Mariuse34 Skrevet Mai 27, 2016 Forfatter Skrevet Mai 27, 2016 Jeg har, etter mye banning og tenners gnissel klart å få løsnet kontaktjævelen midt inni toppen av motoren, langt faenivold inn under håpløse plasser. Jeg er glad jeg ikke har trent på meg større hender og fingre enn de damehendene jeg har akkurat nå. Men. Jeg skrudde ut vanos solenoiden og løsnet veivhusventilasjonsslangen på toppen. Men sensoren blokker likevel. Kan jeg løsne på den skruen, eller er det en annen smart måte å gjøre dette på uten at jeg skaper masse merarbeid? Jeg legger ved et bilde jeg fant på nettet som viser hvilke ting jeg snakket om.
MrBrum Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 Du kan løsne den skruen på undersiden av VANOS solenoiden ja.
MrBrum Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 12 timer siden, Carlsius skrev: Ikke jeg som har byttet sensorene på bilen da jeg kjøper bilen med problemet, selger som har byttet med kina vare og sier han får opp kam sens som feilkode fortsatt. Tolker det da som at de fortsatt kan være problemet, siden han byttet til kina-vare. Skal kjøre en diagnose med DIS som er et grundig diagnose program når jeg får mulighet Trodde dog bilen fortsatt ville starte med dårlig kam sensor, men gå ujevnt og dårlig. Ja, det er stor sjanse for at denne kina sensoren skaper trøbbel. Men vær klar over at feilelding på denne kan like gjerne være ledningsbrudd/kontaktbrudd til sensoren. Men jeg har lest om utrolig mange som har trøbbel med kina sensorer. Inkludert meg selv. Jeg satte på en kina veiv sensor på et annet bilmerke (japansk) en gang. Den fungerte ca 15 min. Måtte kjøpe original japansk sensor til et lass med penger. Og den fungerte.
E.C. Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 Skulle ha gitt deg litt mer heads up jeg. Av med trykkslange til vanos (ikke mist skivene på hver side av banjokoblingen), koble fra vanossolenoid (først strømkontakt, så skru ut selve solenoiden), av med veivhusventilasjonsslangen, av med oljefilterlokket og filteret. Da har du god tilgang til det du skal gjøre.
Mariuse34 Skrevet Mai 27, 2016 Forfatter Skrevet Mai 27, 2016 (endret) 2 timer siden, E.C. skrev: Skulle ha gitt deg litt mer heads up jeg. Av med trykkslange til vanos (ikke mist skivene på hver side av banjokoblingen), koble fra vanossolenoid (først strømkontakt, så skru ut selve solenoiden), av med veivhusventilasjonsslangen, av med oljefilterlokket og filteret. Da har du god tilgang til det du skal gjøre. Du dette er fikset! Kjører som en drøm, motoren går mye penere og forbruket falt fra 2,3 til 1,6 på kjørecomputeren på aktiv kjøring. Tusen takk for hjelp! Markerer dette som løst! Endret Mai 27, 2016 av Mariuse34 MrBrum reagerte på dette 1
Mariuse34 Skrevet Mai 27, 2016 Forfatter Skrevet Mai 27, 2016 Måtte til GS og hente en ekstra skive selvsagt. Det hadde jeg oversett. Men i orden nå! E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 Bra det ble ordnings! Om det blir noe lignende tull er det fort veivsensoren som har tatt kveld. Pleier ikke gå lenge mellom kam- og veivsensoren streiker. Bare så du er advart Mariuse34 reagerte på dette 1
Carlsius Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 Fint du fikk ordnet problemet, gikk greit for seg? Nr 18 du byttet? Mariuse34 reagerte på dette 1
Mariuse34 Skrevet Mai 27, 2016 Forfatter Skrevet Mai 27, 2016 2 timer siden, Carlsius skrev: Fint du fikk ordnet problemet, gikk greit for seg? Nr 18 du byttet? Ja, bortsett fra at den het nr 17 på den tegningen til M52B20 som dette var. Det artige var jo at så fort den var byttet så gikk motoren mye bedre og en litt underlig tikking jeg antok var der fordi bilen er gått 300.000+. Så kvelden er brukt til å farte rundt i Oslos tunneler med en 19 år gammel bil med manuelt gir og en gammel rekkesekser. 150hk er jo ikke allverdens, men det er noe fantastisk med den raspende lyden i M52 enkelvanos og det å måtte jobbe litt med clutch og gir for å få det bra. Jeg simpelthen elsker gamle bimmere. Men vondt i begge armene etter å ha presset dem inn under manifoilen for å få løs kontakthelvete. Men verdt det!
E.C. Skrevet Mai 27, 2016 Skrevet Mai 27, 2016 Enkelvanos på bilen hans, så blir som sagt #17 under: Er ikke helt lett å få hånda under innsuget, men er som sagt lettere hvis man fjerner oljefilterlokket.
Carlsius Skrevet Mai 28, 2016 Skrevet Mai 28, 2016 7 timer siden, Mariuse34 skrev: Ja, bortsett fra at den het nr 17 på den tegningen til M52B20 som dette var. Det artige var jo at så fort den var byttet så gikk motoren mye bedre og en litt underlig tikking jeg antok var der fordi bilen er gått 300.000+. Så kvelden er brukt til å farte rundt i Oslos tunneler med en 19 år gammel bil med manuelt gir og en gammel rekkesekser. 150hk er jo ikke allverdens, men det er noe fantastisk med den raspende lyden i M52 enkelvanos og det å måtte jobbe litt med clutch og gir for å få det bra. Jeg simpelthen elsker gamle bimmere. Men vondt i begge armene etter å ha presset dem inn under manifoilen for å få løs kontakthelvete. Men verdt det! Åja, du har M52 ja Har sett på litt videoer og DIY at det kan være litt kronglete å komme til den kontakten under manifolden ja. 150hk er ikke det helt store, men er vel lyden av 6'er og manuell som gjør det gøy
Mariuse34 Skrevet Mai 28, 2016 Forfatter Skrevet Mai 28, 2016 Ja, jeg bare oppdaget at den fastnøkkelen jeg har som får løs lokket lå hjemme og bilen sto på jobb. Så var sta og klarte det uten å ta bort oljefilterlokket Ren idioti altså. 150hk er på ingen måte mye. Men det er jo litt det disse italienske idealistene elsker. Et begrenset antall hestekrefter og mye giring. Jeg har ikke kost meg så mye med en gammel BMW siden E34`en jeg hadde for 7 år siden tror jeg Denne blir nok solgt, men det blir vel å finne enten en E34 150-192 hk manuell eller en 523-528 på sikt. IDeelt sett en M52 så man får den deilige raspende lyden.
MrBrum Skrevet Mai 28, 2016 Skrevet Mai 28, 2016 Nå kan han angre han som ga bort bilen. Mariuse34 reagerte på dette 1
Carlsius Skrevet Juni 19, 2016 Skrevet Juni 19, 2016 (endret) Jeg må bringe opp denne tråden igjen da jeg har samme problemet med min bil. Bilen starter, men er veldig tungstartet og ligger på unormalt lavt turtall. Eneste feilkoden jeg får opp er P0340 Camshaft Position Sensor "A" Circuit (Bank 1 or Single Sensor) som skal være Kam sensor innsug. Bilen fungerer fint ved kjøring, bare ''igangsetting'' som er litt trøblete med så lavt turtall. Jeg har byttet begge kam sensorene(eksos/innsug) i original BMW sensorer og har ikke funnet brudd på ledningene til kam innsug sensor. Noen her som har tips til videre feilsøking? Har dere troa på at det kan være veiv sensor, selvom INPA sier ganske klart at det er feil med Kam sensor innsug. Her er bilde av feilkodene: Slik oppfører motoren seg på tomgang etter start. Endret Juni 19, 2016 av Carlsius
Mariuse34 Skrevet Juni 20, 2016 Forfatter Skrevet Juni 20, 2016 18 timer siden, Carlsius skrev: Jeg må bringe opp denne tråden igjen da jeg har samme problemet med min bil. Bilen starter, men er veldig tungstartet og ligger på unormalt lavt turtall. Eneste feilkoden jeg får opp er P0340 Camshaft Position Sensor "A" Circuit (Bank 1 or Single Sensor) som skal være Kam sensor innsug. Bilen fungerer fint ved kjøring, bare ''igangsetting'' som er litt trøblete med så lavt turtall. Jeg har byttet begge kam sensorene(eksos/innsug) i original BMW sensorer og har ikke funnet brudd på ledningene til kam innsug sensor. Noen her som har tips til videre feilsøking? Har dere troa på at det kan være veiv sensor, selvom INPA sier ganske klart at det er feil med Kam sensor innsug. Her er bilde av feilkodene: Slik oppfører motoren seg på tomgang etter start. Det kan være veiv. Men sjekk også lamdba-kontaktene dine. Jeg hadde samme feil på en e34 en gang i tiden og da var kontakten til Lambda dårlig. Antagelig er det ikke det, men verdt å dobbelsjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå