Årsland Skrevet Mars 1, 2017 Skrevet Mars 1, 2017 Hei, Har en e90 som bruker ca. 1liter olje per 1500km, som er ganske irreterende.. Tenkte å prøve tykker olje for å se om det hjelper. Kan jeg bruke 10w30 olje i steden for 5w30 (anbefales til n46 motere), eller er det ikke bra? Takk for svar
Årsland Skrevet Mars 2, 2017 Forfatter Skrevet Mars 2, 2017 (endret) I mitt eie er den en del småkjørt.. har gått ca. 175000, og har alltid brukt en del olje si jeg kjøpte den. Føler jeg har skiftet så og si alt uten om ventilteningene (bla. veivhusventilasjon, vakuumpumpe, toppdekselpakning, skiftet diverse pakninger (hvor det har vert synlig lekasje) osv..) Endret Mars 2, 2017 av Årsland
Mons1 Skrevet Mars 2, 2017 Skrevet Mars 2, 2017 Vil overhode ikke anbefale å gå over til 10w30. Det er oppskriften på å ta livet av motoren og spesielt om vinteren. Sjekk inn i innsuget ved å ta løs røret fra intercooleren og se om det kommer mye olje fra turbo. Mye småkjøring med en TD er aldri bra. 10w30 vil forsinke smøring og spesielt for Turboen når det er kaldt. 10w30 er en ren sommerolje. Ertsaas reagerte på dette 1
Otis Skrevet Mars 2, 2017 Skrevet Mars 2, 2017 Nå har TS n46, som er bensin motor. Men @Mons1har rett i sine uttalelser ellers. Det er enten feil med stempel ringer eller ventiltetninger. Er det koks på stempel ringer kan det kanskje løses med innvendig rens av motor.
Evopower Skrevet Mars 2, 2017 Skrevet Mars 2, 2017 (endret) Ville tatt en sjekk av turbo. Er det olje i denne, så er det her olja forsvinner. Det er siste ledd, før man må begynne å tenke på feilsøking inni motoren. Jeg ville prøvd mobil super 3000 5w40. Da beholder du kaldstartsmøringen men har noe tykkere olje ved varm motor. Eksempelvis er mobil1 peak life 5w50 brukt på m550d motoren og er enda tykkere ved varm motor. Men ved så høyt oljeforbruk tror jeg ikke du redder det ene og alene med tykkere olje. Angående oljerens er det lurt å ha en flushing. Kjørte biltema oljerens på min, etterfulgt av oljeskift til 3000 olje. Gulle reint nå! Mobil olje føler jeg renser bedre Endret Mars 2, 2017 av Evopower
Evopower Skrevet Mars 2, 2017 Skrevet Mars 2, 2017 1 time siden, Mons1 skrev: Vil overhode ikke anbefale å gå over til 10w30. Det er oppskriften på å ta livet av motoren og spesielt om vinteren. Helt enig. Men når det er sagt så var 10w40 en vanlig helårsolje i gamledager. Og på s54 m3 etc så er 10w60 standardolja. Så med 10w40 på n46 motoren så vil jeg ikke påstå at man tar livet av motoren. Bare man ikke starter opp kaldere enn minus 7 grader da og samtidig lar bilen gå 5 minutter før man begynner å kjøre.
Evopower Skrevet Mars 2, 2017 Skrevet Mars 2, 2017 On Wednesday, March 01, 2017 at 20.19, Årsland skrev: Hei, Har en e90 som bruker ca. 1liter olje per 1500km, som er ganske irreterende.. Tenkte å prøve tykker olje for å se om det hjelper. Kan jeg bruke 10w30 olje i steden for 5w30 (anbefales til n46 motere), eller er det ikke bra? Hvorfor tror du 10w30 er tykkere enn 5w30? Den har lik viskositet ved varm motor da 30 tallet er det som forteller viskositeten når olja er varm. Og 10 tallet er viskositeten ved kald olje. En 10w30 olje vil være dårligere på kaldstart, og samtidig akkurat lik ved varm motor som 5w30 olja mens 5w40 gir det beste fra begge verdener. gullsakar reagerte på dette 1
Otis Skrevet Mars 3, 2017 Skrevet Mars 3, 2017 (endret) @Evopower TS har bensin motor uten turbo! Endret Mars 3, 2017 av Otis CrZyWiz reagerte på dette 1
Evopower Skrevet Mars 3, 2017 Skrevet Mars 3, 2017 (endret) 2 timer siden, Otis skrev: @Evopower TS har bensin motor uten turbo! Hm? Endret Mars 3, 2017 av Evopower
Årsland Skrevet Mars 3, 2017 Forfatter Skrevet Mars 3, 2017 (endret) Takk for alle gode svar her men som Otis nevener her som jeg ikkje gjør, så er dette bensin motor og den har ikke turbo. Endret Mars 3, 2017 av Årsland
Årsland Skrevet Mars 3, 2017 Forfatter Skrevet Mars 3, 2017 14 timer siden, Otis skrev: Nå har TS n46, som er bensin motor. Men @Mons1har rett i sine uttalelser ellers. Det er enten feil med stempel ringer eller ventiltetninger. Er det koks på stempel ringer kan det kanskje løses med innvendig rens av motor. Mener å huske at de flushet motoren der jeg kjøpte bilen pga. dette, men er ikke 100% sikker så kan prøve det . Men er det ikke noen negative sider ved å flushe også? eller tar jeg feil?
Årsland Skrevet Mars 3, 2017 Forfatter Skrevet Mars 3, 2017 (endret) 14 timer siden, Evopower skrev: Hvorfor tror du 10w30 er tykkere enn 5w30? Den har lik viskositet ved varm motor da 30 tallet er det som forteller viskositeten når olja er varm. Og 10 tallet er viskositeten ved kald olje. En 10w30 olje vil være dårligere på kaldstart, og samtidig akkurat lik ved varm motor som 5w30 olja mens 5w40 gir det beste fra begge verdener. Grunnen til jeg tenkte 10w30 er for den da er på sin tynneste med 10?, men tar muligens feil der?? Tenkte at det kunne forhidne litt at det lekker gjennom små sprikker i pakkninger Endret Mars 3, 2017 av Årsland
Eivind320x Skrevet Mars 3, 2017 Skrevet Mars 3, 2017 Om oljekostnaden er et moment her. Kan du bestille fra motoroljer.no (samme selskap som dekkonline)
Otis Skrevet Mars 3, 2017 Skrevet Mars 3, 2017 2 timer siden, Årsland skrev: Mener å huske at de flushet motoren der jeg kjøpte bilen pga. dette, men er ikke 100% sikker så kan prøve det . Men er det ikke noen negative sider ved å flushe også? eller tar jeg feil? Det er vel ikke en flush i den forstanden, men en vask. Det kan kun hjelpe om det er stempelringer som sitter fast. Ellers er det ventiltetninger igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå