Gå til innhold

Tyveri av navipro og M-Sprt ratt BMW F11 2014


Omg86
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Da var den dagen kommet da noen har vert klåfingret og knust ruten på min 2014 BMW F11 og stjålet min navi pro og M-sport ratt.:oops:

Rimelig sikker dette er et bestillingstyveri (bande) som reiser rundt å leiter etter spesifikke bilen å stjele fra.

Ekstra kjipt var det jo at det var svigerforeldrene mine som hadde lånt bilen, siden de skulle passe barna i helgen :(

Si ifra hvis noen får tilbud om å kjøpe navi pro eller et org M-Sport ratt med paddleshift til en billig penge.

Selv om jeg trur delene allerede er ute av landet....

Men men kunne vert værre da, får tenke sånn!

Endret av Omg86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, det er en bande på gang. Leste en sak i avisa for et par uker siden. Det var vel stort sett BMW de gikk etter. Dette ligger nok bak i en varebil som blir fullere og fullere, før det blir kjørt ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt irriterende å få innbrudd i bilen, selv om forsikringen dekker det.. 

Jeg har en stund hatt lyst til å oppgradere til Navi Pro og følger med litt rundtomkring for å se hva jeg kan få tak i, men det er vel umulig å vite om det man finner på ebay er stjålet eller legitime deler? Det viktigeste jeg ser etter på ebay er at selgeren har gode tilbakemeldinger, men jeg er veldig lite erfaren med den type netthandel, så kom gjerne med innspill. 

Hvis jeg monterer navi pro tror jeg at jeg skal frese inn noe kjennemerke i enheten sånn at jeg kan kjenne den igjen ihvertfall :P Burde vært ett serienummer eller noe som ikke kunne endres, slik at det var mulig å spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er serienummer på alle navi enheter og de kan visstnok sperres eller noe om man melder de inn som stjålet til BMW. All kommunikasjon går vel kanskje via BMW sine servere, så det er enkelt å ha kontroll på dette, ser jeg for meg.

Noe ala Apple og icloud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Otis said:

Det er serienummer på alle navi enheter og de kan visstnok sperres eller noe om man melder de inn som stjålet til BMW. All kommunikasjon går vel kanskje via BMW sine servere, så det er enkelt å ha kontroll på dette, ser jeg for meg.

Noe ala Apple og icloud.

De som har uoriginal ISTA eller bruker NCS expert kommer seg rundt serienr problematikken uansett er jeg redd :/ Men det hadde jo vært genialt om BMW hadde en søkbar side på stålne serienr så kunne kjøpere sjekke opp i dette før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Otis skrev:

Det er serienummer på alle navi enheter og de kan visstnok sperres eller noe om man melder de inn som stjålet til BMW. All kommunikasjon går vel kanskje via BMW sine servere, så det er enkelt å ha kontroll på dette, ser jeg for meg.

Noe ala Apple og icloud.

Hvordan man skal få sperra dette er jeg litt interessert i? Det er ingen fysisk kommunikasjon mellom navienhet og BMW så sant du ikke har en 2016 modell+ med Assist avtale. Og evt da er det heller ikke selve navien som kommuniserer. Kun de siste NBT som har 3G innebygd.

 

EDIT: Eller tenker du på chassisnummer som er programmert i spillern f.eks??

13 minutter siden, Mistermister skrev:

Klippet de av ledningene eller? Det gjorde de på noen biler i Hønefoss. Nytt ledningsnett til 80000 kr🙄

Fåes repsett til disse nettene da, så du slipper billigere unna enn 80000. Spørs bare hvor kompetent servicemedarbeideren er det. Jeg hadde hvertfall aldri betalt 80 lapper for det...

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SweetBMW skrev:

Hvordan man skal få sperra dette er jeg litt interessert i? Det er ingen fysisk kommunikasjon mellom navienhet og BMW så sant du ikke har en 2016 modell+ med Assist avtale. Og evt da er det heller ikke selve navien som kommuniserer. Kun de siste NBT som har 3G innebygd.

 

EDIT: Eller tenker du på chassisnummer som er programmert i spillern f.eks??

Fåes repsett til disse nettene da, så du slipper billigere unna enn 80000. Spørs bare hvor kompetent servicemedarbeideren er det. Jeg hadde hvertfall aldri betalt 80 lapper for det...

Tenker egentlig ikke på noe spesielt. Vet bare at det står noe om dette i ISTA. Men det du sier høres jo korrekt ut.
Altså de som har innebygd SIM kort så kan de vel sperres på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det? Har ikke sett noe om det. Ingen kritikk eller noe dette jeg lurer bare. Tilfelle det kunne tolkes krasst. Men altså om man programmerer en bil med ISTA og det er feil vin i en enhet der så stopper det. Det sier seg selv. Og ja uoriginal ISTA kommer seg unna det. Dessverre.  

 

Dog er det fortsatt lett å se om enheten er stjålet for de som kan det. Det fjernes aldri alle spor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SweetBMW said:

Fåes repsett til disse nettene da, så du slipper billigere unna enn 80000. Spørs bare hvor kompetent servicemedarbeideren er det. Jeg hadde hvertfall aldri betalt 80 lapper for det...

Det her hadde jeg ihvertfall aldri akseptert som en løsning. Jeg ville aldri i verden hatt et skjøtet lappverk i en bil med så mye elektronikk som nye biler begynner å få. Det er å be om trøbbel 2-4+ år frem i tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om å skjøte. Det settes på nye kontakter i sin helhet``??

 

Så sant de ikke klipper ledningesnettet langt inni rommet der hvor ledningene kommer så er det snakk om:

Skjermkontakt: 1stykk hvis nbt, 2 stykk, hvor av en kan skiftes i sin helhet fordi den er 50cm lang.

Hovedenhet: 1 quadralock med 16 ledninger i bruk.  Samt skjermkabel og evt usb kabler. De kan alle lett skiftes ut. Det er kun quadralock som må erstattes og her får man ny kontakt med nye pinner som presses på ledningene.

 

Er dette virkelig et lappverk uten like i ditt syn??

Prøver bare å få frem helheten i bildet her, det er ikke en katastrofe sak å reparere som det blir fremstilt i media.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...