Gå til innhold

E30 Touring + E60 535d


23732
 Share

Anbefalte innlegg

Da var en ny touring blitt kjøpt inn, og velger å lage en liten prosjekttråd på denne. Fikk den relativt billig, men er jo bare en 1.8l M40.

Bilen blir bare brukis foreløbig, men blir nok noe større motor ved seinere anledning, heldigvis er det ganske høy akselvekt for å være en 4er.
Et lite bilde av bilen, fargen er mauritiusblau:

uword.jpg

Planer for bilen er å få den i grei stand og fixe de småfeilene som er på den. Senere blir det å ta den lille rusten som er og ta en fulloverhaling av understell.

Meeen, for å få opp interessen på folk flest her, kan jeg meddele at jeg er med i SSR gjengen :-D

2ir3ypz.jpg

Kommer en litt bedre oppdatering senere med hva som er gjort og hva som kommer til å bli gjort, med bilder

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har vært lite liv her pga. ferie og fylla, for si det mildt :-D

Men noe har blitt gjort med bilen!

Hadde problemer med både vindusvisker og varmeapparatviften, samt at radiatoren lakk. Hadde ny vifte liggende som ble byttet, og samtidig mens jeg hadde alt utav, så byttet jeg vindusviskermekanismen til en monoviskermekanisme istedenfor. Eneste som mangler er et par hakk større viskerblad for å få tatt hele ruten.
Radiatoren ble byttet til en M20 radiator og m20 ekspansjonstank. I og med at alt stod i veien mtp. luftfilterboks og kjøleslange som ikke var langt nok, så lagde jeg et jallafeste for ekspansjonstanken, som ble stripset fast i luftfilterboks. Mottoet for den dagen var at om det ikke kan fixes med strips, så kan det ikke fikses i det hele tatt.

Utvendig så ser det ut til at den ene siden har blitt lakkert opp en gang i tiden, så du ser appelsin på nært hold. En bekjent har nettopp vært og levert sin bil på et detailing verksted og bilen hans så nesten helt ny ut, så tenker å levere inn denne på samme sted for å få rettet opp i alle feil og mangler.

Ribbet akkurat en touring (om noen trenger noe, gi en lyd) jeg hadde for deler, så da skal denne få ny, sandblåst og lakkert bakstilling med camber og spissejustering, samt powerflex i traversinnfestningene, batteri bak og 3.73 lamellbrems.

Motorplanene er forløbig å hive en M20 jeg har stående, har tatt en pitteliten overhaling med ny registerreim og vannpumpe, fjerning av oljekjøler da den lakk ofte, men sakte og selvfølgelig ny olje og nytt filter. Med senere anledning blir det en annen motor, men noe mer avslører jeg ikke ;)

En siste ting, etter 3 år med leting, har jeg endelig fått tak i en M-Tech 2 vinge til bakluken!

Bilder kommer azapzulu.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo nesten holde liv i tråden her, før jeg dauer :-D

M20en ble solgt da jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til.

Siden radiatoren lakk, måtte jeg improvisere siden jeg kun hadde en M20radiator liggende. Ekspansjonstanken måtte også festes på et eller annet vis, bilder sier mer enn 1000 ord.

14456743_10154391319715336_270184771_o.jpg
Slik ble det med monovisker, syns selv det ble bra, men trenger en ny vindusvisker då og å proppe igjen hullet til den andre viskeren.

 

14453890_10154391319505336_1397779515_o.jpg

Her er bildet av vingen jeg fikk tak i, den var i veldig god stand, men forventet egentlig det til 6000kr :shock:


14423611_10154391319575336_1291910407_o.jpg

Tenker litt på å kjøpe meg KW V1 til bilen, noen som har erfaring med det? Syns prisen var veldig god for å være et TüV-godkjent, skikkelig coiloversett. Eneste negativet var at hardheten ikke kan justeres, men er ikke krise heller. Kom med innspill!

Kjøpte og et sveisekit for å få M3-stabstaglenker, for en god stund siden.

14424131_10154391319765336_630476227_o.jpg

Fikk også tak i Z3M-motorsportforingen til diffen, til en grei pris.

14466244_10154391319795336_352469490_o.jpg

Også til motorplanen, som jeg tror jeg blir veldig fornøyd med, 2JZ-GTE!

14455824_10154391319925336_882827183_o.jpg

Planen for motoren er å få tak i motorfester, lage mellomaksling, kjøpe adapterplate og spesiallagd svinghjul med tilhørende clutch til 530d kasse, har ikke bestemt meg for om det skal bli 6trinns eller 5trinns.

Ellers blir det å sette på en schvær singeltøøørbo, bygge om til topfeed fuelrail og dyser (Tenker 900cc burde være nok), nytt ledningsnett som er bolton i E30, kit for fjerning av bremsekraftforsterker fra Chasebays, samt forsterke travers foran og bak. 
I tillegg blir det å lette bilen litt at den ikke skal bli så altfor framtung. 

Før motoren skal i, så er det et par ting som må ordnes, 10mm bensinrør, ny tannstang, bytte bakstilling, ta den lille biten av rust som er på bilen og muligens et hakk større bremser.

Ang. bremser så er usikker på om jeg skal bruke noen ok sett med coilovers jeg har, som er påsveist 5bolthylse, og adapter til E92 335d kalipper, eller kjøpe KW V1 med bremser fra 300mm.de. Med 5bolt får jeg ikke brukt SSR-felgene da.

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, EvoFivo skrev:

Stilig bygg, følger med her;)

Takker for tilbakemelding :)

Funnet ut at det blir en kombo av RX7 kalippere foran med VW Corrado skiver og touring 325iX kalippere og skiver bak. En liten, men helt ok oppgradering som burde være grei til en litt tyngre motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra dagen som var.

Ryddet i garasjen idag, og kastet et skikkelig racerpanser. Erstattet det med et annet panser jeg hadde liggende. Dette er prosjekt nr. 2, en 325ix turbotouring.

14536871_10154411556330336_76172172_o.jpg

Har presset ut "nye" bærekuler fra bærearmene jeg kjøpte fra Koed for 2 år siden. Riktignok var bærearm med kuler billig, men er slark i de etter kun 10000km, så jeg har bestilt nye Lemforder kuler.

Ettersom at 2JZen er en god del tyngre enn M20, ville jeg forsterke traversen, men ville ikke bruke så altfor mye penger på forsterkningskitt fra nettet, så lagde like gjerne noen selv. Disse ble laget i 5mm tjukt stål, så litt kraftigere enn de som er tilsalgs. Greit å få forbedret fabrikeringsferdighetene mine. Skal også lage forsterkninger til diff-innfestningen i traversen bak. Vurderer og å bytte til E36 diff-lokk med doble ører. Noen som vet om det er mer holdbart, eller bortkastet?

14550745_10154411556635336_48678878_o.jpg

Mangler bare å lage hull til styring og bolt nå. Disse skal sveises fast ved motorfestene på traversen, slik som dette:

installed_1-500x500.jpgBMW E30 Front Subframe Reinforcement Kit 1-500x500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sexeren skrev:

Blir bra dette, følger med! Hvilken effekt uttak er det planer om her da? Hvilken motorstyring? Turbo?

Blir orginal innmat, så tenker rundt 500-550 hjulhester. Skal kjøre EMU sprut, og tenker litt på å kjøpe ferdig ledningsnett til E30, for å være sikker på at alt er ok.

Turbo er jeg litt usikker på, har tenkt litt på en Turbonetics Super60, men også Garrett GTW6265, har du noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emu-ecumaster? Det skal være et bra sprut det å billig også.

Hvis jeg må anbefale turbo blir det lett for min del, da bør du gå får en precision turbo.. dyrere men bedre.. turbonetics har jeg ikke noe erfaring med, garrett turbo er jo også en god turbo men hadde heller valgt en precision da pris forskjell ikke er så stor mellom de og du henter som regel mer effekt tidligere og lengre med en precision.. som regel bedre kurver og effekt ved bytte til precision..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering.

Kjørte bilen hin dagen også bråbremset den da jeg kom hjem. Viste seg å bare være endeleddet som tok borti felgen. Mens bilen var i luften, så tok jeg bare å byttet bærekuler, endeledd og tårnlager bak, i samme slengen. 

 

15060348_10154549314080336_1259383219_o.jpg

Skulle ta en M3 foring fra en delebil jeg hadde, der var hylsen helt løs etter kun 6-7000 km. Siste gang jeg kjøper uorginale understellsdeler.

15064970_10154549313875336_1888451095_o.jpg

Min bror hadde noen liggende, som var samme merke, men heldigvis ikke ødelagt enda.

15044747_10154549315530336_508015584_o.jpg

Av med de gamle foringsholderene.

15045415_10154549313885336_1857017586_o.jpg

Det viktigste man kan bruke, alupasta. Om du har planer om å ting løst igjen etter du har strammet det, dynk det i pasta.

15034191_10154549314150336_1538295285_o.jpg

Fant litt rust i vangen, men ikke noe som ikke kan sveises.

15053431_10154549324610336_534315784_o.jpg

Motoren er komt i hus. Fikk med ledningsnett, coiler, startkrans, hjerne, turbogrenrør og et innsugsplenum. Legg merke til det lille diskrè emblemet på toppen :-P
Gjorde en liten byttedeal med en kompis, mine 870cc DEKA dyser mot hans sine 1200cc Precision dyser. Han skulle nedgradere et M20 turbobygg for å få det mer gatevennlig, så da trengte han ikke så store dyser.

Har begynt så smått å se på ledningsnett og hva som trengs for at det skal fungerere i E30en. Kjøper en ny C101 kontakt og legger opp nye ledninger. Bytter også ut oljetrykksbryter og vanntempsensor til BMW sine, for å gjøre ting lettere. Er elektroniker, så tror at det ikke blir så problematisk å få ledningsnettet på stell.

Endret av 23732
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...