Erik_550XD Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Hei, har akkurat kjøpt nye 20" Michelin til bilen. Etter montering virker det som om bilen fusker, BMW sier det skyldes dimensjonsfeil på dekkene, mer enn 1% og da vil 4wd koble inn/ut og skape rykk i bilen. Bilen er spesifisert med 275/30/20 bak og 245/35/20 foran, denne kombinasjonen er dårlig siden her er teoretisk rullediameter allerede 1% forskjellig foran mot bak. Dekkene jeg kjøpte har toleransen i min disfavør slik at avvike i høyden er 9 mm (1,3%) og BMW sier uflaks.... Nå må jeg kjøpe nye dekk, men hvem vil garantere for at disse er under 6 mm i høyde tro? Noen som kjenner til denne utfordringen / har forslag til løsning? Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Er det slik at du har kjøpt 245/35/20 og 275/30/20? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 BMW leverer bilene med stjernemerkede dekk fra fabrikk, og disse har samme rulleomkrets, til tross for forskjellig dimensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Juni 16, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2017 Har kjøpt det, står i vognkortet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Juni 16, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2017 Jeg tviler på at spesifiserte dimensjoner har samme rulleomkrets, se utregning vedlagt. Det skiller 2 cm pr runde og 6 mm i høyde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Juni 16, 2017 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2017 10 minutter siden, awt skrev: BMW leverer bilene med stjernemerkede dekk fra fabrikk, og disse har samme rulleomkrets, til tross for forskjellig dimensjon. se her, tviler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Du kan tvile så mye du vil, men det er nå en gang fakta. Stjernemerkede dekk har ikke helt samme mål som "vanlige" dekk, til tross for at de heter det same. Her er eksempel på stjernemerkede dekk i dine dimensjoner: 245/35-20275/30-20 Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Du kan kjøpe 235/35-20 framme istedenfor 245. Da reduseres differansen fram/bak fra 0.87% til 0.6%. Eller så kan du beholde 245/35 framme og kjøpe 285/30-20 bak og da får du 0% differanse Stjernemerkede dekk har ikke noe for seg så lenge man er bevisst på minimalt avvik i rulleomkrets, velger samme dekktype framme og bak, samt velger et skikkelig premium merke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Om man ønsker å beholde seg til originale dimensjoner (ikke glem at man f.eks. kan slite med å få bilen EU-godkjent med andre dimensjoner enn det som er oppgitt), har stjernemerkede dekk absolutt noe for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Hvilke Michelindekk var det du kjøpte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 11 minutter siden, awt skrev: Om man ønsker å beholde seg til originale dimensjoner (ikke glem at man f.eks. kan slite med å få bilen EU-godkjent med andre dimensjoner enn det som er oppgitt), har stjernemerkede dekk absolutt noe for seg. Hvordan kan man slite med å få bilen gjennom eu dersom man ikke kjøper stjernemerkede dekk? Hvis man kjøper dekk av samme dim som skrevet originalt i vognkort, eller en dim som er innenfor 5% avviks regelen fra dette, så går det bra. På denne med 4x4 så er det viktig å få differansen ned på 0% men om det da er 275 eller 285 bakdekk så skal da ikke det ha noe å si på eu annet enn at dekket må sitte fint på felgen (hvordan får disse dekkstrekk-gutta bilene sine gjennom eu lurer jeg noen ganger på) Men problemstillingen er ikke uvanlig på biler med staggered wheel layout som de kaller det. Derfor gjør lik dim framme og bak, som her da kunne vært 235/35-20, det enklere for både dekkvalg og drivlinje. Men han måtte jo evt skaffet seg 2 ekstra framfelger og satt bak, og bygget disse ut igjen med spacer for å havne på oem målene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Om du ser på reglementet for EU-kontroll (dette er dessverre ikke et offisielt dokument, da jeg ikke fant det i farten, men akkurat dette punktet er ikke endret), under punkt 5.2.3 som omhandler dekk vil du se at det står følgende:Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell. Altså, har man en annen dekkdimensjon enn det som står i vognkort, i dørterskel eller i bilens instruksjonsbok er dette en 2-er feil. Denne regelen blir riktignok ikke praktisert så veldig ofte, men den er der likevel. Her nytter det ikke med "5%-regelen", men man kan benytte denne regelen til å få innskrevet alternativ dekkdimensjon i vognkortet, og da får man den gjennom EU-kontroll. Ikke noe problem sånn sett, men det er jo enklere å bare kjøpe korrekt dimensjon i utgangspunktet. Videre blir det jo voldsom styr om man skal kjøpe to ekstra felger, og/eller kjøre med spacere (som heller ikke går gjennom EU-kontroll) når man enkelt kan løse dette ved å kjøpe stjernemerkede dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Enig i det du henviser til der. Men da er det jo ikke værre enn å få godkjent alternativ dekkdim inn i vognkortet, på samme måte som man gjør med et senkesett. At man er litt i forkant av biltrangsynet Men nå har jo trådstarter brukt samme dim som i vognkortet, og dermed vil ikke det være eu feil om dekka er stjernemerket eller ikke, dersom dimensjonen er lik. Det er vel heller ikke noe eu krav at bilen må ha runflat dekk dersom dette er levert fra fabrikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Stjernemerkede dekk har ingenting med EU-kontroll å gjøre. Poenget med stjernemerkede dekk er at rulleomkretsen er lik, til tross for at dekkdimensjonene er forskjellige, og man slipper derfor problemene som trådstarter har. Man slipper også å kjøpe andre dimensjoner, og man slipper å måtte ha time hos biltilsynet og bruke tid og penger på det. Altså et 245/35-20-dekk som er stjernemerket har ikke lik rulleomkrets som et "vanlig" 245/35-20-dekk, men det har lik rulleomkrets som et stjernemerket 275/30-20-dekk (evt. omvendt). cityhopper og Maxmek reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 16, 2017 Share Skrevet Juni 16, 2017 Det visste jeg ikke får forske på slike dekk i fremtiden da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå