Jump to content

Parikkelfilter, trenger hjelp


mjs
 Share

Recommended Posts

Har en 07 525 diesel 3.0 E61

I dag kom det opp feilmelding om partikkelfilter. Jeg ringte BMW verksted og de opplyser om at de tar 24.000,- for å bytte det hvis det viser seg at det er tett. Mekanikeren anbefalte meg å begynne med å ta en diagnose for å utelukke eventuelle andre feil enn selve partikkelfiltret. Jeg har bestilt time for diagnose.

Det jeg lurer på er om det er noen her med erfaringer med hva som er det beste å gjøre hvis partikkelfiltret er tett. Bytte til et nytt, fjerne filtret å sette rør i stedet, eller å skjære opp filtret å fjerne innmaten?

Uansett metode så lurer jeg på om jeg må gjøre noe mer med bilen, som programmering eller lignende?

Og til sist, er det noen i Troms med utstyr til en eventuell programmering som kan ta den jobben? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

12 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Filteret kan og vaskes...

Vaskes? Har sett på youtube at noen kjører på med høyttrykkspyler gjennom filtret. 

Link to comment
Share on other sites

@mjs hvor holder du til? Jeg befinner meg i Tromsø. 

Kan sikkert bistå med en diagnose, selv om jeg ikke er så drevet :P 

Koed.no selger nytt DPF til 6294kr fra anerkjent leverandør.  

Edited by Eivind320x
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, mjs skrev:

Vaskes? Har sett på youtube at noen kjører på med høyttrykkspyler gjennom filtret. 

Jeg la mitt i et kar og helte på sotfjerner. Sammen med kokende vann, dunking med hammer, og til slutt skylling med høytrykkspyler forsvant det meste. Det er noen timers jobb og mye gris, men man sparer tross alt en del penger.

Edited by Hawkon88
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg la mitt i et kar og helte på sotfjerner. Sammen med kokende vann, dunking med hammer, og til slutt skylling med høytrykkspyler forsvant det meste. Det er noen timers jobb og mye gris, men man sparer tross alt en del penger.

Forskjellige meninger om dette. Noen hevder man ikke skal bruke vann på dpf. Kan for lite om det.

Link to comment
Share on other sites

De om det.. Det fungerte for meg og alternativet er å måtte kjøpe nytt.. Så hva har man å tape?

 

Vel og merke så tørket jeg partikkelfilteret med varmluftspistol noen timer før jeg monterte det tilbake i bilen, så det ble minimalt med damp etter oppstart.

Link to comment
Share on other sites

On 24.5.2017 at 2.21, Eivind320x skrev:

@mjs hvor holder du til? Jeg befinner meg i Tromsø. 

Kan sikkert bistå med en diagnose, selv om jeg ikke er så drevet :P 

Koed.no selger nytt DPF til 6294kr fra anerkjent leverandør.  

Pris på dpf til min bil 525d 3.0l er 9781,- for uoriginal..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...