Gå til innhold

Dekk M550 xd F11


Erik_550XD
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

har akkurat kjøpt nye 20" Michelin til bilen. Etter montering virker det som om bilen fusker, BMW sier det skyldes dimensjonsfeil på dekkene, mer enn 1% og da vil 4wd koble inn/ut og skape rykk i bilen.

Bilen er spesifisert med 275/30/20 bak og 245/35/20 foran, denne kombinasjonen er dårlig siden her er teoretisk rullediameter allerede 1% forskjellig foran mot bak. Dekkene jeg kjøpte har toleransen i min disfavør slik at avvike i høyden er 9 mm (1,3%) og BMW sier uflaks....

Nå må jeg kjøpe nye dekk, men hvem vil garantere for at disse er under 6 mm i høyde tro?

Noen som kjenner til denne utfordringen / har forslag til løsning?

 

Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe 235/35-20 framme istedenfor 245. Da reduseres differansen fram/bak fra 0.87% til 0.6%. 

Eller så kan du beholde 245/35 framme og kjøpe 285/30-20 bak og da får du 0% differanse :D

Stjernemerkede dekk har ikke noe for seg så lenge man er bevisst på minimalt avvik i rulleomkrets, velger samme dekktype framme og bak, samt velger et skikkelig premium merke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker å beholde seg til originale dimensjoner (ikke glem at man f.eks. kan slite med å få bilen EU-godkjent med andre dimensjoner enn det som er oppgitt), har stjernemerkede dekk absolutt noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Om man ønsker å beholde seg til originale dimensjoner (ikke glem at man f.eks. kan slite med å få bilen EU-godkjent med andre dimensjoner enn det som er oppgitt), har stjernemerkede dekk absolutt noe for seg.

Hvordan kan man slite med å få bilen gjennom eu dersom man ikke kjøper stjernemerkede dekk? Hvis man kjøper dekk av samme dim som skrevet originalt i vognkort, eller en dim som er innenfor 5% avviks regelen fra dette, så går det bra. På denne med 4x4 så er det viktig å få differansen ned på 0% men om det da er 275 eller 285 bakdekk så skal da ikke det ha noe å si på eu annet enn at dekket må sitte fint på felgen (hvordan får disse dekkstrekk-gutta bilene sine gjennom eu lurer jeg noen ganger på) 

Men problemstillingen er ikke uvanlig på biler med staggered wheel layout som de kaller det. Derfor gjør lik dim framme og bak, som her da kunne vært 235/35-20, det enklere for både dekkvalg og drivlinje. Men han måtte jo evt skaffet seg 2 ekstra framfelger og satt bak, og bygget disse ut igjen med spacer for å havne på oem målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på reglementet for EU-kontroll (dette er dessverre ikke et offisielt dokument, da jeg ikke fant det i farten, men akkurat dette punktet er ikke endret), under punkt 5.2.3 som omhandler dekk vil du se at det står følgende:

Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell. 

Altså, har man en annen dekkdimensjon enn det som står i vognkort, i dørterskel eller i bilens instruksjonsbok er dette en 2-er feil. Denne regelen blir riktignok ikke praktisert så veldig ofte, men den er der likevel. Her nytter det ikke med "5%-regelen", men man kan benytte denne regelen til å få innskrevet alternativ dekkdimensjon i vognkortet, og da får man den gjennom EU-kontroll. Ikke noe problem sånn sett, men det er jo enklere å bare kjøpe korrekt dimensjon i utgangspunktet.

Videre blir det jo voldsom styr om man skal kjøpe to ekstra felger, og/eller kjøre med spacere (som heller ikke går gjennom EU-kontroll) når man enkelt kan løse dette ved å kjøpe stjernemerkede dekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du henviser til der. Men da er det jo ikke værre enn å få godkjent alternativ dekkdim inn i vognkortet, på samme måte som man gjør med et senkesett. At man er litt i forkant av biltrangsynet :D

Men nå har jo trådstarter brukt samme dim som i vognkortet, og dermed vil ikke det være eu feil om dekka er stjernemerket eller ikke, dersom dimensjonen er lik. Det er vel heller ikke noe eu krav at bilen må ha runflat dekk dersom dette er levert fra fabrikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerkede dekk har ingenting med EU-kontroll å gjøre. Poenget med stjernemerkede dekk er at rulleomkretsen er lik, til tross for at dekkdimensjonene er forskjellige, og man slipper derfor problemene som trådstarter har. Man slipper også å kjøpe andre dimensjoner, og man slipper å måtte ha time hos biltilsynet og bruke tid og penger på det. :)

Altså et 245/35-20-dekk som er stjernemerket har ikke lik rulleomkrets som et "vanlig" 245/35-20-dekk, men det har lik rulleomkrets som et stjernemerket 275/30-20-dekk (evt. omvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...