Gå til innhold

bmw e46 320d 150 hk uler fra motor


monsern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei bimmers folk :) har en bmw e46 320d 150 hk, somde thar begynt og ule fra turboen når jeg gir på, og har nesten ikke trekk kraft, den lader bare 1 bar, turboen ble bytta for ca 20.000 km siden, har ikke funnet noen sprekte slanger eller noe enda. noen som har noen tips eller inspill og komme med som jeg kan prøve :)
håper på kjapt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uling fra turbo er helt vanlig. Og har ingenting med lading av turbotrykk å gjøre. 

Du må nesten få lest av feilkoder. Evt er det vakuumlekkasje. Men om det er veldig mye uling med mye "woosh" lyd, så er det nok lekkasje på trykk siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått trykk der, men lader opp til 1.8 bar, kan godt hende mer men har ikke turt og prøve, ny turbo på bilen og sjekka om det er slark i den men, det er det ikke, så lurer på om det er magnet ventilen, men kan det gjøre så turboen begynner og ule? Og på kontakten til megnet ventilen er det 4,7 mega ohm på selve magnet ventilen er det 16 mega ohm, høres det riktig ut og hva skal turbo tykket ligge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å stjele tråden, men monterte ny "lyddemper" på min, og hvis jeg holder bilen på ca 3k rpm og slipper opp gassen så høres det ut som jeg har turbofløyte? Skjer ikke alltid, men klarer som regel å framprovosere det,  monterte lyddemperen i vinter, og har ikke brukt bilen så mye før nå i sommer, men kunne høre det så svakt da også. Skjønner at Internett diagnose kan være vanskelig å svare på. Merket ikke noe effekttap heller, like sprek som den alltid har vært. Har vært flink og byttet olje regelmessig siden jeg kjøpte den, og har papirer fra verksted som undersøkte turboen etter slark for ett par år siden.

 

quickfix driver å skal sette opp time for stage 2 tuning, så regner med Hans Marius melder ifra hvis det er noe som må byttes, hadde bare vært mega kjedelig å måtte bytte turbo samtidig som montering av stage 2. Lommeboka kjenner nok det da :/. 

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier 1 bar og 1.8 bar, er dette overtrykk eller absolutt trykk? Det er en vesentlig forskjell. 1 bar overtrykk vil jeg tippe er ganske normalt men 1 bar absolutt trykk er egentlig ingenting mer enn atmosfæretrykk.  1.8 bar overtrykk er mye men hvis det er absolutt trykk så er det 0.8 bar overtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden atmosfærisk trykk er 1bar, regnes alt under for å være vacuum. Og alt over som overtrykk.

Har man 1bar turbotrykk, har man altså 2bar som absolutt trykk. 1,4bar overtrykk er 2,4bar som absolutt trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta rundt oss har et atmosfæretrykk på ca 1 bar. Absolutt trykk betyr ladetrykk/overtrykk + atmosfæretrykk. Så når du sier at bilen har 1 bar på tomgang så betyr det at ladetrykkey er 0 bar eller kun atmosfæretrykk. 1.8 bar betyr da at bilen lader 0.8 bar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvilket ladetrykk du skal ha vet jeg ikke men et makstrykk på rundt 1 bar  (2 bar absolutt) kan jeg tippe er i nærheten av det det skal være. 

Jeg ville kobla opp f.eks Inpa og lest av verdier mens du kjører. Inpa viser forventa verdier og faktiske verdier.  Da kan du også lese av railtrykk og dyseverdier for å se om du har noe avvik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...