Gå til innhold

Veivhusventilasjon m54, byttet på service?

wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Å sjekke at dette er tett mednå lette på oljelokket er bare tull. På min gjorde jeg denne testen,å der var det et yderst svakt undertrykk. Dette skulle jo liksom indikere at det var i orden. Mæn demonterte uansett å byttet komplett ventilasjon. slange fra ventil til peilrør helt tett. Peilrør var tett. Ventilen sprukket. Så at denne testen er noe å rette seg etter akal man ta med en klype salt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket om den er tett nei. Hender at jeg merker en lukt av brent olje i kupeen når jeg står stille. Tenkte kanskje at det har noe med veivhusventilasjonen å gjøre. Samt at vakuumlyden gjør at jeg mister nattesøvnen :-D Like greit å få det byttet tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig bmw har godkjent denne testen,men en mekaniker på bmw steinkjer hadde ikke tro på denne testen når jeg snakket med han. Min bil er gått 175000km,å ikke vært byttet på før. Bytt d først som sist var rådet. Angrer ikke på d. Motorn er ivertfall lekasjefri nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Otis skrev:

Oljelekkasjen er nok topp deksel pakning, så den må skifte i tillegg.

@matros72 Det var meget spesielt. Dette er jo en godkjent test av BMW selv. Men men. Det er åpenbart en forskjell en plass her.

Toppdekselpakningen ble byttet i forrige uke av forhandler. Vakuumlyden bekymrer meg litt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Eselfjes skrev:

Toppdekselpakningen ble byttet i forrige uke av forhandler. Vakuumlyden bekymrer meg litt :/

Kan du ta en ny video av den lyden? ..hørtes litt ut som forstiller enheten. Dro kjensel på lyden da min røk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eselfjes skrev:

Selvfølgelig, skal prøve å fikse en i morgen :) Hva gjør forstillerenheten? Fant lite på google :)

Nr. 7

http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E60/Lim/520i/ECE/L/N/20031000/11/40/1/11_2879/

Er et spjeld. Min knakk rett av og det lukket seg ikke så da kom det vakumlyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med ny video, men lyden ble ikke fanget opp like godt denne gangen. Høres nesten ut som Darth Vader. Men det kommer fra toppen av innsugsmanifolden. Vil bilen produsere en feilkode på grunn av justerenheten? 

Tok av oljepåfyllingslokket mens den sto på tomgang, og den gikk litt høyere på tomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er betre kjent som DISA-ventilen, hvis du vil google litt rundt den. Du kan teste å ta av den elektriske kontakten på toppen av den mens motoren går. Berre å klemme inn den metallåsen bak og dra den opp. Da skal lyden forandre seg, og du skal sjå ein plastikk-arm bevege på seg rett attmed kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...