henrikd Skrevet April 29, 2016 Share Skrevet April 29, 2016 Hei vurderer å kjøpe en 320d xdrive e91. Ser at det er mange som ligger ute uten at de har hengerfeste/ avtagbart hengerfeste. Er det slik at alle e91 karosseri er tilrettelagt for hengerfeste rent mekanisk og at jobben i så fall blir selve tilkoblingen av el? mvh Henrikd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet April 29, 2016 Share Skrevet April 29, 2016 Det må gjøres mye arbeid med el, ingenting ser så vidt jeg er bekjent gjort klar til å montere. Selve hengerfeste må festes og så er det masse arbeid med å legge kabler. Regn med å må ut med over 20000 for å montere nedfellbart, noe billigere for avtagbart men nesten akkurat samme jobben. Bare delene som er litt forskjellig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrikd Skrevet April 29, 2016 Forfatter Share Skrevet April 29, 2016 ok takk for tilbakemeldingen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet April 29, 2016 Share Skrevet April 29, 2016 Bare hyggelig! Har vurdert det selv, så jeg har undersøkt priser på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eehgil Skrevet April 29, 2016 Share Skrevet April 29, 2016 Jeg monterte avtagbart selv på en 2011 e91 m-sport. Hvis du er bittelitt fingernem og god til å søke på google/youtube så er dette lett og fort gjort. Jeg brukte tre korte kvelder med lavt arbeidstempo. Hvis jeg skulle gjort det igjen kunne jeg sikkert klart det på en kveld. At bilverkstedene tar seg så godt betalt som de gjør for dette er ren svindel. Et lite forbehold er at du har parkeringsensorer bak. Da gjøres all kabling i bagasjerom. Hvis du ikke har parkeringssesorer bak må du trekke kabler frem, da er det litt mer arbeid. Jeg kjøpte alle deler fra Hågen.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eehgil Skrevet April 29, 2016 Share Skrevet April 29, 2016 Legger ved installasjonsmanualer. Det ser mer omfattende ut enn det er, for manualene dekker mange forskjellige typer BMW. Mekanisk er alle "klargjort" for dette. Bak støtfangeren er det en bjelke som du skrur av og erstatter med en annen bjelke med krok, ferdig! Seks bolter. Følg instruksjonsvideo på youtube for å ta av støtfanger. Elektrisk er også meget lett. Bare å følge manualen. Jeg trengte ingen programering, alt fungerer. Parksensorer kobler seg ut når tilhenger kobles til. Krok 104744-05430-4-samples-v1.pdf Ledn_3_serie_107077-05430-3-samples-v2.pdf Ledn_felles_107077-05430-3-samples-v1.pdf Gorg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrikd Skrevet April 29, 2016 Forfatter Share Skrevet April 29, 2016 (endret) Fantastisk! Takk for informativ tilbakemelding og for at du tok deg tid! Endret April 29, 2016 av henrikd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Mai 22, 2016 Share Skrevet Mai 22, 2016 Dragkulan.se Anbefaler nedfellbart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gisle Johnsen Skrevet Juli 25, 2016 Share Skrevet Juli 25, 2016 (endret) Hei. Har montert et hengerfeste Har et par spm jeg håper noen vil svare på viss de vet. Bil: BMW E91PDC Ledningsnett: 13 polet fra Haagen.no De gule og svarte tvinna lange ledningene på ledningsnettet. Skal de på: bak høyre på orange/grønne og grønne ledningene? I så fall hvilken på hvilken? Jeg har forstått et denne ikke trengs å trekke helt frem i en E91 PDC Og den blå/brune på ledningsnettet, (høyre bak) skal den på Stopp eller blink? Samme med Svart/orange ledningsnett venstre på svart/gul (blink) ? Takker å bukker viss noe kan gi meg ltt info Endret Juli 25, 2016 av Gisle Johnsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinarn Skrevet Juli 25, 2016 Share Skrevet Juli 25, 2016 Har kobla på E60,men er vel tett ved likt,det er samme ledningsettet. Blå/brun med blå/brun-- Blink Svart/orange sammen med svart/ gul (Mål deg fram på bremselys)-- Bremselys Ang PDC så står det: Opsjon 1 og Opsjon 2,men mangler 23-24 og 27-28 i stegene. Disse skal vise hvordan du kobler på bil med og uten PDC. På min var opsj1 med PDC ( i bagasjerom) og opsj2 uten PDC (under hanskerom) Koble tvinna orange/grønn og grønn på bilen sammen med de to med samme farge i det nye nettet. Håper dette var noe til hjelp, og ikke enda mer forvirrende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gisle Johnsen Skrevet Juli 26, 2016 Share Skrevet Juli 26, 2016 Hei og takk for svar. Nå skjønte jeg de som går til "lyktene" på blink og brems. Den jeg ikke skjønner er de lange svart og gul tvinna ledningene..CAN ? Er det de som skal som oposjon1 med PDC i bagasjerom på orange/grønn og grønn ? Og viss, hvilken på hvilken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juli 26, 2016 Share Skrevet Juli 26, 2016 Hvis du kjøper orignal BMW ledningsnett så piper ikke ryggesensorer når tilhenger er tilkoblet og hvis ei lyspære på hengeren slukker så gir den beskjed om med bilde av ei lyspære med et 1 tall ved siden. Den endrer også litt på stabiliseringsprogrammet når henger er tilkoblet. Originalt ledningsnett må kodes til bilen. Har det selv på min E87. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinarn Skrevet Juli 27, 2016 Share Skrevet Juli 27, 2016 Ok,Gisle.Når du skal koble CAN,kobler du som steg 29-30. Oransje/grønn på lik farge og grønn på grønn.Gul/svarte i bilen skal ikke brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fremoe Skrevet Juli 29, 2017 Share Skrevet Juli 29, 2017 Hei, Monterte avtagbart Westfalia fra Haagen.no i går kveld, tenkte jeg skulle ta ledningsnettet i løpet av helgen. Kjøpte 13-pols ledningsnett fra samme sted. Synes egentlig at det meste virker greit etter å ha lest skikkelig gjennom koblingsanvisningen og supplert litt med denne tråden. Nå skal man av åpenbare grunner koble av minus-polen på batteriet, men spørsmålet er da om man må kode batteriet på plass igjen når man er ferdig kobla og tilknytter minus-polen igjen. Noen som vet? Bilen er en 2012 E91 320d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 29, 2017 Share Skrevet Juli 29, 2017 Man må ikke kode batteriet når man kobler fra og til det samme. Det er ved bytte dette skal gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå