Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Mariuse34 skrev:

Gir ikke hjernen ofte kam og veiv-feilmeldinger om hverandre. Altså at den fort kan gi feilmelding for kamsensor når det er veivsensor og motsatt? 

Leser du av feilkoder med INPA så bør du få riktig feilmelding. 

Skrevet
7 timer siden, Carlsius skrev:

Den starter men dør etter max 2 sek. Diagnose sier feil på kam-sensor. Den er byttet og det hjalp ingenting. Det var ikke OEM sensor som jeg satt inn, det var uorg. Kan være det som er feilen da jeg har hørt litt av hvert om de uorginale sensorene

Noen andre tips enn å bytte til ny org kam sens? :)

M54 har to kamakselsensorer. En for innsug og en for eksos.

Skrevet
10 timer siden, Carlsius skrev:

Spent på å høre hva som skyldes feilen og hva du får på diagnose da jeg har samme problem på en BMW E39 520i facelift med M54 motor 

Den starter men dør etter max 2 sek. Diagnose sier feil på kam-sensor. Den er byttet og det hjalp ingenting. Det var ikke OEM sensor som jeg satt inn, det var uorg. Kan være det som er feilen da jeg har hørt litt av hvert om de uorginale sensorene

Noen andre tips enn å bytte til ny org kam sens? :)

OEM sensor er nesten et krav. Det finnes ikke OEM sensorer av kvalitet, blant annet fra Hellanor. Det du ikke må bruke er kina sensorer. Og om det er det ser du på prisen.

INPA eller Rheingold forteller akkurat hvilken sensor som er defekt. På M54 er det 2 kam sensorer. Nevnte program sier akkurat hvilken. Om det faktisk er slik at veiv og kam sensor byttes/rotes med noen ganger vet jeg ikke. Mulig det er en myte som stammer fra andre biler. Eller som jeg selv mistenker, at det er disse rimelige OBD2 systemene som roter. Husk at et BMW diagnose system gir mye mere detaljert informasjon enn OBD2.

Jeg ville anbefalt å ta en diagnose med et BMW system. Mulig noen her kan hjelpe deg: 

Skrevet
10 timer siden, Mariuse34 skrev:

Gir ikke hjernen ofte kam og veiv-feilmeldinger om hverandre. Altså at den fort kan gi feilmelding for kamsensor når det er veivsensor og motsatt? 

Har fått tak i veivsensor nå, men usikker på om jeg skal sette den i enda før @E.C. har lest feilkodene. Bilen starter og går som den skal nå uten problemer, men redd den stopper uten forvarsel igjen. 

Når det gjelder første avsnitt, se svaret mitt over. :wink:

Og andre avsnitt, du kan sette inn sensoren før kodene leses. Men ta diagnose likevel.

Skrevet (endret)

Vedrørende blanding av feilmeldinger så er det nok relatert til billigere kodelesere ja. Altså, generelle lesere. 

Jo takk, da gjør jeg det nu. Bytter sensor altså:) 

Endret av Mariuse34
Skrevet (endret)

Dette er kam sensor ja. Eller brudd i ledning til den. Evt defekt kontakt.

Jeg ser at feilen er registrert når batteri spenningen var 10.4 volt. Som er praktisk talt helt flatt og dødt. Så sjekk lading.

Endret av MrBrum
Skrevet
3 minutter siden, E.C. skrev:

Det er når starteren drar. 192 rpm og kald motor som du ser :)

Jeg trodde den skulle starte selv om kam sensor er defekt, men det er kanskje ikke slik alltid. Men som sagt, det kan være ledningen eller kontakten. Kan jo også ha druknet igjen nå da. :wink:

Skrevet

Den startet og gikk idag den. Jeg mente at spenningen var lav fordi feilkoden kommer i det starteren drar, så det trenger ikke å bety at batteriet er dårlig.

Skrevet

Nei, spenningen faller såpass når starteren drar. Så 2-3 sekunder etter start sørger spenningsregulatoren for at ladespenningen er riktig. Jeg har montert voltmeter i dashbordet i min slik at jeg kan følge med på det. Har funnet ut at Biltema batterier sliter i minus 20. :-)

Skrevet

Da skaffer jeg en OEM-godkjent Kam-sensor i morgen og bytter! Så får vi se! 

Bilen fikk jeg i teorien gratis så usikker på hvor mange tusen jeg putter i den, men en ny sensor skal jeg spandere. 

Skrevet
On 25.5.2016 at 2.35, MrBrum skrev:

OEM sensor er nesten et krav. Det finnes ikke OEM sensorer av kvalitet, blant annet fra Hellanor. Det du ikke må bruke er kina sensorer. Og om det er det ser du på prisen.

INPA eller Rheingold forteller akkurat hvilken sensor som er defekt. På M54 er det 2 kam sensorer. Nevnte program sier akkurat hvilken. Om det faktisk er slik at veiv og kam sensor byttes/rotes med noen ganger vet jeg ikke. Mulig det er en myte som stammer fra andre biler. Eller som jeg selv mistenker, at det er disse rimelige OBD2 systemene som roter. Husk at et BMW diagnose system gir mye mere detaljert informasjon enn OBD2.

Jeg ville anbefalt å ta en diagnose med et BMW system. Mulig noen her kan hjelpe deg: 

Ikke jeg som har byttet sensorene på bilen da jeg kjøper bilen med problemet, selger som har byttet med kina vare og sier han får opp kam sens som feilkode fortsatt.

Tolker det da som at de fortsatt kan være problemet, siden han byttet til kina-vare.

Skal kjøre en diagnose med DIS som er et grundig diagnose program når jeg får mulighet :)

Trodde dog bilen fortsatt ville starte med dårlig kam sensor, men gå ujevnt og dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...