Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mortenej skrev:

Fremskritt her Tore :) 

Kjipt du fant rust på bakdøra også, men må si at dørene dine ser veldig bra ut. Fikk berga 2 av mine i fjor sommer, men førerdøra ser jeg rett igjennom... Men har ny som må få rett farge før den kommer på bilen.

E34 fikks gir motivasjon til å fortsette så forstår at baklyktene smalt på. Ble veldig fin med hvite blink. 

Ja men ikke overrasket 😅 Begynner man å pirke på disse gamle bilene så finner man mer enn man ønsker 😉 Sånn er det bare. Men får ta det en finner eller gidder lete etter 😅 Så lenge denne ikke blir kjørt stort på salta veier så kommer den nok til å bli med noen år til tenker jeg 🥳

Koster mye å lakkere. Jeg betalte i 2015 ca 8500 kroner for en dør og en framskjerm. 
Jeg likte også de nye baklyktene med hvit blink. Mulig jeg kjøper sånn sotalakk og gir de et strøk. For de er litt for hvite etter min smak. Er bare Depolykter, så er ikke så nøye om det ikke holder i åresvis 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp !! Jeg har etter jeg hentet ut bilen fra vinteropplag, fått gong på Bremslicht Elektrik. Det skjer som oftest etter jeg har kjørt litt og trykket noen ganger på bremsepedalen. Noen få ganger ved første trykk på brems. Trodde kanskje det var pga dårlig kontakt i bremselyspæra og tenkte at jeg skal jo skifte baklysa så da blir det nok borte. Men neida, her er problemet et annet sted tydeligvis 🤬

Fant litt ved å google og det første som dukket opp var bremselyskontakten. Men før jeg begynner å rote selv så hører jeg om noen av dere har hatt samme problem og funnet ut av det ? Kanskje el-guru @Rune-K sitter på fasit 🙏 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem har jeg om den har stått lenge Tore.

Men forsvinner etter litt bruk.

Jeg får melding ofte ved oppstart.

Fint om du finner feilen ,da jeg har hatt dette problemet av og til de siste årene 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sveigis skrev:

Samme problem har jeg om den har stått lenge Tore.

Men forsvinner etter litt bruk.

Jeg får melding ofte ved oppstart.

Fint om du finner feilen ,da jeg har hatt dette problemet av og til de siste årene 😀

Ja både abs og denne bremslicht elektrik er noe som kom etter vinterlagringen. Får se om han Rune-K har no svar på lur 🙏😅👍 Er tydelig en eller annen slags dårlig kontakt. Og det skjer akkurat i det du hører det klikket i bryteren. Som sagt, så er det som oftest etter å ha kjørt litt og bremset noen ganger. Finner jeg ut av det så havner løsningen her på bimmers fortere enn svint 😅👍 
Har også oppdaget at ryggelys og skiltlys slukker i det jeg løfter bagasjelokket høyt nok. 🤷‍♂️🧐🤷‍♂️🧐🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en underlig summing som skjer ved oppstart og stopp og som durer/buzzer en liten stund 🧐 Og også en veldig lavfrekvent summing etter jeg har stoppet bilen og som varer i noen minutter. Huff, gammal sliten elektronikk altså !! 🤪 Men kanskje noen som vet ? Har automatisk kjørelys på denne og alarm med fjernkontroll. Noe der mon tro ? Noen få ganger klikker sentrallåsen. Både med fjernkontrollen og ved bruk av nøkkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dere har trua på meg. Nå har jeg ikke jobbet mye med det elektriske på E34 men har gjort litt på E32 og det er mye likt. Mange ganger kan det være bedre og google E32 enn E34. 

Drev og slet litt med diverse lysproblemer på en 750 for et par år siden og etter litt googling så fant jeg ut at de sliter med dårlige loddinger i lysmodulen som lager mange rare feilmeldinger. Hvis du søker på E32 og LKM soldering så bør det komme opp endel linker du kan se på. Jeg loddet over alle releene i lysmodulen og det hjalp betraktelig på slike sporadiske feil. ellers så er checkkontrol systemet veldig var for feil pærer og dårlig kontakt. Den måler hvor mye strøm som går igjennom pærene og hvis ikke alt er riktig så blir strømmen litt for lav og du får feilmelding.

Du har antagelig dårlige ledninger ut til koffertlokket også, denne ledningskveilen tror jeg du fortsatt får kjøpt ny hvis du ikke gidder og begynne å skjøte ledningene som er der fra før.

Den summingen du har tror jeg ikke du skal bry deg om. Såvidt jeg husker så sitter det en liten vifte i varmeapparatet som suger litt kupeluft forbi en tempføler. Denne blir full av skitt etter endel år. 

Men som sagt. prøv og søk litt på E32, da finner du antagelig ut av sentrallåsen din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Takk for utfyllende info. Jeg har ikke den lkm-kassetten på min. Men har ccm-kassett og abs-kassett. Men hva mener du med vàr på pærer ? Mener du evnt at biltema/jula-pærer kan være av dårlig kvalitet og kan føre til feil i displayet ? Eller mener du at dersom jeg bruker feil watt så blir det feil ?

Jeg målte spenning på batteriet og den gikk opp til 13,8. Skal ikke ladinga ligge på 14, ett eller annet ? Kanskje noe av feilene kommer av dårlig dynamo ? 🧐

Ja kan jo se om det ledningsnettet ut til bagasjerommet ikke koster heroin 🧐🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

@Rune-K Takk for utfyllende info. Jeg har ikke den lkm-kassetten på min. Men har ccm-kassett og abs-kassett. Men hva mener du med vàr på pærer ? Mener du evnt at biltema/jula-pærer kan være av dårlig kvalitet og kan føre til feil i displayet ? Eller mener du at dersom jeg bruker feil watt så blir det feil ?

Jeg målte spenning på batteriet og den gikk opp til 13,8. Skal ikke ladinga ligge på 14, ett eller annet ? Kanskje noe av feilene kommer av dårlig dynamo ? 🧐

Ja kan jo se om det ledningsnettet ut til bagasjerommet ikke koster heroin 🧐🙈😅

Han mener nok at der er skikkelig kontakt på alt tenker jeg Tore .😀

Ledningene er nok iferd med å ryke akkurat ved hengslen på venstre side .

Der måtte jeg bytte en mengde ledninger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sveigis skrev:

Han mener nok at der er skikkelig kontakt på alt tenker jeg Tore .😀

Ledningene er nok iferd med å ryke akkurat ved hengslen på venstre side .

Der måtte jeg bytte en mengde ledninger .

Åja okki 😅👍 Ja jeg får kikke litt på disse ledningene bak etterhvert. Verste jeg veit er å drive med strøm 🤬 Skulle gjerne ha fjerna kjørelysa også. Er uansett ikke vant til kjørelys. Eneste e34 jeg har hatt med dette 😅 Lyst til å ha minst mulig mikkmakk 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen billige pærer kan gi feilmelding, det samme med gamle pærer. Feil watt styrke gir i vertfall feilmelding. Hvis du har byttet baklamper så kan det også være dårlig kvalitet på kontaktene der.

Jeg trodde at sålenge du har en CCM modul så har du også en lysmodul men siden du har sett i sikringsboksen så har du sikkert rett.

Jeg kan ikke tenke med at lav ladespenning gir feilmelding. Det fører bare til litt høyere strøm til pærene og det er bare en fordel. 13,8 volt er i underkant men slettes ikke uvanlig på tyske biler.

Hvis bilen din er solgt ny i Norge så ville jeg ikke brydd meg med kjørelysene, da er de antagelig montert fra fabrikk og det er det sjelden noe problem med. Hvis den er importert så kan det være mange rare koblinger. Kommer an på dagsformen til han som monterte det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rune-K skrev:

Noen billige pærer kan gi feilmelding, det samme med gamle pærer. Feil watt styrke gir i vertfall feilmelding. Hvis du har byttet baklamper så kan det også være dårlig kvalitet på kontaktene der.

Jeg trodde at sålenge du har en CCM modul så har du også en lysmodul men siden du har sett i sikringsboksen så har du sikkert rett.

Jeg kan ikke tenke med at lav ladespenning gir feilmelding. Det fører bare til litt høyere strøm til pærene og det er bare en fordel. 13,8 volt er i underkant men slettes ikke uvanlig på tyske biler.

Hvis bilen din er solgt ny i Norge så ville jeg ikke brydd meg med kjørelysene, da er de antagelig montert fra fabrikk og det er det sjelden noe problem med. Hvis den er importert så kan det være mange rare koblinger. Kommer an på dagsformen til han som monterte det.

 

Hadde lkm i 525’n men ingen kjørecomputer. Kan det være at det sitter disse egenskapene til lkm i ccm ? Men ang feilmld så skjer det kun enkelte ganger ved trykk på bremsepedalen. 
 

Denne er førstegangsregistrert i norge i august 93. Er 90-modell. Har ingen peiling på hvem som monterte kjørelysa 🤷‍♂️
 

Kanskje investere i nye Kvalitetspærer over hele fjøla. Greit å ha nytt uansett. Men kan vel kanskje være lurt å ta en kikk på bremselyskontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kun skjer enkelte ganger så er det typisk dårlig kontakt et sted. Nye pærer er et greit sted og starte. En sliten bremselysbryter kan sikkert også lage merkelige feil og den koster jo ikke stort.

Litt rart det der med at noen har LKM og andre ikke. virker ikke som at det følger noen mønster. I delekatalogen så er den benevnt pære testing modul, derfor trodde jeg denne satt der så lenge du har CCM modulen.  Uansett så sitter den i sikringsboksen ved siden av CCM modulen. Har du de to modulene under baksetet da? Grunnmodulen og relemodulen.

Hvor de har koblet til kjørelys er umulig og si. Prøv og ta ut lysbryteren og se om det sitter noen uoriginale releer bak der. Eller så blir det bare og lete rundt etter hva som ikke ser originalt ut og følge ledninger. Men sålenge det virker så ville jeg ikke lagt for mye i det.

Jeg har et koblingsskjema liggende men det er hvis du har LKM modul og da er det jo ikke noe hjelp for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune-K skrev:

Når det kun skjer enkelte ganger så er det typisk dårlig kontakt et sted. Nye pærer er et greit sted og starte. En sliten bremselysbryter kan sikkert også lage merkelige feil og den koster jo ikke stort.

Litt rart det der med at noen har LKM og andre ikke. virker ikke som at det følger noen mønster. I delekatalogen så er den benevnt pære testing modul, derfor trodde jeg denne satt der så lenge du har CCM modulen.  Uansett så sitter den i sikringsboksen ved siden av CCM modulen. Har du de to modulene under baksetet da? Grunnmodulen og relemodulen.

Hvor de har koblet til kjørelys er umulig og si. Prøv og ta ut lysbryteren og se om det sitter noen uoriginale releer bak der. Eller så blir det bare og lete rundt etter hva som ikke ser originalt ut og følge ledninger. Men sålenge det virker så ville jeg ikke lagt for mye i det.

Jeg har et koblingsskjema liggende men det er hvis du har LKM modul og da er det jo ikke noe hjelp for deg. 

Takk Rune 🙏 Skal kikke litt rundt om i bilen i morra 😃 Ang den lavfrekvente lyden som summer et par minutter etter at tenninga er skrudd av er grei nok og høres logisk ut 👍 Men det er også en annen during som er mye mer høylytt en liten stund etter oppstart og også etter jeg stenger tenning. Sier den deg noe ? Jeg kan se om jeg klarer å fange den lyden på en video 😉 Den kan godt være der, men jeg lurer fælt på hva som lager den lyden 😅

Lar vel kjørelysa være. Det funker jo, men har litt noia på gamle biler med gammal elektronikk 😅

Og ja, merkelig dette med modeller med og uten lkm. Men kan det være en teori på at de som har computer bare har ccm og de uten har lkm ? Og det kan sitte et lyskontrollsystem i ccm ? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Takk Rune 🙏 Skal kikke litt rundt om i bilen i morra 😃 Ang den lavfrekvente lyden som summer et par minutter etter at tenninga er skrudd av er grei nok og høres logisk ut 👍 Men det er også en annen during som er mye mer høylytt en liten stund etter oppstart og også etter jeg stenger tenning. Sier den deg noe ? Jeg kan se om jeg klarer å fange den lyden på en video 😉 Den kan godt være der, men jeg lurer fælt på hva som lager den lyden 😅

Lar vel kjørelysa være. Det funker jo, men har litt noia på gamle biler med gammal elektronikk 😅

Og ja, merkelig dette med modeller med og uten lkm. Men kan det være en teori på at de som har computer bare har ccm og de uten har lkm ? Og det kan sitte et lyskontrollsystem i ccm ? 🤷‍♂️

Kommer den høyfrekvente lyden fra venstre side foran ,akkurat som en knurrelyd?😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Og ja, merkelig dette med modeller med og uten lkm. Men kan det være en teori på at de som har computer bare har ccm og de uten har lkm ? Og det kan sitte et lyskontrollsystem i ccm ? 🤷‍♂️

Har lett litt i gamle filer nå og fant et koblingskjema med kun releer men det er ikke komplett, mangler selvfølgelig bremselysene. Men dette har ikke tegnet inn noe system for og overvåke lyspærene. Hvis dette stemmer så finnes det 3 forskjellige typer ledningsnett på E34. Jeg synes det virker rart men det er dumt og være skråsikker. Du gidder ikke og ta et bilde av sikringsboksen din, begynner og bli nysgjerrig nå.

Ellers så er de gamle ledningsnettene på BMW forbausende stabile. Det er noe småtteri som er standardfeil men ellers så er det lite feil. Det største problemet er hvis folk som ikke har greie på det begynner og modifisere. Gamle alarmer og bilstereo er en klassiker. Bilelektrisk er ikke vanskelig bare man er systematisk og kan Ohms lov. Også er det en stor fordel og ha et koblingsskjema.

Slike lyder kan være alt mulig rart, det er vel 10 år siden jeg hadde E34 Ix nå så husker ikke hvordan det var på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...