Gå til innhold

ABS, DTC og håndbrekk .. HVA er galt?

Elkjopern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 😃

Har trøbbel med min BMW E90 316i '08.

I desember 2015 hadde jeg hastverk og kjørte et par km med risting i bilen pga. is i felgene. Plutselig sa det "pling" og varsellampa om ABS, DTC og håndbrekk kom opp. Verkstedet kjørte analyse og høyre ABS sensor ga utslag. Den ble byttet (1000-1500 kr). 2-3 uker etter på er problemet tilbake. Sender bilen på verksted, finner ingen nye feil... 

Begynner nå å bli ganske desperat på å få fikset bilen😰 

Feilen kommer og går. Kommer ofte på når man kjører på dårlige veier (risting). 

Når varlsellampene kommer på, så kobler ABS bremsene seg fysisk ut, samt at tractioncontrol'en (DTC) slår seg av den også. Gøy i enkelte sammenhenger, men er i bunn og grunn lei av at det er så ustabilt...

Tusen hjertelig takk til den som kan hjelpe meg! Alt av teorier og tips tar jeg med tilbake til verkstedet så de veit hvor de kan begynne å leite.

-

Joachim😊

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge internett så er det en kjent feil med defekt ABS hjerne, og de er dyre.

Så du trenger enten å få den ABS hjernen du har, fikset. Eller skifte den ut med en reparert/ny ABS hjerne.

Men for sikkerhetsskyld, så kan man få lest av feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...
  • 3 years later...

Som Otis sier kan dette være selve ABS-hjernen, men ofte er det dårlig abs sensor eller mangel på signal fra sensor. Hvis sensorbytte ikke hjelper kan feilen også vær på hjullager. På hjullageret sitter sleperingen som sørger for referansepunkt til ABS-sensor. Jeg har opplevd å montere hjullager med ubetydelig ( les så liten at jeg ikke så det ) skade på slepering som resulterte i at sensor leste feil og resultatet var juletreet i dashen som det populært kalles.

Hvis feilen har kommet i forbindelse med nylig utført arbeid på sensorer/hjullager ville jeg sjekket det først. Kommer feilen helt plutselig ville jeg begynt med sensor. Men diagnose er nøkkelen her, som vanlig. Det er ikke vits å begynne leteaksjonen uten en diagnose, med mindre du av andre grunner ønsker unødvendig mye skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Det er 3 hovedmistenkte med et slikt problem, og alle er nevnt her. I billigst til dyrest rekkefølge:

• ABS sensor
  • ABS ring. (Kan riktignok være litt knot å bytte)
  • ABS/DSC styreenhet.

Sistnevnte kan begynne å svikte, da den sitter plassert rett over eksosmanifold på mange biler, og får mye strålingsvarme. De kan imidlertid som regel repareres, og da slipper man billigere unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Ida Helen said:

Samme har hendt med min e90 også, 2006 mod. 320i.. 

Verkstedet sa det var noen ringer som abs sensorene leste av på som var blitt skeive med meg. Er på verksted nå, håper feilen aldri kommer tilbake🤞

FAQ - Traction Control Errors / Random braking / Instability Problems / ABS  & DTC Issues - babybmw.net

Viss det er bak så er det dette som skjer.....

Så har dette skjedd på den ene siden kan du banne på den andre siden venter på tur.

Vi bor i Norge, saltlake på veiene og rust.

Viss du ser der ABS ringen er blank, det er der ABS sensoren driver å skraper borti helt til sensoren takker for seg og dashbordet ser ut som juletrebelysning XD

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...