Gå til innhold

Automatgirkasse slurer


Kallekarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Dette gjelder automat girkasse 6hp21 i en 2009 modell e61 520d med 177hk. 

Det virker som at girkassen ikke låser seg i girene slik at turtallet øker kraftig under pådrag eller når den kommer i bakker. Bilen slurer mest i tredje, fjerde, femte og sjette gir. Når man går av gassen i fart så faller turtallet rett ned til tomgangsnivå og girkassa holder ikke igjen slik at bilen bare seiler avgårde på tomgang. I en diagnose fikk vi melding om at det var forskjell på omdreiningen til converteren i forhold til motoren. 

Solenoidene i mekatroniken er byttet og vi har nå satt inn en annen brukt converter uten noe bedring. 

Feilkode: 004F53 egs: fault in disengagement of converter lockup clutch

Er det noen som har forslag til hva som kan være feil på girkassen. 

-Kenneth 

Endret av Kallekarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte tanken om at converter nr to også kan være gåen, men symptomene er nøyaktig lik som før byttet og tenker da at det ikke var feil på converter i utgangspunktet. 

Solenoidene byttet vi selv, de ble kjøpt fra forhandler i England. Symptomene som denne feilen gir peker i flere retninger og er derfor vanskelig å finne ut av, og skal man begynne å bytte flere deler for å håpe på å treffe riktig vil det bli veldig dyrt. Det neste på listen er jo mechatronicen, og den er jo ikke akkurat billig.

Det er derfor bestilt brukt girkasse fra Sverige som er testet og leveres med garanti, og vi vet hva kostnaden vil bli på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kallekarlsen skrev:

Vi tenkte tanken om at converter nr to også kan være gåen, men symptomene er nøyaktig lik som før byttet og tenker da at det ikke var feil på converter i utgangspunktet. 

Solenoidene byttet vi selv, de ble kjøpt fra forhandler i England. Symptomene som denne feilen gir peker i flere retninger og er derfor vanskelig å finne ut av, og skal man begynne å bytte flere deler for å håpe på å treffe riktig vil det bli veldig dyrt. Det neste på listen er jo mechatronicen, og den er jo ikke akkurat billig.

Det er derfor bestilt brukt girkasse fra Sverige som er testet og leveres med garanti, og vi vet hva kostnaden vil bli på dette. 

Må den nye brukte kassen kodes på noe måte, eller hvordan gjør du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og kommet frem til at siden girkassen kommer fra samme type bil og samme årgang så trenger vi ikke kode. Hvis det er noe som må kodes så er det EGS som skal ha riktig vin nummer. Jeg har lest om flere som har byttet kasse og kun resetta adaptation values uten koding og alt fungerte. 

Hvis det er noen som har gjort dette før og har andre erfaringer så blir vi takknemlige for innspill. 

Girkassebytte skjer på lørdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 3.3.2018 at 20.43, Kallekarlsen skrev:

Girkassebytte ble vellykket og bilen fungerer som den skal. Dette er en omfattende, men veldig overkommelig operasjon for en hver med litt mekkekunskap. Vi brukte ista-d til å registrere inn ny mechatronics og resette girkassa. 

Vet du om man kan gjør dette med Ista-p eller om man må ha ista-d ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...