KMT Skrevet Juli 14, 2016 Share Skrevet Juli 14, 2016 (endret) 2007 E60 530XD LCI M Sport sedan Symptomer (desse er litt endra, har streka ut det som ikkje lenger gjelder, sjå post datert 29.06.17) -Opplever pulserande vibrasjonar (4-5 sek på, 4-5 sek av, 4-5 sek på igjen osv.), hovedsakelig i framsetene, ingenting i rattet, ingen endring ved oppbremsing etter bakbremsbytte. -Følger hjulhastighet, ikkje turtal, frå rundt 40 km/t og oppover både under jevn fart, akselerasjon og oppbremsing. -Blir verre oppover i hastighet, aller verst rundt 100 km/t (hakket mindre vibrasjonar over 100 km/t). -Ingen hakking/betydelig ulyd -Antispinn/antiskrens kobler inn og rattet tungt å styre ved hard akselerasjon i høg fart på tørr asfalt og nokså rett vei (motor er ikkje modifisert) Min mistanke er at dette med størst sannsynlighet er drivverk- eller hjulrelatert, og har starta feilsøking ut frå det. Feilsøking 1. Har kontrollert hjulene hos 3 ulike felgretterverksted, hjulene er 100% runde og i orden. Men, bilen har hatt påmontert 20" felgar med ulik dim framme vs bak: 235/30 framme og 285/25 bak. Desse skulle iflg felg- og dekkleverandør vera identisk rulleomkrets på. 2. Har inspisert hardykoblingen, ser 100% ut (tilsynelatende ikke slitt) 3. Hadde litt kast i drivaksel venstre bak. Bytta denne i forgårs kun for å oppleve at vibrasjon i hastigheter under 40 km/t vart dempa litt. EDIT 24.10.2016: GAMLE STIKKAKSLINGEN LAGET DEFINITIVT VIBRASJONER, MEN DISSE BLE ERSTATTET AV NYE VIBRASJONER PGA FEIL HJULSTILLING ETTER BYTTE AV DRIVAKSEL. 4. Bytta bremser bak (skiver, klossar og håndbrems) i går pga kast i skivene. Dette fekk bort vibrasjon frå bremsepedalen, men hjelpte ingenting på vibrasjon i bilen forøvrig. 5. Stiller diagnose og tester med og uten xDrive innkobla i ettermiddag. Koblar då frå fordelingskassa for å sjå om det hjelper, i så tilfelle kan det nok tenkast nettopp den (evt deler av den) må byttast. Fortsettelse følger til løsning foreligger Endret Februar 23, 2023 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2016 Oppdatering: Ref pkt 5. over, var innom BMW-verksted i går der dei påpeika at høgre lager framme var dårlig. Dei meinte dette kunne skape symptomene eg har beskrive i første post. Eg tvila, men håpa. Bytta lageret i går kveld, utan bedring mhp vibrasjon. Dei testa ikkje med/uten xDrive innkobla, sidan dei ikkje hadde trua på at det var der feilen ligg (håpar dei har rett). Dei stilte diagnose, men viste ingen feil som tilsa at bilen skulle vibrere. Dei gjekk over alt av foringar og lager for øvrig, alt såg bra ut. Fortsetter søken etter syndebukken: 6. Bytta til 4 identiske hjul i går kveld, men bilen vibrerer enno. Dog litt annerledes: 6.1. No er det mest risting når eg slepp opp gasspedalen etter akselerasjon, samt nedoverbakkar (litt i oppoverbakkar også, men definitivt mest nedover). Ikkje lenger sykluser på 4-5s av/på, men meir jevn vibrasjon. 6.2. Graden av vibrasjon er (ganske sjølvsagt) dempa no som eg testar med 18" (4 stk like hjul). Har hatt 20" fram til no, med ulik dekkdim framme vs bak (235/30 og 285/25). Reiser på ferie no, fortsetter søken etter ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 (endret) Sjekk bakhjulsoppheng. Hadde samme symptoner på en E39, da var det de store gummiforingene i bakhjulsopphenget som var slark i. Risting i setet er som regel fra bakhjulsoppheng/hjul. Endret Juli 15, 2016 av Maxmek KMT reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2016 Takk for tips, Maxmek. Eg skal gå over bakhjulsopphenget grundig etter ferien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2016 Fekk eit tips her no: Kan evt feil i differensialen skape vibrasjoner? Når eg roterer ett bakhjul når bilen står på bukk, hører eg små klikkelyder i differensialen. Veit ikkje kor normalt dette er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 Høgre bakhjul hoppar opp og ned, venstre bakhjul er tilsynelatande roleg. Prøver avbalansering idag. Gamle felgane var 100% ok, men det er mulig det er kast/ubalanse i nye hjulene eg testar med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 Dårlig støtdemper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 Mistenker det òg ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Diffen laget rar lyd. Trodde min var defekt og skaffet en brukt med lav km...samme lyd. Sjekk drivaksler foran. Spesielt indre kryss/CV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juli 22, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 22, 2016 HMS, Sjekka høgre drivaksling framme ifm hjullagerbyte forrige veke. Den virka ok. Sjekka ikkje venstre. Men, evt feil på drivaksling framme burde vel kjennast godt i rattet? Det er 0 vibrasjon i rattet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Oktober 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2016 (endret) Endeleg: Vibrasjonane fortsatte som nevnt etter at eg bytta stikkaksling / cv joint. I tillegg slo antiskrens inn (starta tidlegare egen tråd ang antispinn, då eg mistenkte at dette ikkje hadde noko med vibrasjonane å gjera). Grunnen til begge delar fann eg no: Ifm bytte av stikkaksling / cv joint på eine bakhjulet, demonterte eg indre del av fremre øvre bærearm i bakstillinga for å komme til. Eg laga derimot ikkje merke på den eksentriske bolten som justerer hjulstillinga for å beholde orienteringen på bolten, hvilket eg burde ha gjort. Sjekka i går hjulstillinga ved hjelp av ei lang rett aluminiumsstang og fann fort ut at spindelen var langt ute av posisjon. Grovjusterte bakstillinga. Voila! Vibrasjonane frå drivakslingen vart mao kun erstatta av nye vibrasjoner pga feil hjulstilling etter akslingsbytte. No er vibrasjonane og antiskrens tilsynelatande historie. Up next: 4-hjulskontroll Endret Oktober 25, 2016 av KMT HMW og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juni 29, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2017 (endret) Vel, vibrasjonane var tilsynelatande historie. Men neida. Dvs. dei er delvis historie. Vibrasjon under lav fart synest å vere borte etter bytte av hardykobling, senteroppheng og sentreringsforinga i fremre enden av mellomakslingen. Men, Det rister fremdeles i høg fart. Dog med litt anna karakteristikk etter overfornevnte bytte. No rister det hovedsaklig over 90 km/t, men stort sett begrensa til stigning. Innbiller meg óg at enkelte høgresvingar gir økt vibrasjon (!). Turtalls-/ gearuavhengig. Oppsummering av kva som er bytta så langt: -bremseskiver og klossar bak -hjullager som var dårlig (h.f.) -hjul (fjerde hjulsettet no) -begge bakre drivakslinger -fjærer (demparane er friske) -indre bærebruforinger -hardyskive, midtopplager og sentreringsforing på mellomaksling -kasterforingar (framme) -firehjulskontroll utført Er i ferd med å nå et metningspunkt på motivasjon her kjenner eg. Endret Juni 29, 2017 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juni 29, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2017 (endret) Kva trur folket om følgende mulige syndebukkar? Er som nevnt kun vibrasjon - absolutt fraver av ulydar. 1. Kryss i mellomaksling slitent? Sjå bilde 2. Fordelingskasse 3. Differensial 4. Foringer bakre subframe 5. Kyllingstag (dei mellom bærebru og krengestag) 6. Krengestagforingar 7. Lager i bakre spindlar 8. Anna som kan skapa trøbbel? Forslag mottas med takk Endret Juni 29, 2017 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juni 29, 2017 Share Skrevet Juni 29, 2017 En tommelfingerregel er at risting i ratt betyr forstilling, mens risting i sete betyr bakstilling. Er ikke 100% bankers da. Når det gjelder vibrasjonsproblemene dine, så er det jo masse som potensielt kan forårsake dette, og mye har du jo alt sjekket ut. (Slitte foringer trenger ikke gi ulyd forresten. Ikke kast i mellomaksling heller). Men har du sjekket ut det mest banale? BMW er følsomme for urenheter på nav/kon der felgen sitter. Spesielt om felgen er stor. Jeg hadde små antydninger til vibrasjoner i en E60 med 19". de var periodiske, og mest fremtredende rundt 80-85km/t. Tenkte på både bremseskiver og foringer, men ville prøve det enkle og billige først: Pusset alle 4 nav med stålbørste og sandpapir, rengjorde senterhullet på alle felgene, sprayet nav med alupasta og monterte på hjulene igjen. Alt var ok etter det. Hawkon88, KMT og bmwmann24 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Juni 29, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2017 Takk for tips. Har sjekka nav/kon, alt ok der. Vurderer nytt kryss i mellomaksel, evt ny bakre del av mellomaksel om ikkje kryss kan kjøpast separat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå