Gå til innhold

BMW 523i F10 vs E60

kallenor
 Share

Anbefalte innlegg

God dag,

Jeg har vært tidligere BMW eier med en E30 1989, som fungerte eksemplarisk! Den varte i 10 år uten nevneverdige feil (den fikk selvfølgelig også tatt veldig godt vare på :-) ).

Jeg er nå i prosessen med å ville kjøpe ny bil. Jeg synes E60 karroseriet er meget flott, samme kan vel også sies for F10. Dog er elektronikken ganske så mye mer avansert enn E30 (som etter det jeg skjønte inneholdt ganske begrenset med avansert elektronikk).

Jeg var kanskje noe dum, men gikk for en 1 mnd tid siden til innkjøp av en E60 520i 4 cyl, men klarte å hoppe av kjøpet (etter my om og men juridisk sett) siden den slet med fullstendig fusking dagen derpå. Derfor har jeg fått en noe dum start på E60 modellen (mht. til inntrykket).

Etter råd fra andre, så er det flere som har nevnt at 6 cyl motorer er en mye bedre motor (fra denne tidsperioden). Ergo så har jeg tenkt på 2 følgende modeller:

1. BMW 523i E60 2008 modell (190 HK).

2. BMW 523i F10 2010 modell (204 HK).

Er det noen her inne som har erfaring mellom disse 2 modellene, og som kan hjelpe med råd på veien til bilkjøp? Eventuelt hva som er veldig viktig å sjekke? Erfaringer?

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i det @hanzhe sier. 

Når man kjører f1x så kjenner man samtidig en mer komfortabel fjæring. Det er endel mer behagelig å tøffe rundt pga at den er mykere på toppen av demping. Støynivå er nok også en faktor.

Samt at det bare er en nyere bil. Motoren er dog svært lik om ikke helt lik. En 523i f10 kan lett skremmes opp til 270hk med nytt innsug og mosselman programvare.

Men om du absolutt vil ha e6x så tar du den. Den er egentlig ikke en dårlig bil, men f1x er bedre vil jeg mene.

Har selv en e6x altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nyere betyr stort sett bedre bil, mer komfort og en høyere pris.

jeg vil påstå at siden du har hatt eldre bil tidligere, hatt denne lenge og hørtes fornøyd ut med det, kan bety at du også kan bli utmerket fornøyd med en E60 523i også. Så legg vekk preferansene fra andre, prøv begge bilene selv, deretter vurder om de ekstra kr er verdt det, for et eventuelt kjøp av F10. LCI av E60 er ikke et dårlig valg, hvertfall ikke med denne motoren. AWT hadde denne med touring, kanskje han har noen innspill? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en E60 523i Edition manuell fra 2009/2010. Altså en av de aller siste. Vurderte F10 523i, men ville ikke legge så mye penger i bilkjøpet den gangen. F10 er hakket kvikkere, da den ikke bare har 14hk ekstra, men også 500ccm, samt en bedre/mer effektiv automatkasse, om du velger det. For all del: E60 er kvikk nok den, men ikke noe "forbikjøringsrakett". Mer langbeint og passe sterk cruiser. I dag har F10 gjort unna mer verditap, og fremstår som et mer overkommelig bruktbilkjøp, men er fortsatt klart dyrere enn E60 (som seg hør og bør). Det koker nok ned til personlige preferanser og budsjett. Det er ingen tvil om at du potensielt får mye mer bil (og utstyr) for pengene i E60, men F10 ER en nyere bil, og, som sagt, hakket kvikkere. 

Begge bilene er helt rett etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 530 fra 2012 selv. Fantastisk bil som jeg har bare godord om. Hører enkelte har slitt med førstegangsmodellene

av f10, 2010 modellen. Den jeg har, er prikkfri. 2008modellen vet jeg ikke mye om, annet enn 520dieselen av en viss årgang har hatt problem med kjedestrammeren på reg.kjedet.

Velg rekkesekser, er mitt råd. Og vær nøye når du går over bilen, uansett hvilken du går for. En 2008 mod trenger ikke være dårligere om den er godt behandlet av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...