Gå til innhold

Motorforskjell på E60 523i og 525i


ketped
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært på jakt etter en E60 525i (bensin) en liten stund nå uten hell.

Nå dukket det opp en 523i som ble veldig interessant. Ser at den også har en 2,5 liter motor.

Derfor lurer jeg på om dette er samme motor som bare er nedjustert på 523i

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ny motor som kom ved facelift mener jeg. N53 skal den hete. Det er 0,5 liter mindre slagvolum i forhold til 525i. 523i yter 190hk.

525i og 530i er dog samme motor om 525i har 218hk med n53b30. 

Den tidligere utgaven av 525i er n52 ned også 218hk, men den finnes ikke i b30 mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Glemte å skrive at det gjelder de første modellene. Altså før faceliften. Der er 523i 2,5 liter på 177 og 525i på 193. 3 literen er på 218. Dessverre vanskelig å finne bensin etter 2006. Trur ikke de hadde noen på modell programmet sitt før i 2009 eller noe.

Er på jakt etter bensin og manuell men det er jo nesten umulig. Hvertfall viss man skal ha større enn 520 men til og med de er det få av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketped skrev:

 Dessverre vanskelig å finne bensin etter 2006. Trur ikke de hadde noen på modell programmet sitt før i 2009 eller noe.

 

Tja. "awt" her inne har 2008 523i touring.

Men det er vanskelig ja, importere isåfall.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2008 med bensinsekser og manuell ja, men dette er e61 riktignok. :)

e60/e61 ble levert med bensinsekser gjennom hele levetiden, totalt med tre forskjellige motorserier; M54 (frem til ca. 2005), N52 (2006 - midten av 2007) og N53 (midten av 2007 og utover). I tillegg ble den levert med N43 bensinfirer etter facelift, samt V8 (545i/550i) fra start til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, awt skrev:

Jeg har 2008 med bensinsekser og manuell ja, men dette er e61 riktignok. :)

e60/e61 ble levert med bensinsekser gjennom hele levetiden, totalt med tre forskjellige motorserier; M54 (frem til ca. 2005), N52 (2006 - midten av 2007) og N53 (midten av 2007 og utover). I tillegg ble den levert med N43 bensinfirer etter facelift, samt V8 (545i/550i) fra start til slutt.

Se der ja. Lærer alltid noe her inne. Vet du om det er noe spesiel forskjell på 2005 mod 523 og 525 da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, awt skrev:

Jeg vet ikke helt hva som er forskjell på disse, men begge er 2,5l N52-motorer, så det burde være mulig å "trimme" den minste, men aner ikke om noen leverer noe slikt.

Ok. Ser at det bare skiller 10nm og 13 hk. Vet ikke hvor mye jeg vil merke til det men skal se på den 523 i morgen så får jeg se hvordan det er.

Takk for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok sett feil. N52 523i har 177hk og N52 525i har 218hk. Du tenker muligens på M54-versjonen av 525i som har 192hk, dette er en helt annen motor, og forgjengeren til disse.

På bensinsiden fikk man disse alternativene:

2003-2005:
520i (M54 2,2, 170hk)
525i (M54 2,5, 192hk)
530i (M54 3,0, 231hk)
545i (N62 4,4, 333hk) - V8

2006-2007:
523i (N52 2,5, 177hk)
525i (N52 2,5, 218hk)
530i (N52 3,0, 258hk)
540i (N62 4,0, 306hk) - V8 (levert til 2010)
550i (N62 4,8, 367hk) - V8 (levert til 2010)

2007-2010:
520i (N43 2,0, 170hk) - firer
523i (N53 2,5, 190hk)
525i (N53 3,0, 218hk) - også levert som 528i i USA, da med 230hk.
530i (N53 3,0, 272hk)

2005-2010:
M5 (S85 5,0, 507hk) - V10

Litt overlapping finnes nok, men i hovedsak vil det være som dette. Man fikk også 535i med N54 på 306hk, men denne ble ikke solgt i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med detaljert oversikt.

Ble ikke 5 serien levert med V8 motor i årene 2007-2010?

Synes BMW har tullet mye de siste årene med modellbetegnelsene. 520 har 2.2 motor. 523 har jo lenge vært 2.5 motor. 525 er både 2.5 og 3 liter. Og nå er 328 og 528 4 syl. 2 liters motorer. Men de er jo ikke alene om å gjøre dette.

Får se om jeg senere vil eie en av disse variantene.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle (unntatt de det står noe annet på) er rekkesekser. N52-motorene har jeg ikke hørt at det er noe særlig tull med. N53 har hatt litt problemer med coiler og dyser, men usikker på hvor alvorlig det er. Jeg har fortsatt originale dyser såvidt jeg vet, men coilene har blitt byttet på aksjon en eller to ganger (merket riktignok aldri noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløvt av meg at jeg ikke så informasjonen om V8erne.

Vet i alle fall at N62B44 har mye problemer. En bekjent har en 745i. Ventiltetningene pluss enda alvorligere styringen av kammene. Det er fint med avansert teknikk når bilen er ny, men svindyrt å fikse når bilen er kjørt 200.000 km. Hvis BMW skal reparere motoren kommer det sikkert på 80.000 kr. Dette er jeg mest bekymret for med de nyere motorene. Når bilene blir billige nok til at jeg har råd til å kjøpe dem, så lurer dyre reparasjoner i det skjulte. Får håpe at dette ikke stemmer helt. Føler at 3 liter dieselmotoren er den mest pålitelige i bilene som er ca 10 år gamle.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...