Gå til innhold

Flushing automat F32

The Quark
 Share

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Ole M.Haraldstad skrev:

Olja til girkassa heter 8322 2 289 720 og koster IKKE 250kr.pr.l. Kikket både her og i USA, koster $70-90 der, og 750kr på gs, 650kr på schmiedmann osv. 20 liter var forsåvidt mye, men selv 10-12 liter og filter er jo over 10 lapper om man gjør jobben selv.

På min faktura står det at oljen koster 210,- + mva. Godt mulig oljen ikke er kjøpt på Barvaria eller GS, likevel tror jeg vi må stole på at Ole Ringstad (RATS) bruker riktig olje. At Bilsalongen (BMW forhandler) og RATS opererer med veldig like priser for denne servicen er en indikasjon på at begge bruker olje i samme prisklasse.

Jeg kjenner til flere MB drosjebiler hvor eierne velger å flushe girkassen dersom den begynner å gire unormalt, ofte etter flere hundre tusen km.Husker ikke eksakt hva dette koster, men det er ikke i nærheten av halvparten av hva trådstarter fikk oppgitt. 

Hva årsaken til denne kjempestore prisforskjellen er vet jeg ikke. Siden jeg har kjøpt denne servicen 2 ganger vil jeg egentlig bare fortelle min erfaring.

Til trådstarter, vet ikke hvor du bor men du kan jo høre med Ståle Kanck i Tromsø. Han har overhalt 2 kasser for meg tidligere, vet også at han reparerte kasser for merkeforhandlere tidligere ( 90 tallet;). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj satan!!!

Husker jeg flushet manuell kassen i e46en. Havnet på et beløp LANGT unna det trådstarter nevner ovenfor. Kjøpte oljen selv fra GS, samt en pumpe dings fra Biltema til typ 50 kroner. Jobben tok ca 1-2 timer ish. Bytta oljen rundt 180.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning ettersom jeg vurderer å gjøre det samme på min F10 530d med sportsautomat. Bilen har nå passert 90 000 km og girer fortsatt som den skulle vært ny, så det er egentelig kun olje og filter bytte jeg vurderer på kassa. Jeg har alltid trodd at flush er noe man foretar på biler som har gått veldig langt eller har hatt problemer med kassa. Så jeg tror ikke at flushing er nødvendig på en såpass ny bil med kun 60 000 km. Ville bare tatt ett olje og filter bytte :) 

Jeg fikk fluschet automat kassa på min E34 520i for noen år siden, men da var den over 20 år og hadde gått 250 000 km. Betalte vel 5500,- mener jeg, kassa ble bedre å bruke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flush er et fancy ord som har oppstått når biler har mistet tappepluggen på converter. For å få skiftet ut alt så drenerer man systemet med ny olje mens man tapper helt til det kommer bare ny olje ut.

På min bil er det tappeplugg på både converter og girkasse. da får man drenert ut så og si alt. Er man fin på det, så kan man løsne kjøler-rørene også å få ut alt der med trykkluft.

Flushing må gjøres fordi det ikke finnes annen måte å skifte ut all olja på. Å skifte olje og filter på kassa resulterer i at man sitter igjen med 4-5 liter i converteren som ikke blir byttet ut.

Hvis man har et helt tomt system, så fyller man på olje(3-4 liter) og starter motoren. Da pumper pumpa som trekkes av converteren olje fra kassa og over til converter, gjør man ikke dette så renner bare det overflødige ut av luftinga på kassa.

Å flushe i toaletten vil si at man skifter ut vannet og ditt fornødende som man har forrurenset vannet med tidligere blir med i suget enkelt og greit.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel an til at det blir bare et enkelt oljeskift, men har ikke fått svar enda på hva det kommer seg på.

Dyrt blir det uansett, filterkit og arbeid utgjør 8662,- av regningen, så vet jeg ikke hvor mange liter olje det går når man ikke flusher (til 806,- pr liter...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fakturert for 1,5 timer, 4,5 liter olje og filter, totalt 6300,-. Inkludert i servicen er en testtur før og etter service. Det er jo en vesentlig forskjell fra hva Bilinord opererer med(8662,- for filter/arbeid, så kommer vell oljen i tillegg).

Man finner mange tråder og innlegg som omhandler riktig olje. Jeg tror det er generelt få selskaper som produserer olje iht faste spesifikasjoner. Så er det veldig mange selskaper som kjøper olje og selger den i egen emballasje, med ett saftig prispåslag. Dersom man selv velger å utføre servicen står man selvfølgelig fritt til å velge leverandør. Men dersom man benytter et verksted vil sikkert de fleste insistere på å bruke egen leverandør(eller kjøpe fra merkeforhandler). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flushe er å kaste bort penger. Din kasse har vel nå kommet seg til første servicepunkt? Hvertfall Audi har giroljebytte ved 60 000km, dog raser kassen 20 000km senere:p (jeg vet, ser det hver dag)

Nå vet jeg ikke hvordan dette gjøres på bmw, men det er nok ikke så enkelt som å bare tappe ut å fylle på lenger. På våre biler (auda osv) så skal ikke giroljetemp være over 30 grader når man begynner og mellom 35-45 grader skal man ta ut påfyllingsslangen og la det renne ut til det drypper for så og skru i pluggen. Ellers risikerer man at nivået ikke stemmer.

I såfall må du stå med et steketermometer på oljen for å vite når du skal begynne/stoppe.

Jeg anbefaler deg å ta en tur til Sverige når bilen skal på service. Englunds i Luleå f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Eivind320x sier lenger oppe her, chattet litt med han tidligere og fikk litt tips om ting og tang.

Jeg har i dag pratet med en trivelig kar på Bilinord og blitt enig om at jeg sender han info om oljetypen jeg tenker bruke, så skal han dobbeltsjekke at den er godkjent å bruke. Så skulle han sjekke hva de ev. kunne skaffe den til eller jeg kunne ta den med selv og levere sammen med bilen, så fikser de resten.

Løser seg nok til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flushet min 520D F11 på 150 000km.
Jeg søkte opp verksteder som hadde BG "flushe-maskin" fordi jeg ville at det skulle flushes og ikke bare tappes fra bunnpanne.
Skulle koste 6000,- kr. men ble 1200,- kr. ekstra siden verkstedet ikke hadde adapter som passet på denne kassen. De sa de ringte BG og de hadde heller ikke dette. Så de 1200,- kr gikk til ny oljekjølerrør som de måtte kappe.

På faktura stod det at de brukte 13 liter olje.

Fikk tilbud fra et annet verksted med samme BG flushe-maskin på 9800,- kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...