Gå til innhold

Erfaringer Hyundai Santa Fe


gullsakar
 Share

Anbefalte innlegg

Har verken eid eller eier santa fe fra den generasjonen, men har kjørt den noen ganger. (Ikke de siste årene). Er noen bekjente som driver et entreprenørfirma som stort sett kun kjører Hyundai av alle varianter, og eieren der er på sin andre santa fe av den generasjonen (pre-facelift og facelift).

Dersom du er ute etter kvalitet tror jeg ikke trår feil her. Automat og firehjulstrekk, god plass og holdbarhet er vel nøkkelordene. Men det er en bil fra forrige generasjon koreanske biler, der opplevd kvalitet og materialbruk innvendig ikke kan sammenlignes med siste generasjon. En kollega hadde kjørt sin 2006 modell 300 000km uten store problemer før han nå byttet den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste utgave av bladet Motor er Santa Fe på andre plass når det kommer til biler som ruster mest, kun slått av Passat. Jeg tror nok mye av det har å si på vedlikehold. Ellers skal bilene være holdbare og jeg ser de holder seg nogen lunde i pris. Hyundai er en av verdens største produsenter og utvalget av biler vi har her er bare en brøkdel av Hyundais sortiment. Jeg hadde ingen problemer med min Veloster og var fornøyd med den og kvaliteten ellers, selv om den ikke kan sammenlignes med BMW med tanke på f.eks. materialbruk. Så til Santa Fe, jeg har ikke kjørt den på år og dag, men min onkel hadde en slik som du ser på i noen år og ettersom jeg skjønte var det lite feil med den. Stor plass og fungerte ypperlig til deres bruk. Den ble etterhvert byttet i en E83 deretter E70 og nå E71, uten at det er relevant, men materialvalg og finesser ble etterhvert prioritert foran fornuftighet og plass. Santa Feen ble tatt med på lange ferieturer og ingenting gale å si der. Den var da nesten ny, men kjøreegenskapene er jo fortsatt lik og som jeg husker da jeg prøvde en var den helt kurrant. Jeg synes heller ikke Santa Fe er de verste bilene å se til fra den tiden, selv om Elantra og Accent fra Hyundai fra samme tidsrom er heller mindre pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ska ha SUV, så kjøper du deg en Honda CRV fra 07 og opp. Kan ikke sammenlignes med Santa Fe kvalitetsmessig.

Kjørecomfort er bedre og av kjente feil jeg husker:  AC-rele (ikke så dyrt og veldig lett å skifte) Reimskive på veivaksel, denne har jeg og måtte bytte et par av. De ryker ved ca 200.000 km. Lett å skifte og holder nye 5-7 år. 

Understell på Honda CRV er robust.  Har lest at Santa Fe eiere har måttet bytte bærekuler og annet i understell ofte, sikkert grunnet at bærekulene er underdimensjonert i forhold til vekt. 

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill.

Vi kan slå fast en ting med en gang og det er at vi alle er enige om materialbruken. Billig look plastik tre og ellers ikke veldig fin å se på i dash og instrumentpanel. MEN, akkurat det skal jeg klare å se bort ifra de årene jeg evt kommer til å eie den. Har to små barn som nok skal få satt sine merker inni bilen alikevel. Utvendig syntes jeg bilen ter seg bedre utseendemessig. Spes bakenden er litt tøff med dobbel eksos osv. Foran kan man slenge på en bøyle med ekstralys som gjør den mer robust. Og gir bra lys:-)

Den aktuelle bilen HAR hatt noe trøbbel men skal nå være tipp topp. Er bl.a ny turbo, IC, batteri, og div slanger. Bærekuler og stag har jeg hørt rykter om er gjengangere på disse ja.. Forholdsvis greit å bytte selv da.

Honda CRV har vært vurdert og det ligger et par fine til salgs. Dog føler jeg jo at hver andre suv jeg ser er en CRV  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...