren koble ut sylindrer som kan oppfattes som fjusk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgotten Skrevet April 20, 2016 Forfatter Share Skrevet April 20, 2016 2 timer siden, 540is skrev: Sjekk om innmatene i katalysatorene har løsnet og tetter for eksosen. Vanlig feil på e39 540. Da vil motoren koble ut sylindrer som kan oppfattes som fjusk. Ville ikke dette gitt ett annet utslag på diagnosen enn det verkstedet fikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 (endret) Tror det sto missfire syl ... på min 540 når det hendte Fikk fjusk,stoppet og startet den på nytt så gikk den på alle en liten stund igjen. Endret April 20, 2016 av 540is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 23, 2016 Share Skrevet April 23, 2016 Hvis det var MISFIRE koder du fikk, så er det veldig ofte relatert til falsk luft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 23, 2016 Share Skrevet April 23, 2016 8 år siden det hendte så kan ta feil om koden, men motoren fusket og innmaten i høyre katalysator hadde løsnet og tettet for eksosen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgotten Skrevet Mai 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2016 Det tok litt tid før jeg fikk feilsøkt noe mer. Men fant til slutt ut at det var tennpluggen som var skadet. Bare en liten sprekke i den keramiske delen av pluggen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå