Gå til innhold

E87 klimavifte blåser for mye i auto etter ruteskift

BBB
 Share

Anbefalte innlegg

Etter bytte av frontrute på E87 blåser klimaanlegget mye mer når det står i auto.

Det fungerer fortsatt som før, hvor den venter med å blåse til temperaturen i motor er høy nok til å varme kupeen, for så å blåse mye til temperaturen i kupeen er nær settpunktet, og så roer den seg. 

Forskjellen nå er at den aldri går ned til like lavt nivå som før (typisk 2-3 av 7). Nå går den kun ned til 4-5 av 7. Dette er irriterende da det bråker, og jeg må nå sette viftehastigheten manuelt. Før trengte jeg bare å sette temperaturen og så fikset den resten selv. Noen ideer? Kan ruteskift ha påvirket duggsensor (?) eller lignende som har innvirkning på hvordan klimaanlegget oppfører seg?

Endret av BBB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått helt klart nøyaktig hvordan duggsensoren påvirker resten av systemet; om den påvirker viftehastighet, eller om den aktiverer ac ved en viss fuktighet etc., om denne er relevant for problemet i det hele tatt.... Evt. andre grunner til at dette oppsto etter bytte av frontrute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duggsensoren øker hastigheten når den føler behovet og det er dugg, eller antydning til dugg. Den skal jo bla. forhindre at det dugger på innsiden.
Skiftet selv duggsensoren min etter feilkode og da blåste viftten altformye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BBB skrev:

Takk for info. Vet du noe om hvordan denne er festet til ruta, om plassering/kontakt er kritisk? Er det mulig at det ble gjort noe feil da ruta ble skiftet?

De sitter limt på ruten inni bak dekselet der regn/lyssensor er.
Kan hende den ble ødelagt da de rev av den gamle fra ruten. Ville uansett tatt en diagnose og sett om en fikk feilkode på den og evt. kjøre en test av den i INPA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket, ser ikke ut til at dette er mulig på tidlig 1-serie som min. Tror det kom senere. Er rimelig sikker på at det skyldes duggsensoren; når klima står i auto øker viftehastigheten og nesten all luften blir blåst opp mot ruta, som at bilen "tror" det dugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det orginal rute?
Tenker på om uorginal ikke funker like bra som det skal. Mistenker dette på regnsensoren min.

Sjekket i WDS og TIS, fant ikke så mye av hva den gjør, men regner med den øker viftehastigheten og evt styrer lufta opp på vinduet..?

Står litt her hvertfall :)

SBT Condensation sensor_ E70, E81, E82, E87, E90, E91 E92, E93.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Ikke sikker på om det er orginal, byttet hos Riis bilglass - de sier vel de bruker orginal eller bedre (hva enn det betyr). Jeg tror det sitter en temperatursensor eller lignende inn mot ruta på baksiden av duggsensoren, har lest andre steder at denne har blitt skadet ved bytte av rute. Kan være noe sånt.

Var faktisk regnsensoren som var hovedårsaken til at jeg byttet, i tillegg til sprekker og steinsprut. Før ruteskift var linsen til regnsensoren uklar med en melkeaktig farge. Regnsensoren var da helt ubrukelig. Denne linsa sitter fast i selve ruta, og fikk dermed ny da jeg byttet ruta. Etter det har den fungert helt perfekt. Vet at Riis ikke hadde mulighet til å resette regnsensoren på min bil, så det var kun ny rute/linse som gjorde susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bytta slutta regnsensor å funke sånn den skulle. Nå er den igrunnen helt ute å kjører. Prøvd 2 sensorer, bmw har prøvd å fikse å Riis selv har prøvd. På leting etter info har jeg kommet over flere i Norge som har opplevd samme som meg. Kom til slutt over en i USA som klaga å fikk ny orginal rute, da funka plutselig sensoren strøkent igjen. 

Riis sa de bruker samme leverandør som bmw. Jeg fikk høyere må levering når jeg trykte sensoren mot ruta.

Men jeg tviler rett å slett på kvaliteten. Jeg skal aldri ha uorginal rute igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Riis i dag. Det viste seg at de hadde byttet duggsensor da de byttet ruta. Det tok ny diagnose nå, og fant feil på den nye også. Ble byttet igjen. Virker som vifta fortsatt blåser litt for ivrig i auto, men jeg venter og ser om det roer seg ved lengre kjøreturer.  Hater sånn plukk som ikke virker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke. Etter å ha testet litt mer virker det som det ikke gjorde noen forskjell. Skrur opp vifta og blåser alt opp mot ruta med en gang jeg setter den i auto. Gir seg ikke selv etter en time. Åpen for forslag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør hvertfall ta kontakt med Riis igjen å si at problemet er der fortsatt.

Se om du finner lignende saker på nettet. Jeg kom over en kar i usa som hadde samme problem som meg med regnsensoren, han fikk til slutt bytta til orginal rute, og alt funket sånn det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...