Gå til innhold

Forbruk går kraftig opp under tomgang..

Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E39 520d 2002-mod. For en stund siden begynte plutselig forbruket i kjørecomputeren å gå kraftig opp når jeg står på tomgang. Funker som den skal under kjøring, men hvis jeg står 20 minutter på tomgang så går den fint opp med 0,5-0,7L/100km. Tikker opp 0,1 og 0,1. Noe logisk forklaring på dette?

Er ikke snakk om å nullstille også stå på tomgang. Hvis jeg for eksempel har kjørt i en måned og fått forbruk på 6.0, så tikker denne opp til nesten 7.0 etter 20-30 minutter tomgang. Hadde veldig høye live-verdier på LMM for en stund siden, men hadde da også lugging under kjøring. Luggingen er borte for lengst, og har ikke målt verdier på LMM etter det. Har ikke fått resatt adapsjonene på den heller. 

Noen idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teller forbruk hele tiden, så det er nok normalt.

Det er er nok slik mange japse biler fra så lavt forbruk, i følge deres eier, da de ikke teller på tomgang, men alle tyske biler jeg har testet teller på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo ikke sånn i starten? Slitsomt hvis jeg skal resette hver gang etter tomgangskjøring for å se hva jeg faktisk bruker på en rute eller tur.. Og den bruker da ikke så ufattelig mye på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan den har vært før vet jeg ikke men det er jo veldig logisk og telle når motoren går og du ikke kjører. 

Eksempel: Hvis du starter den og lar den gå en time på tomgang på vinteren for og tine den. Du flytter den på gårdsplassen men  ombestemmer deg og stopper motoren igjen. Da har motoren gått en time og flyttet bilen 10 meter. Da blir forbruket pr. mil veldig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strengt tatt så mye du har brukt per gitt avstand. Bilen vet jo ikke om du står på tomgang fordi du står i kø eller om du står på tomgang fordi du bor i bilen og skal holde varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...