Gå til innhold

Sikler på F22 220D, noen spm.


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sikler på BMW 2 serie coupé. Noen spørsmål:

- Jeg blir nok å bestille 220D fulleffekt. Dette er en 190 HK og meg bekjent er denne motoren (vesentlig?) mindre støyete jf. motoren den erstatter. Er det noen som har erfaring med dette og som kan bekrefte?

- 220D vs 220i? Jeg har tidligere eid en E92 320D, denne var MYE sprekere i mine øyne enn tilsvarende 330i (skrivefeil, skal være 320i). Er det fortsatt slik at dieselen er sprekere?

- Når jeg konfigurerer bilen på bmw.no ser jeg det er to eksospotter bak. På bilder av 2 serie coupé her inne har bilene kun én eksospotte. Hva vil jeg få om jeg bestiller 220D i dag?

- Jeg er 180 cm høy, vil jeg kunne sitte i baksetet? Hvor lenge før det blir ukomfortabelt? Hoderom?

- Jeg ønsker mineralhvit metallic med Dakota skinn Oyster (hvit og sort) interiør. Hva tenker dere om denne kombinasjonen?

 

Bilen:

BMW_220d_Coupe_2016-05-13.pdf

 

Takk for innspill =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så skal du ha pluss for å velge F22 fremfor F20 som "alle" velger. Dette er en sporty og veldig morsom bil ifra BMW som absolutt gir gode aner tilbake til E30 perioden. Får forsøke så svare spørsmålene i samme rekkefølge som du skiver dem over her.

Den nye B47 motoren støyer "litt" mindre enn den gamle N47. Men den støyer fortsatt en del, såpass at det blir påpekt i diverse tester. Jeg selv merket ikke noen særlig forskjell, iallfall ikke på tomgang. Da rakler og kakler den som en firesylindret dieselmotor gjerne gjør. Skal du ha myk gange på en diesel så må du på en sekser, det får man ikke i F22.

Å velge 220D fremfor 220I i en bil som dette er helt på trynet spør du meg. Hvis det var vanlig 1-serie så ja kanskje men diesel hører IKKE hjemme i en todørs Coupe. De nye turbofirerene til BMW er utrolig fine motorer, masse moment og ett veldig akseptabelt forbruk. 220d gjør 0-100 på 7,1 sekund mens 220i gjør det på 7,0 sekund, altså ikke merkbar forskjell. Bensinmotoren er utrolig stillegående og veldig kultivert i gangen, den gir rett og slett en mye bedre følelse i en bil som dette. Så har man de dystre fremtidsutsiktene for dieselbiler, med kjøreforbud i byer og nedsatt andrehåndsverdi. Jeg vil gå så langt som å si at det er rett og slett veldig dumt å kjøpe diesel på en sånn type bil i dag. Den 330I du prøvde må det ha vært noe galt med, en 330I er MYE sprekere enn en 320d. Punktum!

Du vil få to endrerør uansett om du kjøper bensin eller diesel, BMW har begynt å levere dobbelstuss på x20 modellene av 2, 3 og 4 serie. Der mye bedre ut en det lille sugerøret ;) 

Du vil ikke sitte behagelig i baksetet, barn sitter godt her men ikke voksene over 1,70.

Veldig fin fargekombinasjon. Selv liker jeg Estoril blå, men den er kanskje litt oppbrukt.

Ellers så kan du jo lese testen jeg gjorde av F22 220I på vegene av Bimmers.no :)

 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldige svar! 

Jeg mente selvfølgelig 320D vis 320i.... Ikke alltid like lett å skrive på iPad :/ 

Da skal jeg virkelig revurdere - og prøvekjøre - begge motortypene før jeg bestemmer meg. Jeg skjønner absolutt hva dere mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pen bil du har satt sammen! F22 er lekker i mine øyne :)

N47 motoren, den forrige dieselen var veldig potent og lett å tune, samt BMW lagde egen Performance Power Kit uten at det gikk utover garanti osv.

B47 kommer ikke BMW til å levere dette, virker som den er mindre holdbar iflg BMW selv når de advarer mot tuning på denne motoren og ikke leverer MPPK.

N20 motoren, er vel den som er i 220i er nesten lik x28i og er meget potent. Virker som at den er både økonomisk og morsom å kjøre. Skulle jeg ha kjøpt en ny 3-serie ville N20 motoren vært ideell da hoppet til rekkesekser blir veldig stort og 328i ytelser er bare en rask tune unna. 

Ville ha gått for 220i med andre ord! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! 

0,6 l/mil er jo bra for en bensin på blandet kjøring, men dieselen er jo betydelig gjerrigere på 0,4 (ca 35% mindre). Dessuten er vel dieselen en del billigere per liter også. Innstegsprisen er vel 30 tusen mer også for i vs. d.

MEN jeg er _helt_ enig at det blir litt bak mål å regne ører og forbruk når man kjøper en slik bil... Jeg for prøvekjøre bensinen (220i) og se hva jeg føler. Dersom den er morsom og annerledes ift. motoren som satt i 320i E92, så er jeg absolutt med på notene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320i hadde nok ikke turbo, og er vel tyngre i tillegg. Vil tro 220i anno 2016 er en mye morsommere bil å kjøre enn 320i E92. 

Sprinten til 100 går på 8.1 sek på 320i e92, 220i 7.0. Er en viss forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kom i 2011. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N20 

N20B20[edit]

Applications:[4]

115 kW version

  • 2013-present BMW E89 Z4 sDrive18i

135 kW version

  • 2011–present E84 X1 xDrive/sDrive20i
  • 2011–present F25 X3 xDrive20i
  • 2012–present F30 320i
  • 2013–present F34 320i GT
  • 2012–present F10 520i
  • 2013-present F10 520Li
  • 2011–present E89 Z4 sDrive20i
  • 2014–present F22 220i
  • 2015-present Brilliance Huasong 7 MPV [5]

160 kW version

  • 2012–present F20 125i
  • 2013–present F10 525Li
  • 2015-present Brilliance Huasong 7 MPV [6]

170 kW version

  • 2014–present F22 225i

180 kW version

  • 2011–present E89 Z4 sDrive28i[7]
  • 2011–present E84 X1 xDrive/sDrive28i[8]
  • 2012–present F25 X3 xDrive28i
  • 2011–present F30 328i
  • 2012–present F10 528i
  • 2013–present F34 328i GT
  • 2014–present F22 228i
  • 2014-present F26 X4 xDrive20i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bilen ser bra ut, håper du holder på de fargekombinasjonene ;) Er mulig at diesel kan være litt "upassende" akkurat i denne bilen, men har du muligheten til å få prøvet begge, så er jo ingenting bedre ;) Eneste er om du tenker å ha XDRIVE, da er jo 220 diesel eneste alternativet da du må opp på M235i for å få det på bensinsiden.

Endret av Svein Tang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spør etter min mening skal du få den:

1. Ville valgt 220i. virker å være lett å tune, har en mye penere gange, funker svært bra sammen med 8-trinns automaten, bensin er mye riktigere i en sportslig coupe enn diesel osv... det er alt for mange argumenter å liste opp her! 

2. Mineralhvit er en nydelig farge som ser ut som en mellomting mellom sølv metallic og hvit, men mye skarpere og silkemattaktig hvit enn Alpinhvit. Mitt tips er: Prøv kombinasjonen mineralhvit - Dakota skinn Coral red (korallrødt). Det er en utrolig sportslig kombo som jeg angret på at jeg ikke valgte når vi hadde F20'en (da med alpinhvitt eksteriør). Rødt skinn er aldri feil i en sportslig coupe, men samtidig er det få som velger dette. De fleste går ned sort- eller beige skinn-veien. Ta et søk på google på f22+coral+red+mineral+white så får du nok av gode eksempler. Mulig det blir for dristig for mange, men jeg hadde ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...