Gå til innhold

BMW nekter garanti


lunda
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Long story short!

Min 2014 modell 520Xdrive har fått sinkslipp på bakluka. Jeg dro innom Bavaria for og få dette dekket på garanti 5år/200 000km. 

Etter mye om og men viser det seg at tidligere eier at overskridet km mellom servicene og ifølge Bavaria har min BMW mistet garantien som følge av det... Bilen er ikke kjøpt hos BMW forhandler, men av en annen forhandler. Det står tydelig i kontrakten at nybilgaranti fra BMW gjelder. Jeg er mao dekket sånn sett. Men vil gjøre dette enklest mulig. Er Bavaria urimelige? 

Bilen er kjøpt ny hos Stamsaas og hatt alle servicene der. De mener selv alt skal være i orden. De har iallefall ikke nevnt noe om at garantien har bortfalt... 

Venter på svar fra både forhandler og Stamsaas selv om det i bunn og grunn er forhandleren som sitter med ansvaret pdd.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har sinkslipp med serviceintervall å gjøre? Det er vel ingen sammenheng overhodet. Når dette ikke ble oppdaget på senere servicer (antar jeg), så er det ingen grunnlag for å hevde at skaden har blitt større, for eksempel.

Urimelig? Totalt.

Det er for øvrig 5 års reklamasjon mot fabrikasjonsfeil i lakken, uavhengig av BMWs garantivilkår. Vær ellers obs på at det kan være forskjell på vilkårene mellom rustgaranti og lakkgaranti. Førstnevnte er vanligvis knyttet til serviceintervaller, mens sistnevnte ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det altså snakk om zinkslipp og ifølge Bavaria bortfaller rustgarantien på overkjørt km stand. 

Dette har jeg svart tilbake og vi får se hva de sier. Jeg er ikke enig. Dersom det hadde vært snakk om eks. motor og drivverk blir saken en annen.

On 14.6.2016 at 6.35, Kjennern skrev:

Lever bilen på Stamsaas, så ordner det seg nok. Bavaria tar sjelden i biler de ikke har solgt selv på garanti rep.. Er min erfaring.

Stamsaas har vært veldig behjelpelige i denne saken da de har tatt kontakt for og bekrefte servicer og overkjøringer. 

Jeg har ingen problemer med å levere inn bilen min til dem i Moss, men da jeg bor i Oslo er det litt surt og måtte dra dit. BMW garanti bør være landsdekkende, og det bør Bavaria rette seg etter. 

I min bruktbilkontrakt står det 5år/200 000km garanti, så at jeg har mitt på det tørre er jeg ikke redd for. Tatt kontakt med forhandleren som også mente at jeg burde dra til noen andre så løser det seg.

Vi får se... Irriterende er det uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så hadde jeg en 06 mod Audi som også hadde sink slipp, den var innenfor garantitiden men Møller nektet å ta det på garantien fordi bilen ikke hadde hatt alle serviser på merkeverksted.......alle serviser var fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår er rust og sinkslipp to forskjellige ting. Rust går på rustgaranti, sinkslipp går på lakkgaranti. Se opp for leverandører som snor seg unna ansvar ved å blande begrepene.

Men så kan det jo være rust du har, ikke sinkslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Basse Lusk skrev:

Så vidt jeg forstår er rust og sinkslipp to forskjellige ting. Rust går på rustgaranti, sinkslipp går på lakkgaranti. Se opp for leverandører som snor seg unna ansvar ved å blande begrepene.

Men så kan det jo være rust du har, ikke sinkslipp.

Bavaria nevner spesifiks at sinkslipp er rustgaranti, og ettersom servicer er overkjørt mister jeg den garantien. Jeg svarte at sinkslipp er lakkgaranti med 5 år reklamasjon uavhengig av servicer. Har ikke fått svar...

Kjenner jeg er så j***** frustrert.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg føler med deg!

Men jeg er redd dette er en "klassiker" - av den vonde sorten.

Hvertfall for forbrukeren, herunder deg. I slike tilfeller vil forhandler bruke alt for å vri seg unna kosten dette medfører.

Dette være seg alt som ikke er 110%.

Hvis du får det til - noe jeg håper, regn med et stort Paracet budsjett fremover, dette vil ta tid og medføre mye bs fra forhandler.

Long story short, ved allergi for farmasøytika, ta regningen selv, står du på ditt, kudos og lykke til!

På den annen side, Sinkslipp på en 14' F11... Ingen god reklame for en ellers glimrende bil, synd og skam - igjen lykke til med saken!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lunda skrev:

Bavaria nevner spesifiks at sinkslipp er rustgaranti, og ettersom servicer er overkjørt mister jeg den garantien. Jeg svarte at sinkslipp er lakkgaranti med 5 år reklamasjon uavhengig av servicer. Har ikke fått svar...

Kjenner jeg er så j***** frustrert.... 

Hvorfor ikke dra rett til de som lakkerer for bavaria? Det har jeg alltid gjort, ikke noe problem for dem det. 

Hvor holder du til hen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

For det første, jeg føler med deg!

Men jeg er redd dette er en "klassiker" - av den vonde sorten.

Hvertfall for forbrukeren, herunder deg. I slike tilfeller vil forhandler bruke alt for å vri seg unna kosten dette medfører.

Dette være seg alt som ikke er 110%.

Hvis du får det til - noe jeg håper, regn med et stort Paracet budsjett fremover, dette vil ta tid og medføre mye bs fra forhandler.

Long story short, ved allergi for farmasøytika, ta regningen selv, står du på ditt, kudos og lykke til!

På den annen side, Sinkslipp på en 14' F11... Ingen god reklame for en ellers glimrende bil, synd og skam - igjen lykke til med saken!

 

 

Hehe, takk for medfølelsen. 

Jeg tror også det kan bli en "tung" sak. Når det er sagt har jeg kontrakten og min forhandler i bakhånd. Jeg vil bare vente litt med og krangle med han og. Dersom andre ting skulle ryke på denne bilen som skal dekkes av garanti blir det advokat og hele peisinga. 

Og ta kosten selv er egentlig uaktuelt. Bakgrunnen for at det ble denne ikke fullt så godt utstyr 520 var nettopp fordi det var garanti. Hvis ikke hadde jeg hatt en 525/530 med ALT :D 

Jeg syns heller ikke dette er veldig pent.. Vi får se hva som skjer.

5 timer siden, Omg86 skrev:

Hva sier NAF om saken?

Prøvd å kontake de? De pleier å ha litt påvirkningskraft på slike saker...

Går jo på omdømme til BMW også da!

Har ikke tatt kontakt med de da jeg ifjord sa opp NAF medlemskapet. Men jeg har en advokat jeg kan ta kontakt med som har mye greier på slikt. 

5 timer siden, ahj skrev:

Hvorfor ikke dra rett til de som lakkerer for bavaria? Det har jeg alltid gjort, ikke noe problem for dem det. 

Hvor holder du til hen? 

Ja, hvis det funker så. I denne omgang handler jo dette kun om sinkslipp, og ikke noe annet. Enn så lenge!

Holder til i Oslo :) 

4 timer siden, E.H.D skrev:

Bare av nysgjerrighet, hvor mange km ble servicen overskredet?

Bilen har hatt 4 servicer, hvor 3 av dem er overskredet. Husker ikke helt i hodet. men det er snakk om mellom 2 - 5000 km i overskridelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...