Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, hsd skrev:

Alle slike jeg har tatt opp har vert tørre og smårusta. Virker ikke som bmw har brukt noe som helst monteringspasta, er nok bare slurv desverre. 

ta deg 10-15 min å lag deg en slik ters som jeg har lagd meg. Enklere det enn å plages. Løsner sånt uten problem. E36n måtte ha ca 20t før drivakslingsen slapp. 

DSC_0250_zpskcvyuv2o.thumb.jpg.4df104bb6432d9dea09eb81d258b3fff.jpg

DSC_0251_zpsiibx7qef.thumb.jpg.ba9c306246e945941fabfd8f39a3306e.jpg

Den der såg solid ut, hadde til slutt valget mellom det eller levere den inn, så den skal inn til BMW folk neste uke. Om jeg skulle gjort det selv så ville jeg kjøpt hydraulisk avdrager hos Koed av HCB Tools, men dyrt for kun en jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor bra stand en eldre bil måtte være i er det alltid noe. Once I tought it was fixed, it pulls me back in! Røff tomgang ved kald motor, maler som en katt og er perfekt når den er driftsvarm etter en liten kjøretur på 1-2 minutt. Nå har dette vært en liten interessant sak lenge ved kaldere vær og nå er vi tilbake til høste og kaldstarter. men ved hjelp av INPA og litt intuisjon/kjennskap til bilen er det enklere å løse saken. Bruker ofte aktivt 2-3 sider med INPA, spesielt adapsjonsverdiene. Og når jeg kikker på dette så forteller det meg at jeg må se på injektor nr 3. Hvorfor? Fordi jeg har først har røff tenning på nr 3 og sylinder benk 1 (Syl 1-3) viser -30 på adaptive value add 1 når motoren er kald, det vil si at motorstyringen gir beskjed om å kutte ned på drivstoffet til injektor 3 i benk 1. Det kan være en injektor som lekker internt eller en som har dårlige o-ringer. Videre er det litt røff tenning generelt på benk 1 men sylinder 3 utmerker seg mest og siden hver benk bare har en bankesensor tror jeg det må være injektoren. Siden jeg først demonterer så tror jeg at jeg bytter alle o-ringer og evt injektor nr 3. Bilen er helt fin når den er varm antagelig grunnet kombinasjon av to faktorer. 1 er at en gammel tørr o ring utvider seg og tetter bedre og at motoren når den er blitt driftsvarm går over i en lukket sløyfe regulering med lambasensorene som primær regulator. Så uten Inpa er det vanskelig og nærmest umulig å pinpointe den mest sannsynlige årsaken. IMG_3961.thumb.jpg.a103d07b86d31184797b2c63cd4b7ea7.jpgIMG_3962.thumb.jpg.35d89acc2e69607a66ddeb13c0c688bd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som følger med på tråden min, skulle aldri tro jeg ville slå til på en i3 men, med tungt hjerte må jeg innse at tiden min rett og slett ikke strekker til og at jeg trenger en mer økonomisk bil. Med to små barn, lederjobb og diverse verv, jeg har ikke tid til bilen jeg er blitt utrolig glad i. Er det noen som kunne tenke seg å overta den og ta vare på den må dere gi meg en pm. Som dere som følger med har sett så har bilen blitt ettersett nærmest manisk, pengene jeg har lagt igjen hos Koed, BMW Service, GS Bildeler er ikke liten men mest av alt tid. Bilen er nå trillet 103000km og jeg har aldri hatt nevneverdige problemer, den har sviktet meg ved tre anledninger men det var vår måte å bli kjent på. Alle småproblemer med disse har jeg luket ut de siste to årene. Litt hva jeg har gjort med den: 

- Nye piggfrie Good Year Ultragrip Ice 2 2017 (5500kr) Style 31 (org felgene fra fabrikk) trilla ca 7-8000 masse profil igjen

- Nye s.dekk Conti Premium Contact 5 (7000kr) Style 5 kjøpt 2017, trilla 6-7000km - som nye

- Tilstandskontroll hos BMW Service når jeg kjøpte den med nye integralledd bak inkl 4 hjulskontroll, bytte av alle væsker

- Komplett ny veivhusventilasjon orginal i 2017

- Nytt toppdekselpakning 2017 tettet med Dreibond 1209 iht TIS, ingen lekkasjer siden

- Nye tennplugger 2x siden 2017, de som er på nå er NGK kvalitetsplugger (NGK er best til disse) 

- Nye fjører bak inkl gummi, tårnlager var helt fine 2018 , Sachs fjører - dempere er org og ok

- Komplett nye bærearmer framme i Meyle HD, 2018 og 2019

- Nytt drivstoffilter Mahle 2019

- Oljeservice hver 10000km en gang i året, byttet olje 3 ganger siden 2017, kjører nå på Castrol Magnatec 5W-40 - byttet filter en gang ekstra i mellom skiftene for inspeksjon for fremmedlegemer - ingen funn

- Omtrent komplett nytt kjølesystem med ny Nissens radiator med større kjøleribber enn orginal, ny org BMW vannpumpe 2019 hos BMW service (radiator sprakk så den ble kjørt med lastebil rett til BMW for rep). Eneste vannslanger som ikke er byttet er de nærmest torpedovegg men de er helt fine

- Flushet tannstang med Pentosin CHF11S flere ganger, nytt ZF filterhus med slanger org BMW - oljen er nå fin og grønn

- Nye bremser bak Brembo 2019 - Bremser framme er på 21.4mm så de holder litt til, klosser er 4-5 mm igjen på framme

- Ny kamakselsensor 2019, ny veivhussensor 2018 orginal BMW

- Nytt batteri 2017

- Ny generator Bosch 120A 2018

- Ny sensor for luftinntak org BMW 2018 - disse blir nedoljet av veivhuskretsen så den kan vise feil temp

- Nytt hjullager bak venstre side skiftes hos BMW ila denne uken, har et til liggende for høyre når det blir aktuelt, kvalitets FAG hjullager samme som orginal

- Sjekket Vanos sylinder - ok

- Behandlet hulrom med Lanolin

- Renset og fettet opp jekkfester (de er fin)- Behandlet selv med Tectyl

- Ny hjulstilling August 2019 - byttet styrestag begge sider Lemførder

- Girer supert - ikke rør giren når den girer fint er rådet jeg fikk fra en BMW tekniker

- Ny diffolje August 2019

- Ingen feilkoder i Rheingold/Inpa p.t

- Ellers er bilen en drøm å kjøre, utrolig tight og fin, ingen klunkelyder eller noe

 

Planer jeg har hatt for forebyggende vedlikehold og generelt: 

- Bytte pakning på oljefilterhus da det svetter litt som alle disse gjør - filter er kjøpt og ligger klar, org BMW

- Bytte Vanosringer - ikke behov ennå da vanos fungerer helt fint og bilen drar meget godt fra bunn - Beisan Systems Viton-ringer ligger klar

- Bytte bremser framme - ca 5000km igjen

- Bytte fjører framme og inspisere tårnlager (ingen mistanke eller defekt bare førevar plan)

- Pixelfeil, har tidvis pixelfeil som alle disse har - det er temperaturavhengig - har et rep.sett liggende klar med kvalitets sølvtape med beskrivelse hvordan en gjør det, ikke komplisert om en er nevenyttig. Idag var pixlene perfekt så den har gode dager og

- Smårust, kanal venstre bakerst, kun utvendig, jeg har fjernet rust og sikret med Tectyl så det ikke ruster videre, pris for utbedring er 5000kr inkl moms (fått tilbud). Ellers har det vært smårust (kun overflate) som jeg selv har utbedret. Jeg har tatt bilder av kanalene innvendig som dere kan se i denne tråden og de ser helt fine ut, helt tørr. Det var overflaterust i motorrom under intensivrens (typisk på disse), dette har jeg utbedret. Generelt sett meget bra under, se bilder i tråden

- Bytte tempsensor for kjølevæske i toppen som førevar ved neste kjølevæskebytte neste år, ingen defekt og den viser helt normalt

- Bytte nivåsensor med kontakt - kjølevæske - den gir noen ganger feilsignal - kjølevæskenivå og alt er normalt da alt er utbedret hos BMW i April 2019 inkl full test av motor med leak down test og CO test uten noen funn. 

- Sjekke og evt. bytte injektor sylinder 3, lekker muligens litt ved kaldstart, kan gå litt røft ved kaldstart da den sprøyter inn ekstra drivstoff for rask oppvarming (normalt) men roer seg etter 1-2 minutt kjøring. Maler som en katt og går meget gått, ligger på rundt 1,1 blandet kjøring - 0.78 på langkjøring! 

- Prøvde reparere den integrerte mobilen da den hadde mistet kontakt med kjørecomputer - feil på kretskort - nå fungerer den ikke men brukt kan kjøpes relativt billig brukt. Med vanlig simkort i modul i baggasjerom snakket jeg senest i bilen som Derrick tidligere i år :) 

 

Reservedelslager: 

- Org. BMW venstre bærearm bak jeg kjøpte billig for å ha liggende, bærearmer bak er ok

- Komplett mekatronikkenhet med solenoider - skal fungere helt fint, helt girkasse forøvrig jeg kjøpte billig for interessens skyld

- Diverse pakninger etc

- Beisan Systems Vanos ringer

- Pixelfix sett sølvtape

- Ekstra style 31 felg

- Masse litteratur, orginal brosjyre, org BMW teknisk trening manual, Bentley manual pdf

- Vannhane med pumpe - kjøpt pent brukt av Koed - ganske dyr del ny!

 

Bilens historikk:

- Kjøpt av en eldre herre i Bergen desember 1996 hos BMW Jæger, levert Januar 1997 - produsert i Dingofing 10.12.1996

- Kjørt svært lite og var for det meste i garasje da eier bodde i Frankrike om vinteren

- Servicehistorikk hos BMW Jæger Bergen, fikk alt bekreftet når jeg kjøpte den i 2017 av familien til den da avdøde

- Lakkert dører og skjermer venstre side grunnet striper, tror det var pga den eldre herren som kjørte ut av garasjen og var borti kanten

- Panamabrun - sjelden og meget pen farge som ble levert kun mellom 1996-1997 på E39 og kun i få andre eksemplarer som Individualfarge på E38

- Sjekk utstyr på BMW Vin Archiv - Vin: BR21943

 

Vet ikke hva jeg mer kan si enn at jeg kanskje ombestemmer meg, om det er noen som ønsker seg en av de beste BMWne gjennom tidene og ønsker å holde den så orginal som mulig og ta godt vare på den så send meg en melding. Eksemplarer som dette går for en 7-11000 Euro i Tyskland avhengig av stand men det er få gode 528iA igjen med lav.km stand. Disse bilene har et feil rykte med å være utsatt for rust, faktum er at 71% av bilen er helforsinket og er meget motstandsdyktig mot rust, rust på disse skyldes dårlig vedlikehold. Jeg har kjørt min daglig om vinteren men vasket den med varmt vann minst en gang i uken. Tar imot evt. bud men jeg selger den ikke for under 65000 da den er for bra og har et meget godt potensiale for å bli en god klassiker og jeg kommer trolig til å angre som en hund, det er et lite lån på den som blir slettet ved salg. 

Kommer ikke mer hva det er å skrive her og nå

 

 

 

 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...