Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, NeonMuffler skrev:

Sjarmen det når man driver med sånn jobbing😅 men blir bra Tore💪👍

Jada, er jo spennende å drive på. Er jo fryktelig urutinert så kløner og glemmer enkelte ting så en må opp igjen med ting en har skrudd fast 😂 

Men det går da framover 😃👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen over og det nærmer seg noe nå. 

Har igjen å få på ekspansjonstanken og kjøleslanger. Lmm og tomgangsregulator samt eksosanlegget. 

Var litt kjapp da jeg monterte fuelrails og kontaktene. For jeg glemte å sette på klipsa øverst på dysene oppunder railsen. Så da må jeg opp igjen med det dekslet med kontaktene. Men det er forhåpentligvis ikke noe problem. 

Så får satse på suksess i morra 🙏 Montere resten, på med olje og kjølevæske, så justere ventilene og forhåpentligvis oppstart.

Nå håper jeg det er fin flow av olje gjennom hele oljerøret samt akslingene. For det er tydelig at dette var et problem på gamlekammen. 

Spent på morgendagen. Kryss fingra for meg 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette greier du fint. Det er feilene man lærer av. Vi har alle vært amatører en gang og skal man først lære og skru så er ikke M30 den værste og begynne med.

Det er som regel greiest og feste dysene i fuelrailen først med de klipsene også montere alt på bilen etterpå men det finner du ut av. Jeg skal gjøre den samme operasjonen imorgen på en M70 motor. Må bytte en dyse da eieren synes det var drøyt med et bensinforbruk på nærmere 2,5 liter/mil.

Er det forresten noen som har et godt norsk ord for fuelrail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune-K skrev:

Dette greier du fint. Det er feilene man lærer av. Vi har alle vært amatører en gang og skal man først lære og skru så er ikke M30 den værste og begynne med.

Det er som regel greiest og feste dysene i fuelrailen først med de klipsene også montere alt på bilen etterpå men det finner du ut av. Jeg skal gjøre den samme operasjonen imorgen på en M70 motor. Må bytte en dyse da eieren synes det var drøyt med et bensinforbruk på nærmere 2,5 liter/mil.

Er det forresten noen som har et godt norsk ord for fuelrail?

Det var vel i grunn ingen vits i å ta av de klipsene, for dysene sitter i fuelrailen uansett. Så jeg må bare ta av den kontakt-kassa eller hva jeg skal kalle den ? 😂 Så klemme på de klipsene og på med "kassa" igjen 🤔 

Faen, begynner å føle meg i dårlig form. Snørra renner 🥶 Håper det ikke utvikler seg, for nå vil jeg gjerne bli ferdig med dette 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW brukte litt forskjellige patenter på de klipsene og kontaktene gjennom tidene så akkurat hvordan det er på din husker jeg ikke. På noen klarer du ikke og feste på klipsene mens dysene sitter i innsugsmanifolden men det finner du fort ut av. 

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

BMW brukte litt forskjellige patenter på de klipsene og kontaktene gjennom tidene så akkurat hvordan det er på din husker jeg ikke. På noen klarer du ikke og feste på klipsene mens dysene sitter i innsugsmanifolden men det finner du fort ut av. 

God bedring.

He he takk, snufser, småfryser og mekker 😂

Jeg skjønner ikke helt hva de klipsene gjør for no. Jeg fikk klipsa dem på men ser ikke helt hvordan de låser. Fant bare én måte å montere dem der de klikket lett på. Så nå får det bare bære eller briste 😂🤞🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rune-K skrev:

De klipsene er vel bare en ekstra sikring for og sørge for at dysene sitter ordentlig på plass. Gjør de ikke det så vil du få en kraftig bensinlekkasje der.

He he, ja, får være etter bensinlukt ved oppstart ;-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CF695F4D-B88F-4BCD-8DD5-5FEBDD135813.thumb.jpeg.a4578816b417d63088cb1433d9c58522.jpegJa ja, får oppdatere litt etter halvannen dag i garasjen til min far.

Liten tue veltet stort lass sies det. Ikke no Big Deal altså, men da jeg skulle montere bunnskruen på radiatoren, så var den søkk vekk !! Leita garasjen rundt, men ikke å finne.

Men da var jeg såpass sliten og kokt i hue, at jeg valgte å avslutte. Har lært meg det nå. Jeg avslutter før jeg blir såpass uvøren at jeg slurver og begynner å gjøre feil. Er så jævla lei dobbelt og trippelt arbeid. 

Men jeg fikk da sydd sammen alt annet. Så nå er det igjen bare å montere eksosanlegget, bunnpropp, få på væsker og til slutt justere ventilene. 

Har gått over alle slanger og sørget for at de er strammet. 

Men ser det er en tynn slange på ekspansjonstanken, høyre side, sett fra innsiden av bilen. Er det bare en overløpsslange ved feks koking ? Klarer ikke å finne noen logisk plass den skal innpå... Den er såpass lang også, så den går over kanten på tanken og blir hengende ned langs torpedoen. 

Vel vel, avsluttet som sagt da jeg oppdaget den manglende bunnproppen på radiatoren. Hadde planlagt å få på kjølevæske og olje, men hadde heller ikke oljefilter. Det var bestilt og jeg plukket disse opp på hjemvegen. Planen er et par oljeskift, så bestilte to stk filter. Kjører to skift på ett filter og avslutter med kvalitetsolje.

Har inntrykk av at motoren ikke bruker noe særlig med olje. Den sto på full da vi kjørte fra Stavanger og den sto like dønn på full da vi kom hjem, 70 mil seinere og jeg kjørte nok ca 20-30 mil før jeg parkerte den og den sto fremdeles på full.

Noe jeg også observerte etter de ca 100 milene, var at eksosstussen var like ren og pen på innsiden, så den soter ikke. 525`n jeg hadde ble beksvart av sot etter bare noen få mil kjøring. Så jeg tolker dette som veldig positivt og at motoren er i god skikk. 

Ja ja, regner med å få bunnproppen på mandag. Sulland er flinke til å skaffe deler kjapt. Jeg får alltid 15-20% avslag på det jeg handler av deler til E34, så når jeg skal ha orginaldeler, velger jeg som regel de fremfor Koed fordi jeg får da orginaldeler billigere hos Sulland. Og jeg slipper de 150 kronene i frakt. 

Har fri på tirsdag og torsdag til uka, så tenker jeg reiser utover igjen og avslutter (forhåpentligvis) denne motorprosessen... 

Har jo lyst til å få bilen kjørbar nå i mai :-D  

9F75DDA5-5546-49AA-8D5D-876B774F9777.jpeg

8846EEF7-B10F-4956-AF93-F9876DB07E3C.jpeg

7C3C4EF2-2D1F-4228-8BC7-7F3989EFFEC9.jpeg

7C254850-35D2-4EAD-BD52-B8E9A6F1B29F.jpeg

CC9B5852-3040-4CAF-A8D2-95E8DD921493.jpeg

Endret av Bimmerlorris
La til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slangen du nevner er slange som fører ut vann om den koker Tore.😀

Det at du avslutter når ting topper seg ,er klokt .

Kan du tenke deg til verre en dobbelt arbeid på sånne ting ?

Ellers gleder jeg meg på dine vegne nå.😀

Denne kommer til å gå fint ,garantert 👌👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overløpsslangen skal ned ved torpedoveggen på høyre side. Du skrur av det svarte dekselet du ser mellom ekspansjonstanken og elektronikkboksen De to plastproppene med rett skrutrekker. Du vil se et hakk i det dekselet som slangen skal inn i. Så bare trer du slangen innimellom ledningene bak dekselet så den ligger pent og renner nedover. Du finner ut av det når du skrur av dekselet.

Ellers så blir det bra det der. Ta ut sikringen til bensinpumpen og kjør den på starteren til du får opp oljetrykket. Så kan du starte den etterpå.

Kan være greit og sjekke tappepluggen på radiatoren etter at du har kjørt en stund. Har akkurat byttet den på en 750iL som jeg holder på med for en kammerat og den måtte etterstrammes når det hadde gått en 3-4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk Jan :-D Godt å vite at dette var en overløpsslange :-) Kunne ikke skjønne logikken anderledes enn at dette måtte være en slik type slange... 

Ja har heldigvis lært meg å ikke stress like mye som før og heller ta noen timeouts og gi meg når jeg blir for sliten. 

Nei det er så utrolig kjedelig å måtte gjøre opp igjen arbeid fordi jeg slurver og stresser. 

Skal ta meg god tid når jeg reiser utover igjen for å justere ventilene. Faren min har kommet hjem fra Spania og har stor logisk sans, så selv om han ikke har helse til å justere ventiler lenger, så har han lang erfaring med å skru på gamle amerikanske biler. Han måtte le litt da jeg fortalte at det var vippearmer og ventiljustering på en såpass moderne bil :-D Han har hatt eldgamle amerikanske biler med hydrauliske ventilløftere. 

Satser vel på suksess vel ? :-D 

 

@Rune-K Takk for tipset :-D Da skal jeg få plassert slangen der. 

Ja planen er å ta ut bensinpumpereleet og dra den en stund på starteren og lytte til den og høre at det ikke kommer noen stygge lyder. 

Jeg har tørnet motoren en del runder nå for å se at kammen går fint på vippene og over toppen av ventilene. Den første runden, kom det et "spjoink" fra en av de bevegelige delene, men tenker det bare var noe som smatt på plass. Håper jeg da.... Lyden kom ikke igjen da jeg tørnet videre. 

Ja, skal sjekke at den tappepluggen holder seg tørr :-) Takk for tips :-) 

Er kjempespent på hvordan dette blir. Krysser fingra for suksess :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Tore, er imponert over insattsen din her. Gleder med deg når motoren sviver igjen. Bra du tar pauser når du kjenner fokuset mangler, utrolig kjedelig å gjøre samme jobben omigjen, for ikke å snakke om kostnaden om du må sende denne over til verkstedet igjen.

Venter i spenning på oppstart no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...