GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har god erfaring med noe for fjerning av flyverust?

Har kikket pÄ noen middler til Ä spraye pÄ og bare spyle av, men ogsÄ vurdert Ä prÞve en Clay eventuelt...

Hva synes dere er best for fjerning av flyverust?

Skrevet

Okei, skal polere hele bilen nÄ, men kan tenke meg at bruk av clay vil lage swirls eller matte lakken litt ned kanskje.

Skrevet

Du bÞr fÞrst bruke Prickbort, la det virke i 10 min, sÄ avfetting(surfex HD) ka det virke i ca 10 min. Spyle av bilen, sÄ metallpartikkelfjerner og la det virke i 10 min, mulig det trengs flere runder med dette. SÄ skumlegge hvis du har tilgang pÄ det. Spyle av og sÄ hÄndvaske. Etter dette kan du gÄ over med clay. Det lager litt marring, men det fjernes lett ved polering(med maskin vel Ä merke)

Anbefaler deg Ă„ sĂžke opp bilpleieguide pĂ„ dcn.no 😉

Skrevet
34 minutter siden, Knutmyr skrev:

Du bÞr fÞrst bruke Prickbort, la det virke i 10 min, sÄ avfetting(surfex HD) ka det virke i ca 10 min. Spyle av bilen, sÄ metallpartikkelfjerner og la det virke i 10 min, mulig det trengs flere runder med dette. SÄ skumlegge hvis du har tilgang pÄ det. Spyle av og sÄ hÄndvaske. Etter dette kan du gÄ over med clay. Det lager litt marring, men det fjernes lett ved polering(med maskin vel Ä merke)

Anbefaler deg Ă„ sĂžke opp bilpleieguide pĂ„ dcn.no 😉

Se det ja, mye bra Ä lese:-) 

• 1 month later...
Skrevet

Litt sent svar, men en dedikert flyverust/metallpartikkel fjerner vil gjÞre jobben du Þnsker.  

Du b Þ r fÄ vekk alt av nupper i lakken kun ved bruk av kjemi og avspyling, f Þ r du gÄr pÄ med clay. 
Clay bÞr kun brukes dersom du skal polere, men skal du polere sÄ ikke vÊr redd for og bruke clay. 

Har selv nylig blitt medlem pÄ nevnt nettside og mÄ si det er verdt og investere noen timer i lesning der inne. 
Jeg lÊrte, og lÊrer, utrolig mye der pÄ kort tid. 

Skrevet

Metoden Knut nevner ovenfor er gull.

tenkte ogsĂ„ Ă„ legge ved et godt tips til claying! Og det er: IKKE BRUK MAKT! Bruk gjerne 2 minutter ekstra pĂ„ clayingen... sĂ„ slipper du masse swirls og ende opp med Ä bruke mer tid med maskin 😉

For Ä ha en fin og ryddig clay prosess er det viktig Ä gjÞre et godt forarbeid! kan si hva jeg pleier Ä gjÞre(viser nedenfor alle stegene jeg tar fÞr jeg starter pÄ clay):

1. Prickbort. La stÄ i 10-15. Er bilen skikkelig ille tar jeg gjerne og sprayer litt ekstra pÄ omrÄder der det trengs (typisk ved vÄrrengjÞringen) 

Husk: produkter skal ikke stÄ og tÞrke. 

2. Dynke bilen i Surfex HD (er bilen ille, kjÞrer jeg pÄ med en litt sterkere blanding - fks ved vÄrrengjÞringen)

3. SprÞyte pÄ sÄpe med hÞytrykksspyler (fks foamcannon).

4. Spyle av (nedenfra og opp, og tilslutt ovenfra og ned)

5.  Observere lakken. Er det flere asfaltrester/prikker tar jeg Ún runde til med prickbort. Viktig her Ä sÞrge for at bilen er mest mulig «ren» fÞr man begynner med berÞring. Tar gjerne Ún lett runde til med sÄpe over og spyling. 

6. Two bucket method med gritguard og washmitt. Bruker gjerne en sterk sÄpe som fks Chemical Guys citrus (til hverdagen bruker jeg noe mildere - for eksempel chemical guys maxi suds II) OgsÄ viktig her at man ikke bruker makt! Start med taket fÞrst og beveg deg nedover.

7. Spyle av

8. Om jeg virkelig skal vÊr sikker pÄ ar jeg jobber med en ren bil, sÄ tar jeg gjerne en runde til med two bucket method samt bytting av vann (mÄ ikke ta dette steget)

9. TÞrke bilen sÄ du slipper vannmerker. GÄ rolig over med tÞrkekluten - igjen: ikke bruk makt! Ta en runde og stryk forsikrig over panelene for Ä fÞle tilstanden. Du vil hÞre og fÞle ujevnhetene. 

10. Ta ett og ett panel med clay og lubricant. Som sagt: vÊr tÄlmodig og ikke bruk masse makt! Jo mer makt - desto mer potensielle swirls.. husk ogsÄ Ä vri clayen. SÞrg for at du har nok lubricant ogsÄ. Ikke gni clayen uten Ä ha nok middel - det kan ogsÄ skape swirls. 

11. Etter at jeg har clayet bilen, pleier jeg Ä skylle bilen en aller siste gang for sÄ tÞrke forsikrig fÞr jeg kjÞrer bilen i garasjen. 

12. You’re Done. Det neste steget etter dette er enten polering med maskin (med «slipemidler» for Ă„ fĂ„ den dype og fine lakk fargen), eller Ă„ bare vokse over. Selv er jeg ekstremt nĂžye og bruker gjerne 2 arbeidsdager for Ă„ fĂ„ frem et supert resultat som jeg selv blir fornĂžyd med Hahah 😍. (Gleder meg til vĂ„ren allerede!)

kan hende jeg tar feil nÄ, men disse midlene man sprayer pÄ for Ä fjerne partikler, kan ogsÄ fjerne voks. Selv har jeg ikke erfaring med disse, men vil uansett anbefale Ä pleie bilen med voks slik at du minimerer sjansene for at slik flyverust setter seg pÄ igjen.

ps: innsÄ nÄ at jeg har holdt pÄ Ä skrive dette innlegget i nesten 15 min. #liteliv! #godnatt

• 4 weeks later...
Skrevet

Takk for utfyllende svar😉Brukte 16 timer med alt, brukte clay pĂ„ hele bilen, har polert 2 ganger og avsluttet med Autoglym HD wax... flott sluttresultat👍

E4598984-7E1D-492F-9722-C45465217773.jpeg

095C67CB-FC1A-46B5-AB0B-555445362485.jpeg

C2A6C605-29D4-4300-82C9-611B2205ED90.jpeg

Skrevet
1 time siden, bmwfan skrev:

Takk for utfyllende svar😉Brukte 16 timer med alt, brukte clay pĂ„ hele bilen, har polert 2 ganger og avsluttet med Autoglym HD wax... flott sluttresultat👍

E4598984-7E1D-492F-9722-C45465217773.jpeg

095C67CB-FC1A-46B5-AB0B-555445362485.jpeg

C2A6C605-29D4-4300-82C9-611B2205ED90.jpeg

Polert 2 ganger?

Skrevet

Mye korrigering for fjerning av riper etc., har derfor polert med 2 forskjellige poleringsputer og middler, har da polert bilen «2» ganger, hvis du kan kalle det det😉

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...