Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.   jeg skulle starte e38n i dag. men der var det ikke liv gitt.    jeg prøvde også ett annet batteri, så det er ikke strømmangel. 

det er akkurat som at den står i gir. alt ser ut til og funke men starteren reagerer ikke.    har prøvd og starte den i både P og N. 

er det sikringer på startmotoren noen plass?      starteren har aldri fusket før så synes det er rart om det er den? 

alle tips mottas med stort takk :D

gjelder 94 730ia.    bilen har ikke startsperre forresten.   det vet jeg med sikkerhet da jeg måtte ta ut tenningslåsen for 2 år siden da den gikk istykker.  da startet den uten nøkkelen i tenningen 

Skrevet

prøvd å banke på starteren for å se om det skjer noe?

evt tjuvkoplet starteren ved å jumpe styrestrøm og +?

Skrevet

Hva skjer når du vrir nøkkelen rundt? Bare starteren som ikke slår inn?

Det første jeg ville sjekket er at relevante sikringer er i orden.

Deretter ville jeg sjekket rele hvis det er aktuelt, og eventuelt koblet strøm rett på starteren.

Hvis starteren slår inn og alt annet er i orden, er det vel naturlig å anta at problemet ligger i tenning, ledningsnett eller hjerne.

Skrevet
1 time siden, D.Toft skrev:

prøvd å banke på starteren for å se om det skjer noe?

evt tjuvkoplet starteren ved å jumpe styrestrøm og +?

nei, har ikke prøvd og banke på den.   jeg tenkte på det faktisk, så jeg stakk hodet såvidt under der. så 3 ledninger, ble litt usikker på hvordan jeg evt skulle gjøre det. 

Skrevet
1 time siden, DanielStance skrev:

Står det P i instrumentpanelet? Kan være bilen tror den står i D eller noe?

ja, girvelgeren i instrumentet skifter slik det skal 

Skrevet
1 time siden, Hawkon88 skrev:

Hva skjer når du vrir nøkkelen rundt? Bare starteren som ikke slår inn?

Det første jeg ville sjekket er at relevante sikringer er i orden.

Deretter ville jeg sjekket rele hvis det er aktuelt, og eventuelt koblet strøm rett på starteren.

Hvis starteren slår inn og alt annet er i orden, er det vel naturlig å anta at problemet ligger i tenning, ledningsnett eller hjerne.

det skjer ikke noe når jeg vrir om nøkkelen.  akkurat slik som om at den skulle stå i gir.   lys og alt ellers virker. 

jeg letet etter sikringer uten og finne noe.  hvor ligger evt sikring og rele på diss da tru :-k  

det slo meg at tenningslås kan være dårlig.  men burde ikke det gi litt forvarsel med å bli lit periodevis trøblete? 

Skrevet

nå begynner jeg og forstå folk som gir opp bilen når man kommer inn i en trøblete periode ](*,)   

føler jeg har byttet for mye til å gi den vekk på finn også.  ny tenningslås, bremser fram/bak, dynamo,vannpumpe, alt av reimer og hjul på motor, toppdekselpakninger ++ er byttet det siste året.  

Skrevet

Tjuvkoble starteren.

Kontroller jording fra motor.

Evt bytt starteren.

En av disse aksjonene skal få gang på bilen skal du se :D 

Skrevet

kan faktisk være fryst starter også, det er ikke så uvanlig som man tror, ( hvis den står ute i kulda da) 

men det du faktisk kan gjøre her da før du bytter starter er å måle om du får strøm ned til innslaget på starteren fra tenning, men da er du avhengi av å ha en kompis som sitter å holder/vrir nøkkel mens du måler da.

Skrevet
5 timer siden, stig. skrev:

kan faktisk være fryst starter også, det er ikke så uvanlig som man tror, ( hvis den står ute i kulda da) 

men det du faktisk kan gjøre her da før du bytter starter er å måle om du får strøm ned til innslaget på starteren fra tenning, men da er du avhengi av å ha en kompis som sitter å holder/vrir nøkkel mens du måler da.

Har ikke vært frost her i det siste.  Men bilen er flyttet innendørs nå.  Fikk trillet den inn etter litt om og men

Skrevet (endret)

Mål gjerne spenningsfall fra batteri til starter. Fra + pol batteri til + på starter. Står det null i mulitimeter så har du optimal krets. Får du opp f.eks 11V så slipper bare 1 Volt gjennom. Da har du dårlige kabler/kontakter.

Det samme gjör du med Jord. - pol til starter (hele starter jorder, så du kan sette spissen mot godset bare. Forövrig må du som nevnt over her ha en kompis i bil, evt lange ledninger;)

Endret av bmwmann24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...