sondre Skrevet Oktober 28, 2016 Share Skrevet Oktober 28, 2016 Har i mange år selv tatt årlig "service" på bilen, en 2002 modell. Har da byttet olje, oljefilter, filter på toppdeksel, dieselfilter, luftfilter og friskluftfilter. I forbindelse med at jeg skal klargjøre en gammel påhengsmotor for vinteren må jeg presse fett inn i noen smørenipler. Plutselig slo det meg: Er det smørenipler på E39 525dat som jeg bør ta å etterfylle? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 28, 2016 Share Skrevet Oktober 28, 2016 Nei. Smørenipler utgikk nok rundt 1990 på amcars, og de var sist ute med å kutte de ut. sondre og Hawkon88 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 28, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 28, 2016 Share Skrevet Oktober 28, 2016 Men når sant skal sies så hadde nok foretrukket på ha smørenipler, det virker som en god ting. Faren min hadde det på sin gamle van. Han byttet jo aldri deler bare fettet de opp. Så får oss som ikke synes det er problematisk med å foreta litt vedlikehold så er det kanskje bedre enn det vi har i dag? Vet egentlig ikke. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 (endret) er jo mange situasjoner som kunne blitt forbedra med smørenipler da, knirkeforing på e39 foreksempel eller knuter på mellomakslinger. Endret Oktober 29, 2016 av hsd sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 Jeg syns det blir feil at man skal konstruere biler for å være evigvarende med minst mulig driftsbudsjett. På anleggsmaskiner så forstår jeg poenget, blant annet fordi smøringen bidrar feks til å holde rusten borte fra hydrauliske stempler på gravemaskiner, samtidig som pakningene får lengre levetid og man er avhengig av at maskinene holder 15-20 000timer for å få en fornuftig nedskrivning/restverdi. Det er så å si aldri et problem så lenge man bruker støvhetter på dempere og bremsestempler feks. Foringer og disse knutene på mellomakslingen har begrenset levetid uansett, så når de har holdt i 2-300 000km og 15-20år så er vel det ikke så mye å klage på at de er moden for utskiftning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 Har 2004 mod amcar med smørenipler og 1982 mod uten. Foretrekker uten. Ikke noe arbeid og varer lenge. Mitt tips til å redusere slitasje på styring er å aldri vri på rattet uten at bilen er i bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 Så de har faktisk nipler på 2004 modell? Det var litt overraskende. Men er vi sikker på at produkter uten smørenipler varer lenger? Jeg var ihvertfall av den oppfatning at de varte minst like lenge eller lenger så lenge de blir fettet. Faren min byttet kun en ting i forstillinga og det var pitman armen på 170kkm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 Det er nok flere faktorer som spiller inn på hvor lenge ett styrestag/bærearm har levetid, det er jo som regel en gummibelg med grease inni og denne blir jo utsatt for vær/vind og temperatur svingninger samt all den forbanna saltinga, så den blir hard og sprø og sprekker med tiden, da kommer det sand og dritt inni og den varer ikke lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 Tahoe har vel smørenipler på noen av bærekulene hvertfall, men nå jo ikke amerikanerne gått over til det metriske systemet heller.. Alle andre syns hvertfall det er bedre å forholde seg til deler som skal ha svakest mulig kvalitet, så lenge minimumskravene er nådd- enn å basere seg på deler som tåler hele levetiden til bilen, men som må fettes.. Førstnevnte gir jo også høyere servicekostnader, noe som genererer enda mer penger i kassen til produsentene/verksted.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Oktober 29, 2016 Share Skrevet Oktober 29, 2016 (endret) 6 timer siden, Otis skrev: Så de har faktisk nipler på 2004 modell? Det var litt overraskende. Men er vi sikker på at produkter uten smørenipler varer lenger? Jeg var ihvertfall av den oppfatning at de varte minst like lenge eller lenger så lenge de blir fettet. Faren min byttet kun en ting i forstillinga og det var pitman armen på 170kkm. Ovenfor i mitt innlegg skrev jeg at de varer lenge. Ikke lenger. Det er godt mulig at de som må smøres varer lenger. På Tahoe skal jeg snart bytte høyre, indre kule ( på parallellstaget). Km 189 000 og første del som byttes i oppheng/styring. Innrømmer samtidig at jeg ikke har smurt så ofte som Chevrolet foreskriver. BMWn har 168 000 km kyllingbeina er byttet 2 ganger, støtdempere 1 gang, ellers er resten fra 2001. Endret Oktober 29, 2016 av orala Uklar tekst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå