Gå til innhold

sAlnes`s E39 528i manuell sedan// Til salgs.


sAlnes
 Share

Anbefalte innlegg

Ble omsider ferdig med toppaknings bytte. Men til den store skuffelse så hjalp det desverre lite på kjøleproblemet mitt :( Bilen har fortsatt noen grader for høy driftstemp og det blir en god del trykk i kjølesystemet. Mistenker strekt de helt mikroskopiske sprekkene som var i 2 av brennkammerene som lekker eksos i kjølesystemet. Toppen ble jo trykktestet og hadde ingen lekkasje da.

Frister fint lite å gjøre jobben en gang til og jeg må da skaffe en ny topp. Så akkurat nå vurderer jeg å gå til innkjøp av en billig bruksbil og la denne stå som en prosjekt. Hive i større motor og shine den opp. Kan være jeg finner motivasjon og gidder å ta av toppen igjen men tviler. 

Men bilen er utav garasjen og jeg fikk sett den i dagslys med nye style 32 felgene på. Og jeg kan fortsette oppussing av garasjen. :) Noen bilder også selvfølgelig.

IMG_4751.JPG

IMG_4752.JPG

IMG_4753.JPG

IMG_4757.JPG

IMG_4758.JPG

IMG_4760.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stoltbmwelsker skrev:

Rart. Luftet ordentlig regner jeg med? Du kan prøve noen ting før du legger fiksen død. Kjør bilen og ta ut tennpluggene, forsvinner trykket fort da? De selger også test på biltema som reagerer med eksosgass og skifter farge, dette bruker vi på jobben og det gir deg en svar med en gang :) 

Ja kan prøve på det :) Men kjøre bilen varm så ta ut pluggene? Forstod jeg det riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, salnes34 skrev:

Ja kan prøve på det :) Men kjøre bilen varm så ta ut pluggene? Forstod jeg det riktig? 

 

Glem dette, ringte han og dette gjelder ikke aluminumblokk. Fare for å strippe gjengene da hvis du fjerner når varm. 

 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evopower skrev:

Ble toppen trykktestet med luft, lagt i vannbad på 90 grader? Det er først ved driftsvarmt metall at sprekkene utvider seg. De små sprekkene ved kald inspeksjon er sikkert årsaken til problemet.

Dette er det vel standard at de tester hvis de legger merke til sprekker tror jeg? 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får teknikeren/firmaet svare for. Hvis, som han sier, toppen er trykktestet og ok, men bare med 2 små sprekker som ikke lakk luft, da er det jo ikke det som er problemet. Forutsatt at testingen ble gjort ved driftstemp. Regner med termostat og vannpumpe er nytt, så da er det ikke så lett å feilsøke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er varmet opp og trykktestet ja. Termostaten tok jeg ut i går og varmet opp i vann og sjekket at den åpnet seg.

Vannpumpen tok jeg også ut og studerte den. Den virker helt fin, ingen ulyder, ingen slark. Eneste er at det virker som at den er av et ukjent billig merke. Men den har metall impeller.

Tenker at i første omgang nå så kjøper jeg en sånn som avslører eksos i kjølevannet, da dette var ganske billig så tar jeg det derfra. :) 

uanstett takk for hjelp og tips folkens :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene inn og ut fra radiator er ganske hard. Hardere enn det det skal være. Akkurat hvor mye trykk vet jeg ikke. Termostateten jeg har nå åpner seg på 88 grader men driftstemperatur skal være 92 grader. Min ligger mellom 95-102 grader. Tenker å teste med verktøyet fra biltema i førsteomgang ja.

Edit: Kan også nevne at om jeg skrur varmeapparatet på mindre enn 32 grader så stiger driftstemperaturen.

Endret av salnes34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen indikasjon til co2 i kjølevannet. Vannpumpen er identisk til den på bildet. Ser der er flere typer vannpumper med forskjellig mønster på impellene men vet ikke hvor mye det har å si.. 

IMG_4765.JPG

IMG_4766.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken farge har du på plugger etter ei "frisk" runde? vet du om det har vert fylt på radiatortetting noen gang? (dårlig flow i radiator?)

bare ett lite tips, er at loctite 243 har bare en brøkdel/ingen av reel låseeffekt når boltene er fulle i olje :) må vaske med bremserens eller loctite sin cleaner eller liknende.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...