Werther Skrevet November 24, 2017 Share Skrevet November 24, 2017 4 timer siden, Kattlikzm skrev: Ny update: fikk innkallelse av politiet i Norge. Dro til politikontoret, og fikk sett bildebevis i saken 🙈. spilte kortene ærlig og opplyste at det var jeg som var sjåføren. Like greit å bli ferdig med det! Lesson learned: Skal du kjøre i utlandet? Hold fartsgrensen 😉 Takk for oppdatering av tråden, Katt. Kjekt å vite at Sveits er et minefelt av dimensjoner. Neste gang kjører jeg via Innsbruck. Hehe. And-reas reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet November 24, 2017 Forfatter Share Skrevet November 24, 2017 4 minutter siden, Werther skrev: Takk for oppdatering av tråden, Katt. Kjekt å vite at Sveits er et minefelt av dimensjoner. Neste gang kjører jeg via Innsbruck. Hehe. Lå merke til èn ting i Sveits: dem har fartskameraer i hver eneste tunnel!!! Kjør forsikrig der! Var flere andre biler som ble blinka konstant i tunnelene. Er veldig usikker på hva boten blir på. Foreløpig har jeg oppgitt at jeg var sjåføren under hendelsen til norsk politi. Dem sender deretter saken videre til Sveits. Så går det nok gjennom retten der nede. Holder saken oppdatert så fort jeg vet noe mer. Marius2002 og Werther reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet November 25, 2017 Forfatter Share Skrevet November 25, 2017 Når det gjelder fartsboten i Tyskland så har jeg ennå ikke hørt noe. Regner med at de legger saken død. vet imidlertid at det blir tynt med julegaver shopping for i år mtp Sveits boten. Ser for meg at det blir et sted rundt 15-25 tusen norske kroner. Tror jeg får endelig svar rett før jul/etter nyttår Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet November 25, 2017 Share Skrevet November 25, 2017 Tyskland kan du nok ta det helt med ro. Botene der er nada i forhold. Synd at det kom å beit deg, men nå går det jo sin gang. Skjønner ikke helt hvorfor norsk politi samarbeider med sveits for å straffe 120 i en 80 sone, men pytt pytt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet November 26, 2017 Forfatter Share Skrevet November 26, 2017 9 timer siden, stoltbmwelsker skrev: Tyskland kan du nok ta det helt med ro. Botene der er nada i forhold. Synd at det kom å beit deg, men nå går det jo sin gang. Skjønner ikke helt hvorfor norsk politi samarbeider med sveits for å straffe 120 i en 80 sone, men pytt pytt Haha jaja. Gjort er gjort og spist er spist. Man må vell bare ta konsekvensene av sine (idiotiske) handlinger 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 26, 2017 Share Skrevet November 26, 2017 Takk for at du oppdaterer tråden, det er en massiv advarsel til oss andre. Jeg er også ganske overrasket over at de går til det skritt å få norsk politi til å gjøre noe. Burde ikke de heller fokusere på å bruke ressursene på lovbrudd her hjemme, er nok av biltyverier, butikk nasking og voldtekter som blir lagt bort pga ressursmangel. La oss fokuserer på problemene vi har innenfor våre landegrenser før vi begynner å hjelpe andre land med å fakke farts syndere. orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet November 26, 2017 Forfatter Share Skrevet November 26, 2017 3 timer siden, Fredrik 90 skrev: Takk for at du oppdaterer tråden, det er en massiv advarsel til oss andre. Jeg er også ganske overrasket over at de går til det skritt å få norsk politi til å gjøre noe. Burde ikke de heller fokusere på å bruke ressursene på lovbrudd her hjemme, er nok av biltyverier, butikk nasking og voldtekter som blir lagt bort pga ressursmangel. La oss fokuserer på problemene vi har innenfor våre landegrenser før vi begynner å hjelpe andre land med å fakke farts syndere. Er veldig enig i det du sier over. Men slik jeg har forstått det (og tolker det), så virket det ut som om politiet hadde en egen «avdeling» håndterer innkalling til «møter» på kontoret deres. Det kan være i forbindelse med alt mulig rart. Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil nå, men ut ifra det jeg så borte ved Hammersborg, så virket det ihvertfall til å være slik holder som sagt tråden oppdatert så fort jeg vet noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Januar 18, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2018 (endret) Oppdatering: Noen som kunne hjulpet meg å oversette? slik jeg forstod brevet så mister jeg altså mitt «utenlandske førerkort for Sveits», og at jeg ikke kan kjøre på sveitske veier. Videre har jeg fra nå 10 dager på å gi en skriftlig forklaring og begrunnelse på hvorfor jeg kjørte i Sveits samt opplyse om mitt formål med besøket i Sveits. vet ikke hvordan veien ser fremover nå. Håper jeg ikke mister førerkortet her i Norge?? Endret Januar 18, 2018 av Kattlikzm Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Januar 19, 2018 Share Skrevet Januar 19, 2018 Du har vel skjønt det meste, men de spør vel ikke om hvorfor du kjørte i Sveits, men at du nøye angir om du har behov for å kjøre bil i yrkesmessig sammenheng i Sveits. Trur eg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Januar 19, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2018 (endret) 8 timer siden, orala skrev: Du har vel skjønt det meste, men de spør vel ikke om hvorfor du kjørte i Sveits, men at du nøye angir om du har behov for å kjøre bil i yrkesmessig sammenheng i Sveits. Trur eg. Tusen takk! skal ta en telefon til politiet i Sveits i pausen senere. Får se hva dem sier Endret Januar 19, 2018 av Kattlikzm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Januar 19, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2018 Da har jeg fått snakket med dem. Faktisk veldig hyggelige de på politikontoret og forståelsesfulle konklusjon (so far): 1. Blir bannlyst fra Sveits. Politibetjenten sa at jeg vil få trøbbel om jeg er i Sveits. Hun sa det blir ca 1-3 mnd at jeg ikke kan være i Sveits. Endelig dato for det kommer om 1 mnd 2. Jeg mister «internasjonal førerkort i Sveits» - altså retten til å kjøre i Sveits på en stund. Hun var usikker på hvor lenge. 3. Boten blir fordelt slik: 350 chf i gebyr fra det ene kontoret som driver med utdeling av «bannlysning» for å behandle saken. 200-300 chf gebyr for det andre kontoret som deler ut fartsbøter til å håndtere saken 500-800 chf for selve fartsboten (denne er ikke regnet på endelig enda). totalt i norske kroner blir et sted mellom kr 8607- kr 11.886 fillern 😬 Boten og bannlysningen/utvisningen kommer i februar, mars eller april Holder saken videre oppdatert Werther reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 19, 2018 Share Skrevet Januar 19, 2018 Hehe, er dere overrasket asså? Har vært skråsikker hele tia jeg dessverre... Men men, kjør på så pedalen går gjennom gølvet 😂 Koster å være kar. Får håpe du slipper å være uten førerkort i Norge SweetBMW reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Januar 19, 2018 Share Skrevet Januar 19, 2018 Du mister vel ikke førerkortet i norge. Grensa for å miste i Norge er uansett 116 i 80 sona. Du ble tatt i 114. Koster uansett 8000 for å bli tatt i nogenlunde samme fart i Norge, så så ille var det nå ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 19, 2018 Share Skrevet Januar 19, 2018 Fant forøvrig dette: Hei Hvis man bryter vegtrafikkreglene i utlandet, og blir straffet for det, kan man miste lappen i Norge også. Dette følger av vegtrafikkloven § 33 nr. 4. I denne bestemmelsen står det at "dersom rettighetshaveren i løpet av de siste 6 måneder er ilagt straff i utlandet for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter regler i eller i medhold av § 33." Hvis en norsk borger f.eks. blir tatt for brudd på den svenske vegtrafikkloven vil svensk politi melde fra til norsk politi slik at de får fulgt opp saken, og vurdert om den som har begått lovbruddet i Sverige skal fratas lappen i Norge. Det gjelder altså å holde seg i skinnet også når man kjører bil i utlandet. Regelen i vegtrafikkloven § 33 vil også gjelde dersom man blir tatt for brudd på vegtrafikkloven i andre land enn Sverige. SweetBMW reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Januar 19, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2018 Snakket forøvrig med norsk politi før jeg ringte sveits de sa at jeg ikke kommer til å miste førerkortet her i Norge, men at jeg må betale boten når det gjelder Sveits og norsk førerkort så spurte jeg igjen over tlf nå nettopp. De sa at jeg ikke mister lappen min, men bare at jeg ikke får lov til å kjøre i Sveits på en viss tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå