Gå til innhold

Bmw e90 - kurrant bil for nybegynnere?


kaffenons
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny på dette forumet, og driver å vurderer kjøp av bil. Jeg har hatt en BMW før, min første bil var en e30 316 som jeg trivdes godt med. Senere har det vært ganske kjedelig på bilfronten utenom en Mini Countryman som jeg var ganske fornøyd med. Men jeg flyttet til Sverige for en stund siden, og solgte derfor den norskregistrerte bilen. Nå er jeg som sagt på utkikk etter en bil som jeg skal ha i Sverige, og en E90-92 325 ser ut som en grei bil til en god pris. Jeg har ikke prøvd en selv enda, men det blir jo gjort før et kjøp.

Det er også meningen at min kone skal begynne å øvelseskjøre og ta lappen etter hvert, og da lurer jeg på hvor velegnet en slik bil er. Er det tilstrekkelig med elektronisk hjelp for sjåfører som er helt nye bak rattet, og som ikke har så mye forhold til hvordan en bil oppfører seg i forhold til hjuldrift foran, bak eller firehjulstrekk? Spørsmålet er vel om det er lett å få sleng med elektronikken innkoblet :)

Ellers ser jeg for meg manuelt gir, foretrekker skinn, usikker på xdrive og er fleksibel når det gjelder karosseri. Det er jo en fordel med gammel årsmodell hvis jeg skal importere den til Norge senere, og da vil også xdrive være en fordel, men man kan ikke ta hensyn til alt. Km stand er jeg også usikker på, men maks 120k kanskje?

Håper noen kan gi noen tips og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok bedre med bakhjulstrekk (forutsatt 50-50 vektfordeling som e9x har) enn fremhjulstrekk når det i tillegg er så mye elektronikk.

 

kona mi klagde litt på at hun synd e91 er litt uoversiktlig, men det er jo en smakssak.

kjøper du diesel, pass på at registeret er byttet, ellers er det bra biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :) 

Stortsett alt du spør om avhenger litt av utstyret bilen du velger har.

E90-91-92 er lettkjørte biler, sportslige kjøreegenskaper og lett å bli glad i. Forutsatt at man har evner til å bli glad i biler.

Anbefaler å anskaffe en med 3.0 bensin eller diesel, og det bør være veldig overkommelig i Sverige mtp pris.

Om du ønsker enda mer gamp, gå for 335i og ofre noen kilometer for det.

Lavest mulig km.stand, som du sier helst under 120k.

Kan anbefale følgende utstyr

  • Msport pakke (da med sportsseter)
  • Xenon
  • Skinninteriør
  • Hifi stereo (standard stereo er ikke noe å skryte av)
  • Navi-pro

Om du har noen konkrete biler er det bare å slenge ut her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du måtte nevne 335 ;) Jeg har funnet en her som tikker av ganske mange bokser: https://www.blocket.se/ostergotland/BMW_335_i_SEDAN_M_SPORT___FACEiIFT_19TUM___1_66916529.htm?ca=9&w=3 Litt dyrere enn hva jeg tenkte for litt siden da, men... Her er en annen, langt langt nord i Sverige: https://www.blocket.se/arvidsjaur/BMW_335_Sedan__E90_69777696.htm?ca=9&w=3

Jeg er litt usikker på om jeg "trenger" en 335, men har så klart mest lyst på den. Ellers må jeg si at E90 karosseriet har vokst på meg, før likte jeg utelukkende E92 og såvidt E91, men nå merker jeg at jeg muligens har mest lyst på E90. Håper jeg ikke angrer hvis jeg går for en E90 nå da. Det er jo også litt mer praktisk med 4 dører, men det estetiske teller jo like mye i en bil som stort sett vil frakte kun 2 personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt e92 om jeg var sikker på at man skulle være bare to, ellers e91 foran e90. Liker linjene og baken bedre på e91 enn e90. 

Hadde valgt den første av de to du la ut. Men det var jo selvfølgelig en høyere pris, men klarer du deg uten navigasjon? Det er mye mer enn bare å finne frem til der du skal. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gorg skrev:

Personlig ville jeg valgt e92 om jeg var sikker på at man skulle være bare to, ellers e91 foran e90. Liker linjene og baken bedre på e91 enn e90. 

Hadde valgt den første av de to du la ut. Men det var jo selvfølgelig en høyere pris, men klarer du deg uten navigasjon? Det er mye mer enn bare å finne frem til der du skal. :) 

Jeg har vanskelig for å bestemme meg mellom E90-92, men jeg tror jeg satser på å slå til på den bilen som virker mest gunstig på kjøpstidspunktet, siden jeg har sansen for alle 3. Jeg må avklare litt med bank og forsikring, og da er det jo snart jul, så får se hvor fort det går, det kan jo komme nye biler inn før jeg er klar. Men akkurat nå syns jeg den svarte E90'en som jeg linket til frister mest, siden den er en LCI. For noen dager siden så viste jeg ikke forskjellen, men nå er det viktig :) 

Det er litt merkelig å la skinninteriør og annet utstyr telle mer enn karosseri, men sånn er det nå jeg sitter og tenker akkurat nå. Det er ganske mange biler i Sverige som mangler både det ene og det andre, så jeg tenker at man uansett må inngå ett kompromiss. Og da er navigasjon kanskje det første som ryker, eller hva? Får man de samme feilmeldingene presentert på en annen måte, eller blir det mindre spesifikt uten skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg helt enig i at navigasjon burde være det første som ryker siden dette blir tregt og utdatert over tid uansett samt at man bruker gjerne ikke den dårlige navigasjonen i bilen ofte heller. Problemet er når du skal selge den videre så tror jeg de aller fleste ser etter biler som har dette og da er det gjerne vanskeligere å selge igjen :/ Ekstrautstyr får man gjerne ikke betalt så mye for, men man får solgt raskere/enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om en e90 facelift vil denne ha CIC (så lenge det er snakk om navigasjon professional), og det mener jeg er verdt litt. Hadde det vært snakk om CCC er jeg enig i at man like gjerne kunne droppet det.

Man vil kunne lese av feilmeldinger i kjørecomputeren, men man får mer informasjon om man har iDrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.12.2016 at 0.25, minim skrev:

Personlig er jeg helt enig i at navigasjon burde være det første som ryker siden dette blir tregt og utdatert over tid uansett samt at man bruker gjerne ikke den dårlige navigasjonen i bilen ofte heller. Problemet er når du skal selge den videre så tror jeg de aller fleste ser etter biler som har dette og da er det gjerne vanskeligere å selge igjen :/ Ekstrautstyr får man gjerne ikke betalt så mye for, men man får solgt raskere/enklere. 

Etter en del leting på blocket.se og en sveip innom finn.no så ser det ut til at det er litt bedre utstyrte biler i Norge, mulig jeg tar feil, men jeg har i hvert fall inntrykk av at det er mer navi, stereo og skinn i Norge. Nå er ikke navi en dealbreaker for meg, men jeg vil ikke ha den dårligste stereoen og jeg vil aller helst ha skinninteriør. Tar forøvrig heller stoffseter enn delskinn, det har jeg ikke sansen for.

Ta gjerne en titt på denne. Hvis jeg skal ta med meg den tilbake til Norge, så tilsvarer det en totalpris på ca 230 000,-. Tror dere den ville vært salgbar på finn for den prisen? Spør siden det kan være aktuelt, dvs mer lettvint enn å måtte selge raskt ifm eventuell flytting. 

Jeg ønsker gjerne også innspill på øvelseskjøring. Er det stort sett generelle utfordringer eller er det noen BMW spesifikke utfordringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kaffenons skrev:

Etter en del leting på blocket.se og en sveip innom finn.no så ser det ut til at det er litt bedre utstyrte biler i Norge, mulig jeg tar feil, men jeg har i hvert fall inntrykk av at det er mer navi, stereo og skinn i Norge. Nå er ikke navi en dealbreaker for meg, men jeg vil ikke ha den dårligste stereoen og jeg vil aller helst ha skinninteriør. Tar forøvrig heller stoffseter enn delskinn, det har jeg ikke sansen for.

Ta gjerne en titt på denne. Hvis jeg skal ta med meg den tilbake til Norge, så tilsvarer det en totalpris på ca 230 000,-. Tror dere den ville vært salgbar på finn for den prisen? Spør siden det kan være aktuelt, dvs mer lettvint enn å måtte selge raskt ifm eventuell flytting. 

Jeg ønsker gjerne også innspill på øvelseskjøring. Er det stort sett generelle utfordringer eller er det noen BMW spesifikke utfordringer? 

Det er vel akkurat nå den prisen gjelder, om et år eller to vil den vel falle noe. 

Tror nok den kan selges i Norge for 230k, siden den har gått relativt kort. Men den er ikke med facelift, og har den gamle motoren N52 som har volum på 2.5l, imotsetning til den nyere N53 325 som har 3.0 og endres lett til 330i ytelser. 

Vil påstå at en e90/91/92 er grei bil å øvelseskjøre med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gorg skrev:

Det er vel akkurat nå den prisen gjelder, om et år eller to vil den vel falle noe. 

Tror nok den kan selges i Norge for 230k, siden den har gått relativt kort. Men den er ikke med facelift, og har den gamle motoren N52 som har volum på 2.5l, imotsetning til den nyere N53 325 som har 3.0 og endres lett til 330i ytelser. 

Vil påstå at en e90/91/92 er grei bil å øvelseskjøre med. 

Den vil nok falle i pris ja, men det gir jo en viss pekepinn å sammenligne den nå for å vurdere om det er et ok kjøp. Jeg får prøve å lese meg opp litt mer på motorfronten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...