Kristian 325 Skrevet November 22, 2017 Share Skrevet November 22, 2017 (endret) Hei:) Jeg har nylig kjøpt meg en original 1992 BMW E36 325i coupe i fragen Brillantrot og har nå lyst til å vise bilen.I tillegg til å oppdatere dette emnet med bilder og informasjon om min fremgang med denne bilen:)Det er et prosjekt som jeg har mange planer for. Planene er å skifte: -Taklukemotor. -Begge vindusheiser. -Girkule. -Begge dørtrekkene. -Trekk til takluken. -Høyttalere og legge opp nye kabler. -Batteri. -Bakluke pakning. -Bakluke dempere. -Alt av bremser. -Alt av dempere og fjører (står nå et dårlig coiloverkit på bilen) -Alt av foringer og stag i bakstilling. -Hardykobling og støttelager. Ellers blir det å montere: -Vader stoler i sort skinn. -M3 sideskjørt. -Diffusor på bakfanger. -M dørlister lister. -Grøftelykter. -Gitter og luftintak i M3 forntfangeren. -Deksel over coiler. -E36 M3 felger -++++ Jeg var å hentet denne på Røros i sør trøndelag forrige helg hos en hyggelig kar som hadde hatt endel BMWer.Han hadde bare hatt den i et halvt år ca,han solgte den pga andre prioriteringer og han syntes den ble for fin til han sitt bruk.Turen for å hente bilen var lang,tok buss fra Lyngdal til Kristiansand,videre tok jeg toget fra Kristiansand til Oslo S,Hamar og tilslutt Røros.men det var verdt det:)Turen hjemover var konge:) Bilen hadde vist blitt tatt inn som flyttegods 20.september 1994,er ikke helt sikker på hvilket land den kommer ifra,men mye tyder på at den kommer fra midtøsten en plass.Arabisk skift i tillegg til tysk skift på skiltet med chassisnummeret på B stolpen på fører siden.Jeg sjekket VIN nummeret til denne bilen,der stod det at bilen har Gulf version,som vil si at bilen ble levert originalt uten varmeapparat fra fabrikk,men det er ettermontert,sikkert da den kom til Norge.Bilen hadde også Hot climate version som vil si at den ble levert med AC og 2soners klimaanlegg,men alt av AC anlegget er demontert:)Noe jeg syns er veldig fint,har aldri vært noe fan av AC generelt. Litt mer informasjon om bilen: Motoren har gått 292 000km,men den bruker verken olje eller vann.Ikke er det noen ulyder eller andre betydelige slitasjer på motoren.Den må ha fått en skikkelig gjennomgang i løpet av de siste årene,fordi den er meget frisk.Har en original E92 325i fra før og jeg vil påstå at E36en er hakket kvassere og er MYE råere ved pådrag.Det er montert grenrør og fult effektanlegg hele veien,så den har en helt rå lyd,skikkelig tøft å dra på litt gjennom tunneler:))Mer vet jeg ikke om motoren annet enn at den ble levert uten katalysator fra fabrikk. Drivlinjen er fast og fin uten om noen foringer til diffen. Understell:Det står montert et dårlig coilover kit på bilen som skal skiftes ut,ellers virker den fast og fin men blir til at jeg bytter ut foringer til poly/powerflex.Den er godkjent med coiloverkit og 18" felger,i vognkort Gir og clutch fungerer meget bra og clutchen+svinghjulet må ha blitt byttet nylig,ellers er det montert short shift som fungerer meget bra. Karosseriet er bra og har nylig blitt opplakkert i original fargen Brillantrot. Innvendig er den bra,sort taktrekk med sorte skinnstoler og stor stereo.2soners klima anlegg. Lørdag 25.11.2017: I dag monterte jeg nytt BMW panser emblem,M3 dørlister og diffusor på bakfangeren.Ellers smørte jeg dør hengslene med silikonfett og vasket bilen grundig:)Tok også en grundig sjekk av bagasjerom,batterikasse og hjulbrønn.Alt så bra ut,det eneste som manglet var reservehjulet:) Lørdag 02.12.2017: Pusset ned og grunnet øyelokk til hovedlykter og Reiger vinge. Lørdag 09.12.2017: Monterte nye 6x9 Pioneer høyttalere bak,jeg brukte slike høyttaleradaptere som var tilpasset E36.Da var det bare å skru fast høyttalene i de originale boringene og koble på ledningene.Ellers monterte jeg nye skiltlys og en splitter ny CDspiller/ DAB+radio fra Pioneer,det var allerede koblet ISO kobling i bilen så det var bare plug and play med spilleren.Tilslutt monterte jeg den nye originale girkulen fra BMW i skinn. Lørdag 16.12.2017: Monterte nytt tårnstag foran og nytt deksel under frontruten/vindusviskere. Tårnstaget kjøpte jeg hos GS bildeler,det er av polert aluminium og hadde god kvalitet.Sveisene på brakettene så bra ut,platearbeid og maskinering var og bra utført:) Passformen og finishen var og bra:)Det lønner seg å begynne med å smøre alle rustfrie bolter og muttere,så montere alle delene løst og når alt er skrudd sammen så kan man begynne å stramme til alt.Jeg brukte smøremiddel fra Loctite da jeg smørte de rustfrie boltene og mutterne.Når man kjører rustfritt mot rustfritt så er det større sjanse for at det kan skjære seg fast under montering/demontering derfor er det viktig å bruke et godt og langvarig smøremiddel. Dekselet under frontrute/vindusviskere demonterer man ved å skru av vindusviskerne ved hjelp av 13mm pipe (M8 mutter)Så er det bare å skru løs dekselet-6 stk plastmuttere ved hjelp av et tynt,flatt skrujern.Det kan lønne seg å bestille 6stk nye plastmuttere ved demontering/montering av dette dekselet,anbefaler også å kjøpe dekselet originalt fra BMW da det har best passform og kvalitet på plasten. Lørdag 14.01.2018: Godt nyttår:)Nytt år og nye muligheter:)I dag hentet jeg den "nye" taklukemotoren på posten.Videre rengjorde jeg den skikkelig,smørte den skikkelig og koblet om en kontakt siden denne motoren kom fra en sedan.Ellers måtte jeg demontere komfort releet som sitter på venstre side bak det store dekselet under rattet,videre monterte jeg det igjen fordi kontaktene så greie ut på det.Jeg måtte sjekke komfort releet fordi taklukemotoren ikke fungerte noen ganger,det releet sender separat arbeidsstrøm til vindusheisene og separat arbeidsstrøm til taklukemotoren.Men det hele endte med at taklukemotoren fungerte hele tiden etterhvert,men det blir til at jeg kjøper nytt komfort relee slik at jeg er sikker på at vindusheisene og takluken virker hele tiden:)Jeg sjekket sikring nummer 1 i sikrigsboksen i motor rommet (30 ampere sikring),monterte "ny" taklukemotor,sjekket at at bryteren og motoren fungerte før jeg konstaterte at det er komfort releet som er problemet. Ellers monterte jeg nye vindusvisker armer med rustfrie muttere og skiver i tillegg til de plast lokkene som beskytter feste mutteren til visker armene. Jeg sprayet også på litt litium fett på fjærene,det er et fett som tåler temperatur forandringer og vann. Søndag 15.01.2018: Monterte nye DEPO grøftelys med nye fester og pærer.Nok så enkelt og greit å montere,festene skrues fast i frontfangeren ved hjelp av fire stk skruer med platemutter,så er det bare å "slide" inn lyktene i festene og plugge på ledningene:)Ellers så monterte jeg nye skiltholdere med "M POWER" logo,men jeg ble ikke noe fornøyd med skiltholderen på M3 frontfangeren,jeg synes at det så bedre ut med bare skiltet.Så da ble det til at jeg bare har skilt foran og en gammel skiltholder bak,som stod på bilen da jeg kjøpte den.Det står "Auto 8-8 Kristiansund/Eide" på den,mulig at det er noen her som ha kjennskap til den bedriften?Ikke sikkert at den finnes lengre,ikke vet jeg:) Lørdag 20.01.2018: Monterte nye tennplugger fra NGK og rengjorde coiler og toppdeksel. Jeg fant ut at det såvidt har begynt å svette litt olje fra toppdeksel pakningen i plugg hullene,så jeg bestilte ny toppdeksel pakning og tetninger til toppdeksel mutterne.Ellers monterte jeg et deksel som manglet,der nede hvor knappene til sete varmerne er,to nye lykter til speilene i solskjermene og en plugg til å sette i hullet for sigarett tenneren. Lørdag 03.03.2018: Endelig fikk jeg gjort litt med E36en i dag:)Har hatt mye annet å gjøre pluss at jeg ikke har vært helt i form i det siste.Men i dag fikk jeg montert den nye toppdeksel pakningen og tetningene til mutterne.Gjorde det veldig nøye,holdt system på alle bolter,muttere,skiver og coiler.Vasket pakningflatene og toppdekselet ,visuell kontroll av kamaksler,kjedestrammer og kjede.Ellers monterte jeg plastdekslene til motoren og dysegalleriet ,pluss at jeg skrudde på to bolter som manglet til panserlåsene. Søndag 17.06.2018: I løpet av denne uken har jeg skiftet hjullager begge sider foran og alt av bremser foran,skive,klosser,caliper,slanger,glidebolter,bolter og slitasje varsler.Ellers malte jeg opp bremseskjold og klaver med hammerslag maling.Videre har jeg begynt på bremsene bak,med der mangler jeg et hjullager bak,bremseskjold og bremseklaver for å bli ferdig.Bilder kommer av prosessen med bremsene og lageret bak:) (Jeg bygger om til ventilerte skiver bak) Lørdag 25.08.2018 og Søndag 26.08.2018: Fikk endelig jobbet litt på E36en igjen denne helgen:)Mye av fokuset har vært på E92en i det siste,så derfor har det vært ganske stille på E36 fronten i det siste.Denne helgen fikk jeg montert slitasje varsler,bremseskjold,bremsesko,monteringssett,ventilerte bremseskiver,bremseklaver,bremsecalipere,bremseklosser,nye bremseslanger og rør bak.Ellers monterte jeg ny dørlås på førersiden,da byttet jeg hele låsen med dørhåndtak mekanismen.Tilslutt gikk jeg igang med å gå over dørtrekkene foran,skifte defekte klips og lime klips festene med skikkelig lim fra Loctite. Lørdag 03.11.2018 og Søndag 04.11.2018: Montert nye bærearmer begge sider foran med polyforing i bakre feste,indre styrestag,endeledd,kyllingbein og nye komplette fjærbein+fjærbeinslager begge sider foran.Videre har jeg montert nye dempere bak med fjærtårnlagre,fjører,kyllingbein med festebraketter. Tilsutt demonterte jeg bakre del av eksosen for å komme greit til diffen. Deretter demonterte jeg diffen,tømte den for olje og åpnet den.Oljen var fin og ingen tegn til slitasje inni diffen.Dessverre var det åpen diff på den:(Så neste langtids prosjekt blir å få tak i en LSD diff,men dem er det få igjen av,så det blir som å lete etter nåla i høystakken. Mandag 05.11.2018:Presset ut gamle foringer av difflokket og monterte nye foringer fra Powerflex. Rengjorde pakningsflaten til diffhuset og difflokket,la på ny pakning og skrudde igjen lokket med nye rustfire bolter og skiver. Tirsdag 06.11.2018: Rengjorde og pusset diffen utvendig. Onsdag 07.11.2018:La på første strøk med grå hammerslag maling på diffen. Torsdag 08.11.2018:La på andre strøk med grå hammerslag maling på diffen. Fredag 09.11.2018:Tok vekk maskeringstapen på boltene og satte på et klistremerke på diffen.Originalt BMW hvor det står beskrevet at det er longlife olje på diffen.Fylte diffen med Castrol longlife olje 75-90w,det gikk på 1,7liter. Lørdag 10.11.2018:Monterte diffen på bilen igjen med nye bolter til feste foran og de to festene bak i lokket.Brukte og nye torxbolter/underlagsskiver da jeg monterte drivakslene til diffen igjen.Møkka vær denne dagen,så fikk ikke gjort så mye mer.. Søndag 11.11.2018:Pusset/vasket traversen bak og la på et strøk med rød hammerslag maling. Mandag12.11.2018:La på strøk nummer to på traversen bak,videre demonterte jeg det ene camberstaget bak.Da måtte jeg løsne diffen litt igjen,slik at jeg kunne få ut bolten til camberstaget,monterte deretter ny bolt med mutter og nytt camberstag fra Powerflex. Tirsdag 13.11.2018:Laget verktøy for å press ut foringen til camberstaget som sitter i svingarmen. Onsdag 14.11.2018:Presset ut camberstag foringen i svingarmen på begge sider bak og presset inn ny foring.Så monterte jeg caberstagene og gjorde meg helt ferdig med det.Vil bare opplyse om at jeg måtte løsne diffen og dra den et par hakk tilbake,slik at jeg kunne få ut de gamle boltene til camberstagene,i tillegg til selve camberstaget.(Bolten som fester carberstaget til traversen,kræsjer med diffen!Derfor må man løsne diffen for å få ut bolten.) Lørdag 17.11.2018:Byttet foringen helt fremme på svingarmen,på venstre side.Byttet til powerflex foring her også:)Pluss at alt av bolter og festebraketten også ble byttet. Søndag 18.11.2018:Byttet foringen helt fremme på svingarmen,på høyre side.Alt ble gjort likt som på venstre side. Mandag 19.11.2018:Laget verktøy får å presse ut en slags ledd foring i bakstillingen på begge sider. Lørdag 24.11.2018:Presset ut øvre,bakre foring i svingarmen.(En slags ledd foring)Gjorde samme jobben på begge sider.Da måtte jeg demontere bremsecaliper og bremseklave for å få nok plass til verktøyet som jeg skulle bruke til å presse ut foringen.I tillegg demonterte jeg camberstaget fra svingarmen,løsnet og demonterte bolten som gikk igjennom foringen som jeg skulle presse ut.Tilslutt tok jeg ut fjæren for å få nok rom til å jobbe.Så var det bare å begynne på den egentlige jobben med å presse ut gammel foring og presse inn ny foring. Søndag 25.11.2018: Sjekket alle bolter i bakstillingen,at alle var skrudd skikkelig til.Så monterte jeg mellomakselen til diffen igjen og strammet alle torx boltene som fester drivakslene til medbringerne på diffen. Videre monterte jeg stabstaget bak med nye bolter.Nå venter jeg på mer deler, ny eksospotte bak med oppheng og pakninger kommer sent på tirsdag. Lørdag 01.12.2018:Monterte den nye bakpotten med nytt oppheng,pakninger og bolter/muttere.I tillegg monterte jeg standard diffusor med nye bolter og klips på bakfangeren. Søndag 09.12.2018: Monterte ny servoslange med ny slangeklemme,banjobolt og tettninger.Fylte på ny CHF11S servoolje og monterte på metallstrips på styrestag belgene. 17.desember 2018 til 01.januar 2019: Sveiste inn 4stk nye jekkfester og fjernet all rust i innerkanal og gulv.(Ikke mye rust i ytre/indre kanal og gulv!Jekkfestene var hovedproblemet,alt er fikset 100 prosent nå.) Endret Januar 4, 2019 av Kristian 325 BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet November 22, 2017 Share Skrevet November 22, 2017 Virker som du har fått deg et kurrant utgangspunkt i denne! Følger med her inne Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet November 23, 2017 Share Skrevet November 23, 2017 Ganske sikker på at bilen kommer fra midtøsten, har gjort litt undersøkelser. Du har hot climate version og gulf version på utstyrslista. Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet November 23, 2017 Forfatter Share Skrevet November 23, 2017 14 timer siden, 316 skrev: Ganske sikker på at bilen kommer fra midtøsten, har gjort litt undersøkelser. Du har hot climate version og gulf version på utstyrslista. Ja du har nok rett i at den er i ifra midtøsten en plass.Det er et skilt på B stolpen med chassisnummer og med tysk og arabisk tekst.Med engang jeg så det så skjønte jeg med engang hvorfor denne 1992 modellen hadde AC og 2soners klimaanlegg,jeg hadde aldri hørt om eller sett en 1992 modell med AC og 2soners klima før nå.Så du har også rett i at den har hot climate version:) Hva er Gulf version?:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet November 23, 2017 Share Skrevet November 23, 2017 Blir artig å følge denne tråden også Ser jo veldig bra ut på bildene Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 24, 2017 Share Skrevet November 24, 2017 Pen bil, spent på hvordan den ender opp Få ut flere bilder! Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders92 Skrevet November 24, 2017 Share Skrevet November 24, 2017 (endret) Ganske sikker på at dette er min gamle. Kan se ut som om den er påkostet litt etter mitt eie. Tror jeg har den sorte delen til takluka om du vil kjøpe. Fikk aldri rota meg til å montere den. Er det forresten bytta motor i den? Den var gått 220k for et år siden, og da var det original motor. Jeg solgte den vel med et annet speedometer grunnet flass i det originale. Mulig det er bytta? Er det gamle min er den også levert uten katalysator fra fabrikk. Endret November 24, 2017 av Anders92 Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet November 24, 2017 Forfatter Share Skrevet November 24, 2017 (endret) 5 timer siden, Anders92 skrev: Ganske sikker på at dette er min gamle. Kan se ut som om den er påkostet litt etter mitt eie. Tror jeg har den sorte delen til takluka om du vil kjøpe. Fikk aldri rota meg til å montere den. Er det forresten bytta motor i den? Den var gått 220k for et år siden, og da var det original motor. Jeg solgte den vel med et annet speedometer grunnet flass i det originale. Mulig det er bytta? Er det gamle min er den også levert uten katalysator fra fabrikk. Hei:) Det kan nok stemme:)At dette er din gamle,var det du som eide den før han jeg kjøpte bilen av? Ja jeg er interessert i å kjøpe den sorte delen til takluka,hehe den mangler fortsatt og jeg satt å søkte på nettet etter den igår faktisk:) Nei,jeg tror ikke det er byttet motor i den.Det er byttet speedometer ja og det ble jeg opplyst om før kjøp.Jeg skrev 292 000km her på bimmers siden den ble vist med det nye speedometeret på forrige EU kontroll og da noterte de 286 000km som bilens km stand.Så ville ikke skrive 240 000km som tidligere eier mente at den hadde gått,når det står 286 000km på statens vegvesen sine sider og at det er avvik i bilens km stand.Da er det bedre å skrive 292 000km slik at det ikke blir så mye rot og spekulasjoner rundt bilens km stand føler jeg:) Ja det stemmer,den er levert uten katalysator fra fabrikk:) Har du noen dokumenter og informasjon liggende fra denne bilen?Han jeg kjøpte den av hadde ingenting.Jeg liker å ha alle dokumenter,kvitteringer og annen informasjon om bilen samlet i en egen perm.Så hadde jo vært fint med litt historie til bilen. Endret November 24, 2017 av Kristian 325 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Engebø Skrevet November 24, 2017 Share Skrevet November 24, 2017 Følger med her, nylig gått i innkjøp av en brilianrot 320 coupe selv. Denne skal bli banebildesverre, men har vader interiør til deg om du e interisert ! Følger med her! Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders92 Skrevet Desember 14, 2017 Share Skrevet Desember 14, 2017 Jeg må sjekke hvor jeg har gjort av det. Har flytta delene en gang, så jeg håper og tror jeg tok med taklukekassetten. Har ikke noe dokumentasjon på den. Jeg hadde den i en relativt kort periode med tanke på å lage prosjekt, men ble videresolgt fordi jeg da hadde et par M3er osv samtidig, og måtte frigjøre penger da motoren på den ene gikk. Han som hadde den før meg vet jeg hadde en oppriktig interesse av å se hvordan det gikk med den. Han hadde hatt den endel år, og før det var det en kompis av han som hadde den. Ring vegvesenet og be om eierhistorikk, så finner du han. Kristian 325 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå