Gå til innhold

Innkjøp av M-bil


minim
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, TRF-Racing said:

eehhmm.. Bare for å korrigere rundt "det eneste denne har til felles".

S85 er en _svært_ imponerende motor, kanskje den mest, eller en av de mest, imponerende motorene som er lagd. Det er ikke noen formel 1 motor, og det skal vi være glad for. Det BMW alltid har sagt er derimot at stempelhastighet er like høy som en formal 1 motor (den gang), og det stemmer. Stempelhastighet kommer av relativt sett høyt turtall og land slaglengde. En f1 motor har nødvendigvis ikke noe lang slaglengde i det hele tatt.


Dette mener jeg å huske var ganske unikt i verden når den kom, og kanskje den enkelt faktoren ingeniører lot seg mest imponere over.

Det var som sagt et flåsete tilsvar til den mest idiotiske linjen jeg ser blir dradd frem i M3/M5 diskusjoner. Det er akkurat som at man ikke skal få love å bruke hodet når man kjøper disse bilene. Kommentarer som det der gagner hverken meg som spør nå eller andre som leser dette senere og lurer på det samme. Beklager at det ikke kom tydelig nok frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2016 at 7:10 AM, Ivrig86 said:

Nå er faktisk den første M3 min lagt ut igjen.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75646077

Dette er ikke

en av di jeg fikk montert ess Kit på men, tror det er nåværende eier som har gjort det. Lå ifjor sommer til

en drømmepris å ble selvfølgelig ikke solgt hehe tror den lå til 500 eller 550 mens alle andre lå til 100 mindre. Men ville heller kjøpt den andre egentlig :) finere den syns jeg iallefall men begge har jo ess Kit så blir kanskje ikke

aktuelt for deg. Du kan jo høre om di vil selge ess Kit eventuelt :) mange som vil kjøpe sånne Kit løst vet jeg. 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75797943

hva tror du om noe slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, minim skrev:

Da skal jeg styre unna de tydeligvis :D Takk for headsuppen gallay! 

ALLE bilbutikker har hatt en dårlig sak eller to hehe jeg kjøpte som sagt min første M3 av Konghelle å har hatt kontakt med Tore støtt og stadig om feks spørsmål rundt andre M biler jeg har vurdert osv. Konghelle kjenner til veldig mange av Norges biler og gjennerelt gode på M biler om man lurer på noe. Så jeg har ingenting vondt å si om

konghelle! Personlig ville jeg ikke hatt mørk farge Pga formene blir ikke så synlig, også ville

jeg hatt navi. Men mange som setter i dynavin spiller. 

Om bilen skulle bli aktuell alikevell ville jeg iallefall fått sjekket om

clutch er byttet, typisk "bytte clutch kmstand" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler litt ekstra for akkurat samme bilen når du kjøper fra forhandler. Men den bilen du linker til tror jeg er i bra stand. Du får den sikkert for 350

Det virker som om servicer er fulgt. Selv om det ikke er på merkeverksted. 

 

Endret av kortsluttning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kortsluttning skrev:

Du betaler litt ekstra for akkurat samme bilen når du kjøper fra forhandler. Men den bilen du linker til tror jeg er i bra stand. Du får den sikkert for 350

Det virker som om servicer er fulgt. Selv om det ikke er på merkeverksted. 

 

En bilbutikk er som regel altid litt dyrere enn en privatperson. Dette er blant annet Pga di har et mye større annsvar rundt et salg enn privat. Selvom man aldri får "garanti" hos Konghelle i kontrakten (sikkert også di fleste andre steder på sånne typen biler)... Dette Pga man vet aldri hvor bra kjøperen tar vare på bilen osv osv. Men di har et stort garanti/reklamasjonsannsvar ovenfor kjøper uansett ifølge loven :) Uendelige mye diskusjoner rundt dette men di som har litt oppi knotten skjønner jo selv hva man kan "klage på" å ikke 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med holdbarheten på hakket nyere M3 igjen slik som den i lenken under? Tenker da spessielt opp i mot M5 E60, men også samenlignet med E46 M3. Når jeg googler det så ser det ut til at de er mye mer holdbare ihvertfall ut i fra treffene, men det er jo også en nyere bil så det er vel ikke sikkert at alt er avdekket av det som er av feil enda. 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73739882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for E92 M3 eller E60 M5, dette er skamrå biler. E46 M3 er blitt så gammel nå, blir litt galt å betale så mye for en så gammel bil. Jeg har en kamerat som har hatt to E92 M3, så vidt meg bekjent så har han vært veldig fornøyd og eierskapet har gått uten problemer. Er jo også en vanvittig rå lyd i V8ern, selv med originalt eksosanlegg. 

Jeg ser mange sier at E60 M5 er dyre å holde på veien, tviler heller ikke på det. Men jeg tviler på at det er så ille som enkelte skal ha det til, alt avhenger av bruk og vedlikehold vil jeg si. Blir bilen grisekjørt hver eneste dag så går ting i stykker, er man mer måteholden så holder ting lengere. Jeg vurderte selv E60 M5 men fant ut at driftsutgiftene blir for høye. Er bedre tjent med en rask dieselbil til mitt bruk :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg banner litt i kirka nå, men skal man ha E60 M5 og bruke den daglig er drivstoffutgifter også noe å tenke på.

E46 M3 jeg hadde lå stabilt på 1,3l pr mil med blandet noe aktiv kjøring, lånte en E60 M5 av en kamerat ei helg og havnet på 2,8l pr mil med samme kjørestil, faktisk noe roligere siden det ikke var min bil. Det synes jeg blir noe drøyt om bilen brukes en del.. En annen kamerat med E92 M3 lå på 1,6-1,7 på blandet kjøring, det er mer "ok" synes jeg. 

Men! Har du råd, kjøp E60 M5, grommeste M bilen mtp totalopplevelse jeg har vært borti, jeg liker egentlig ikke SMG men pga bilen er såpass grom ellers synes jeg det gikk helt greit å ikke få gire selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Kennethe34 said:

Vet jeg banner litt i kirka nå, men skal man ha E60 M5 og bruke den daglig er drivstoffutgifter også noe å tenke på.

E46 M3 jeg hadde lå stabilt på 1,3l pr mil med blandet noe aktiv kjøring, lånte en E60 M5 av en kamerat ei helg og havnet på 2,8l pr mil med samme kjørestil, faktisk noe roligere siden det ikke var min bil. Det synes jeg blir noe drøyt om bilen brukes en del.. En annen kamerat med E92 M3 lå på 1,6-1,7 på blandet kjøring, det er mer "ok" synes jeg. 

Men! Har du råd, kjøp E60 M5, grommeste M bilen mtp totalopplevelse jeg har vært borti, jeg liker egentlig ikke SMG men pga bilen er såpass grom ellers synes jeg det gikk helt greit å ikke få gire selv. 

Jeg har tenkt på det, men mitt bruksmønster er til/fra flyplassen ca. Annenhver uke ca 7mil totalt og all bruk utover det blir for morro. Skulle jeg tenkt økonomi i det så tror jeg faktisk det er bedre å ta taxi og så kan fruen ha E70en :D 

Forøvrig viktig poeng du har der om forbruk og mange avfeier slike tips med samme kommentar som tidligere i tråden om kostnader ved å ha en slik. Jeg synst det er veldig greit å ha slike fakta på bordet så vet man hva man kan forvente.

 

Er det noen som tørr å gjette på hvilken av disse modellene som kommer til å holde seg bra i pris videre fremover? Vil E60 droppe under 400k noen gang? Hva med e46/e90/e92? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om E46 er på bunn nå (i alle fall ganske nært), E90/92 og E60 vil nok fortsette å droppe noen år til. 

Fra ett entusiastperspektiv vil jeg _tro_ at E60 kommer til å droppe mindre enn E90/92 pga den er så spesiell som den er, men det er vanskelig å beregne slike ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 m3 med ryddig service historikk, dokumentasjon på bytte av rådelager, forsterkning av subframe, og lav km har nok nådd bunnen. 

Men dessverre få av disse bilene. For mange av de blir ungdomsherpa med fokus på supersport, gs felger wunderbaum osv... istedenfor å holde service intervaller :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også E46 har nådd bunnen, men her tror jeg de vil ligge en del år før de stiger. Alle bilene som nevnes her er fortsatt for nye til å kunne begynne å stige i verdi, de er ikke sjeldene, de er stort sett ikke eldre enn 10-15 år og de er produsert i for stort antall. Først må E36 M3 begynne å stige i verdi, disse har vel såvidt begynt med det.

Så med mindre det er snakk om å eie bilen i veldig mange år så ville jeg ikke fokusert på hvilken som kommer til å stige mest i en nær fremtid. Ville heller fokusert på hvilke som har nådd bunnen og gir mest M bil for pengene. Dette punktet synes jeg nå E60 M5 begynner å nærme seg. Særlig med tanke på hva slags utrolig heftig maskin dette er, til prisen av en greit utstyrt ny 320d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenkte egentlig ikke så mye på om de stiger i verdi, men det var mer hva man må regne med i verditap på noe slikt. Godt mulig at en E60 M5 kan bli stående i garagen for evig men :D Ut i fra problemene man leser om på nett så ser egentlig E9x M3 ut til å være rimelig feilfri for en slik bil å være sammen lignet med E60 og E46 så det er nok det mest fornuftige valget, men det er noe eget med V10 E60 som ikke er lett å gi slipp på! 

Tror egentlig at jeg får bare vente å se om det kommer noe bra på finn.no til riktig pris med riktig utstyr/farge. Kjenner meg skikkelig kresen når jeg styrer unna en bil bare fordi den har båt interiør eller feil farge, men har man ikke lov til å gjøre det på en slik bil? :) Om noen M-eiere leser dette og har noe intressangt til salgs under 500k så er det bare å sende en PM forresten. Alu/carbon/mørkt interiør, sort skinn, original tilstand, originale felger, 4-dørs og sølv/mørkegrå lakk er å foretrekke, men alt kan vurderes.  

 Takk igjen for alle innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...