santho96 Skrevet Februar 26, 2017 Skrevet Februar 26, 2017 Hei, ganske sikker på at venstre hjullager på bilen min er på vei til å bli ødelagt. Når jeg kjører rett frem og svinger mot høyre så kommer det en høy rumle lyd / konstant rulle lyd fra fronten av bilen. Men når jeg svinger mot venstre så går lyden bort. Tenker at det er minst belastning på lageret når man svinger til en side, og siden lyden går bort når jeg svinger mot venstre så er høyre hjullager ok. Lyden er høyeste rundt 60-80 km/t, og i nedover bakker. Veldig lik det på videoen her. Noen som kan bekrefte / avkrefte mine tanker ? https://www.youtube.com/watch?v=jLQsY7PHMNI
stig. Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 det kan være både og, har vert borti det flere ganger faktisk, som oftest så lager et lager lyd som man hører inne i bilen ved belastning , men jeg har også vert borti at nå man belaster det lageret som er dårlig mindre så kan det også få frem lyd, så det sikkreste her er faktisk å jekke opp bilen og kjenne å høre. men som oftest så er det som du nevner.
hsd Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 (endret) som stig nevner er ikke det noe fasit på dette. Er det mye klaring i lageret kan det likesågodt være belastning som holder det i ro, men når det ikke har noe får det så mye dødgang at det begynner å vibrere. min praksis er bare å bytte på begge sider når jeg først får opp bilen. Da slipper du å bomme, slipper all spekuleringa om hvilken side og du slipper at det lageret du ikke bytta går om 2 uker. Hjullager sliter seg somregel ganske jevnt, så er det originale lagerene som er montert har de nok gjort sitt begge to. Endret Februar 27, 2017 av hsd
bmwmann24 Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 Jepp, smart å bytte begge, selvom det ene er gåent så ryker nok det andre snart og. forövrig så kan du sette hånda på fjörbein å dreihjulet fort rundt, er lager gåent så får du en risting/ulyd/vibrasjon i det aktuelle havarerte hjulageret. I alle fall slik vi kontrollerer lager på VAG. Ofte er det ikke engang dödgang på de lagrene vi byttet ut. Bör fungere likedan på bmw. Men, holder med de over her, bytt begge. Så behöver du ikke å gjöre dette igjen med det förste.
Otis Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 Å bytte begge lager ser ihvertfall jeg på som meningsløst. Et hjullager skal holde ihvertfall 300kkm. Og siden jobben med å skifte er forskjellige sider av bilen og ikke har noe med hverandre å gjøre, så stemmer jeg for og kun skifte det lager som er defekt. Noe annet er bortkastet penger.
orala Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 Her kan man være enig med alle. Begge forhjulslager på Tahoen sviktet på 88 000 km. Venstre bakhjulslager på E 39n sviktet på 80 000 km. Nå har bilen gått ca 173 000 og intet har skjedd med de andre hittil. Som Otis skriver om god levetid/ km ytelse, så har jeg opplevd 365 000 på en Opel Manta A. Da blei bilen solgt.
Alpejohn Skrevet Februar 27, 2017 Skrevet Februar 27, 2017 Første gang jeg hadde et gåent hjullager klarte jeg ikke finne ut av det ved hjelp av lyd.. Hørte at det rumla, men uansett hvordan jeg svinget så var lyden like sterk, så det hjalp ikke i det hele på og finne ut av det. Men jeg mistenkte høyre side forran da det virket som det var der lyden kom fra. Fikk bekreftet det når jeg jekka opp og snurra på bremseskiva, kjente at den ikke gikk glatt og at der var en ulyd.
bmwmann24 Skrevet Februar 28, 2017 Skrevet Februar 28, 2017 (endret) 16 timer siden, Otis skrev: Å bytte begge lager ser ihvertfall jeg på som meningsløst. Et hjullager skal holde ihvertfall 300kkm. Og siden jobben med å skifte er forskjellige sider av bilen og ikke har noe med hverandre å gjøre, så stemmer jeg for og kun skifte det lager som er defekt. Noe annet er bortkastet penger. Joda, i grunn har du rett, jeg tar kanskje for gitt at alle har tilgang på bukk og utstyr.. Det er ikke en kjempeartig jobb hjemme, samt at det ryker noen kr om man bytter uten at det strengt talt er nödvendig. Personlig bytter jeg begge om jeg först er i gang. Har rabatt på svenske priser og full tilgang på verksted så det gjör jo saken noe lettere. Endret Februar 28, 2017 av bmwmann24 Otis reagerte på dette 1
Alpejohn Skrevet Februar 28, 2017 Skrevet Februar 28, 2017 Før ej begynner bør en hvertfall sjekke tilstanden på bremseskjolda, da hjullager må av for og bytte disse. Så passer fint og ta sammen. Jeg tenkte ikke på det, og mine var ganske dårlig. Og det er de enda, siden jeg ikke har gadda å skrudd dem av for og bytte enda..
santho96 Skrevet Mars 7, 2017 Forfatter Skrevet Mars 7, 2017 Takker for gode innspill fra alle sammen! Blir nok å bytte det ene hjullageret i første omgang, da jeg er student per dags dato og økonomien er som så. Skal få jekket opp front til helga å sjekke over hjula foran. Så blir det bestilt deler. Hadde det vært noe annet enn en bruksbil/arbeidsbil og økonomien hadde vært bedre hadde jeg byttet begge med engang.
FredrikE24 Skrevet Mars 7, 2017 Skrevet Mars 7, 2017 Skifte lager på E39 er i det minste en enkel sak Skift på den siden du mener lyden kommer fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå