Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg lurer på om 525d sports-automat har samme girkasse som 530-535?

Er skeptisk på å tune bilen i frykt for at girkassen skal gå istykker. Noe annet jeg burde være mer bekymret for?

 

Endret av a.gjerstad
Skrevet (endret)

Tuner du den hos vettu folk og kjører  normalt og heller gir på litt når du har høyere gir, så burde det gå fint. Kort fortalt, ikke prøv å vinn alle lyskryssduellene selv om du har tune. 

Sjekk ut quickfix.no de er helt rå på BMW diesel, trf racing her inne som mapper bilene.

 

 

Endret av tennbrikket
Skrevet
49 minutter siden, tennbrikket skrev:

Tuner du den hos vettu folk og kjører  normalt og heller gir på litt når du har høyere gir, så burde det gå fint. Kort fortalt, ikke prøv å vinn alle lyskryssduellene selv om du har tune. 

Sjekk ut quickfix.no de er helt rå på BMW diesel, trf racing her inne som mapper bilene.

 

 

Men er jo gjerne ved lyskrysset jeg har bruk for de ekstra kreftene 😄

Om det er samme kasse på denne modellen som på 530/535 så ville jeg jo tro at 525'n skulle tåle omtrent like mye krefter fra motoren!?

Skrevet

Det er ikke samme kasse på 525 som på 530/535. 525 deler kasse med 520d og alle bensin fra 530 og ned, mener jeg. 

Skrevet

@Otis har rett. F10 525d 3l har GA8HP45Z som er samme som 520d. For dieselmotorer er den ratet til maks 500nm. 

F10 530d og 535d har GA8HP70Z, 700nm. 

 

Skrevet
On 10.2.2017 at 13.23, tennbrikket skrev:

Tuner du den hos vettu folk og kjører  normalt og heller gir på litt når du har høyere gir, så burde det gå fint. Kort fortalt, ikke prøv å vinn alle lyskryssduellene selv om du har tune. 

Sjekk ut quickfix.no de er helt rå på BMW diesel, trf racing her inne som mapper bilene.

 

 

Hvis du gir på i et høyere gear, så er det vel da du får mest belastning på gearkassa. Jeg prøvekjørte en bil som viste både Nm og hk på instrumentbordet, men husker ikke hva slags bil det var. 

Skrevet

Rivstarter fra stillstående blir regna som en girkassekiller, 1.8 tonn som skal settes i bevegelse. Lurt at bilen triller før en legger pedalen i gulvet. Ellers er full pedal på høyt gir og lavt turtall også hardt for drivverket. De som tuner biler med litt svake girkasser legger fullt moment på høyere turtall for å skåne kassa.

En ser også typisk turbodiesel med manuell kasse og de som ligger og plager bilen i 5 og 6 gir på 1200 omdreininger ender opp med nedsota motor og ødelagt clutch og svinghjul. Alt for å spare 1dl drivstoff.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Takk for mange gode svar!

Jeg har nå mer eller mindre bestemt meg for å til slutt tune bilen, har kikket på flere leverandrører av denne tjenesten men lurer på om det er noen dere spesielt vil anbefale eller styre unna? (Vil helst ungå å bli et nytt kapitel i boka med alle skrekkhistoriene!!)

Skrevet (endret)

Har endel kjent folk som har benyttet seg av både es tuning, ts-racing, bsr og alle de har vært fornøyd. 

Edit: Glemte å nevne alle de her inne som har kjøpt fra trf og vært meget fornøyd med han. 

Endret av Otis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...