Gå til innhold

Dashbordkamera


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Dashbordkamera.
Er det noen som har montert dashbordkamera med skjult kabler, koplet mot sikrings-kasse?

BMW forhandler tilbyr en type kamera som er kompatibelt med pakkepris ca. kr. 6 400,- inkl skjult kabelmontasje og kamera foran-& bakvinduene. ( 2 stk.) 
 BMW ADVANCED EYE delenummer 66212359954
 (se linken) 
- Noen som har dette montert?
- Noen som har andre løsninger?

 

image003.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.6.2017 at 14.42, Otis skrev:

Jeg tror at @lagunilla har dette.

Takk Otis. 
lagunilla har svart, så det er flott :-)

Men er det bare meg som stusser over at den lokale BMW forhandler ikke har kunnskap om kameraproduktet?
Er det bare meg som er vrien, når jeg reagerer med forbauselse på at  butikken ber meg om å finne ut selv produktspesifikasjonene?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blackvue 650 montert med strømadapter. Synes det er mye mer diskret enn det originale kameraet.  Kablene er neppe særlig forskjellig, så montering og skjuling av kabler er ikke noe problem.  Min kabel ligger inni taktrekket og i a-stolpen på passasjersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gregus skrev:

Jeg har blackvue 650 montert med strømadapter. Synes det er mye mer diskret enn det originale kameraet.  Kablene er neppe særlig forskjellig, så montering og skjuling av kabler er ikke noe problem.  Min kabel ligger inni taktrekket og i a-stolpen på passasjersiden.

ja enig. Det original kamera er gedigent og vil det ikke friste tyver til innbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mr. Erling skrev:

ja enig. Det original kamera er gedigent og vil det ikke friste tyver til innbrudd?

Det var i hvert fall det jeg tenkte på da jeg skulle kjøpe kamera.  Absolutt en fordel at folk ikke vet at det er der når bilen er parkert, og helt klart en fordel at det ikke er irriterende i veien når man kjører :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, gregus skrev:

Det var i hvert fall det jeg tenkte på da jeg skulle kjøpe kamera.  Absolutt en fordel at folk ikke vet at det er der når bilen er parkert, og helt klart en fordel at det ikke er irriterende i veien når man kjører :)

 

Men hva med installasjon?
Jeg spurte en hi-fi ekspert på bil for hjelp til skjult kabel montasje. 
Det ville de ikke, fordi de var redd for å ødelegge bilens datamaskin og henviste meg til den lokale 'bimmerpusher'
- Er det en overdrivelse?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mr. Erling skrev:

Men hva med installasjon?
Jeg spurte en hi-fi ekspert på bil for hjelp til skjult kabel montasje. 
Det ville de ikke, fordi de var redd for å ødelegge bilens datamaskin og henviste meg til den lokale 'bimmerpusher'
- Er det en overdrivelse?

Jeg fikk forhandler (VS Auto i Drammen, ikke BMW-forhandler) til å installere i den ene bilen, og Nautiluz på forumet fikset kablene på den andre. Sistnevnte er bare koblet i sigarettenneren med kabler skjult frem til dit.  Tviler på at det skal være noe problem, men er ikke noen ekspert, så kan ikke garantere.  Har også spenningsmåler som kobler ut kameraet om batteriet havner under et visst nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.6.2017 at 21.25, gregus skrev:

Jeg fikk forhandler (VS Auto i Drammen, ikke BMW-forhandler) til å installere i den ene bilen, og Nautiluz på forumet fikset kablene på den andre. Sistnevnte er bare koblet i sigarettenneren med kabler skjult frem til dit.  Tviler på at det skal være noe problem, men er ikke noen ekspert, så kan ikke garantere.  Har også spenningsmåler som kobler ut kameraet om batteriet havner under et visst nivå.

Men er det ikke fare for at bilens 'hjerne' kan kverkes pga. uautorisert installasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke.  Har ikke skjedd på min, men garanterer ingenting.  Tryggeste er vel å få en forhandler til å installere, evt høre med en bilelektronikkekspert.  Har imidlertid byttet forsterker på m3en, og det fungerer utmerket, har vanskelig for å tro at et dashcam kan være verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sikkert 50 "hjerner" i disse bilene, så det er en ganske vag antydning.

Jeg ser ikke hvordan det er mulig å ødelegge noe, men om man kobler det slik st det står på kontinuerlig, kan bilen begynne å kutte ting grunnet "uautorisert" strømtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.6.2017 at 17.47, gregus skrev:

Jeg har blackvue 650 montert med strømadapter. Synes det er mye mer diskret enn det originale kameraet.  Kablene er neppe særlig forskjellig, så montering og skjuling av kabler er ikke noe problem.  Min kabel ligger inni taktrekket og i a-stolpen på passasjersiden.

Jeg har også Blackvue 650 (foran og bak) montert i min F11, og det fungerer brillefint. Er koblet til av BMW-forhandler med "strømvakt" for å unngå å tappe batteriet. Kablene er skjult under taktrekk og A-stolpe. Eneste irritasjonsmomentet er at om bilen står mer enn 5-6 timer med kamera innkoblet (parkeringsmodus) så får jeg melding om unormalt strømforbruk og beskjed om å kontakte BMW-verksted dersom det gjentar seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, StopAndGo skrev:

Jeg har også Blackvue 650 (foran og bak) montert i min F11, og det fungerer brillefint. Er koblet til av BMW-forhandler med "strømvakt" for å unngå å tappe batteriet. Kablene er skjult under taktrekk og A-stolpe. Eneste irritasjonsmomentet er at om bilen står mer enn 5-6 timer med kamera innkoblet (parkeringsmodus) så får jeg melding om unormalt strømforbruk og beskjed om å kontakte BMW-verksted dersom det gjentar seg...

Parkeringsmodus er det viktigste i mitt tilfelle, StopAndGo.
'Blackvue 650' er en av mine favoritter.

Så det at bilen rapporterer om unormalt strømforbruk etter 5,5 timer, er vel 'hjernen' standardoppsett sin protokoll?
Det betyr altså at man ikke kan forbigår denne 'kommando' for et ettermontert dashkamera,..eller?

Det igjen betyr at det egentlig ikke går  å ettermontere på bilens strømforsyning vedr et p-modus camera?
Et kamera som jeg vil skal starte og stoppe så lenge det er strøm å få fra den parkerte bil.

Endret av Mr. Erling
trykkleif'n slår til igjen vel... ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...