Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nylig byttet thermostat. Ser at det er blå kjøle-veske på motoren nå. Har tenkt å skifte pga den såg gammel ut. Spørsmålet er, burde eg kjøpe rød siden det er aluminium blokk på disse bilene? M54b30. Også er 10,5liter som skal på disse?

Takk for svar!

Skrevet

Du må hvertfall ikke finne på å blande rød og blå frostvæske. Da kan du stedvis inni motoren få grøtaktig guffe som gjør at kjølekanaler tetter seg. Fortsett med blå. Funker fint på aluminium den og, men skal skiftes litt oftere. Service forskrifter tror jeg sier ca hvert 6. år.  Lengre intervall på rød.

Skrevet

Blir svært forvirra haha, leser mange plasser at blå kjøleveske tærer på aluminiumsmotrene til bmw. Lurer på om eg skal bruke grønn siden den kan blandes me blå og slepper å vere redd for reaksjon med gammel blå veske og ny rød veske?

Evt, kor nøye må eg vere med å kvitte meg med gammel blå veske om eg vil fylle på ny rød veske? Eg tenkte å tømme radiator osv? Men vist det ligger små rester av den blå veska igjen inne i blokka, vil det fortsatt reagere med rød veske ? 

Takk for alle svar, og sorry for mye spørsmål.

Skrevet (endret)

Har kjørt på med Biltema's blå væske på min Alu motor i sikkert 6 år nå, byttet nylig vannpumpe, var ikke noen antydninger til noe tæring her iallefall, men skifteintervall på blå er vel 2 år mener jeg, da den mister egenskapene sine raskere enn rød som har 5 år.

Jeg kjører 50/50

Når jeg kjøpte bilen var det grønn på den om jeg ikke husker feil.

Endret av Haug523
Skrevet
20 minutes ago, Haug523 said:

Har kjørt på med Biltema's blå væske på min Alu motor i sikkert 6 år nå, byttet nylig vannpumpe, var ikke noen antydninger til noe tæring her iallefall, men skifteintervall på blå er vel 2 år mener jeg, da den mister egenskapene sine raskere enn rød som har 5 år.

Jeg kjører 50/50

Når jeg kjøpte bilen var det grønn på den om jeg ikke husker feil.

Okey! Lika å høre efraringa hehe. Da kjører eg på med blå :)

Skrevet

Skifter du til rød væske bør du spyle systemet så du får ut alt fra varmeapparatregister osv.  Så går det fint.

Det at grønn eller blå væske tærer på aluminium er en internett forum myte. Dem begynner det å bli en del av. :-) Hvis du leser spesifikasjonene til væsken ser du at blå og grønn også går til alu. Men rød og gul er longlife. Noe blå og grønn ikke er. Men alt går til alu. :wink: 

Skrevet
3 minutter siden, Fluga skrev:

Okey! Lika å høre efraringa hehe. Da kjører eg på med blå :)

Jeg kjører også med blå på min M52TUB20 motor. Hvor både topp og blokk er aluminium. Akkurat som M54. Og den kom med blå fra fabrikk. :-)

Skrevet
3 minutes ago, MrBrum said:

Skifter du til rød væske bør du spyle systemet så du får ut alt fra varmeapparatregister osv.  Så går det fint.

Det at grønn eller blå væske tærer på aluminium er en internett forum myte. Dem begynner det å bli en del av. :-) Hvis du leser spesifikasjonene til væsken ser du at blå og grønn også går til alu. Men rød og gul er longlife. Noe blå og grønn ikke er. Men alt går til alu. :wink: 

1 minute ago, MrBrum said:

Jeg kjører også med blå på min M52TUB20 motor. Hvor både topp og blokk er aluminium. Akkurat som M54. Og den kom med blå fra fabrikk. :-)

Akkuratt ja, når de kom med blå fra fabrikk er jo svaret enda mer bekrefta :) 

Takk alle sammen :)

Skrevet

Flere produsenter lager nå kjølevæske som kan blandes med alt.
Valvoline sin MaxLife f.eks, den er rødoransje i fargen.
Det er en longlife væske som holder i 5år.

Skrevet
11 hours ago, Fluga said:

Blir svært forvirra haha, leser mange plasser at blå kjøleveske tærer på aluminiumsmotrene til bmw. Lurer på om eg skal bruke grønn siden den kan blandes me blå og slepper å vere redd for reaksjon med gammel blå veske og ny rød veske?

Evt, kor nøye må eg vere med å kvitte meg med gammel blå veske om eg vil fylle på ny rød veske? Eg tenkte å tømme radiator osv? Men vist det ligger små rester av den blå veska igjen inne i blokka, vil det fortsatt reagere med rød veske ? 

Takk for alle svar, og sorry for mye spørsmål.

Når jeg har skiftet fra blå til rød på biler tidligere så kjører jeg igjennom en rens i samme renna. Tapper av alt, på med vasketablett fra oppvaskmaskin og rent vann. Kjører da motor driftsvarm med varmeapparat på full guffe slik at jeg er sikker på at alt sirkulerer. Tapper av på nytt etter en stund, på med rent vann, tapper av og så på med ny frostvæske. Ha hele tiden varmeapparat på full varme for å få med væske derfra. Om det er minusgrader ute så vær fryktelig forsiktig siden det skal svært lite til for å ødelegge radiator med rent vann i den. 

Muligens litt overkill, men jeg skrur fordi det er gøy på fritiden og har ikke noe tidspress så da gjør jeg det like greit grundig.

Skrevet
13 hours ago, minim said:

Når jeg har skiftet fra blå til rød på biler tidligere så kjører jeg igjennom en rens i samme renna. Tapper av alt, på med vasketablett fra oppvaskmaskin og rent vann. Kjører da motor driftsvarm med varmeapparat på full guffe slik at jeg er sikker på at alt sirkulerer. Tapper av på nytt etter en stund, på med rent vann, tapper av og så på med ny frostvæske. Ha hele tiden varmeapparat på full varme for å få med væske derfra. Om det er minusgrader ute så vær fryktelig forsiktig siden det skal svært lite til for å ødelegge radiator med rent vann i den. 

Muligens litt overkill, men jeg skrur fordi det er gøy på fritiden og har ikke noe tidspress så da gjør jeg det like greit grundig.

Takk, greit å vite kossen dette skal bli gjort grundig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...