Kallekarlsen Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 (endret) Dette gjelder automat girkasse 6hp21 i en 2009 modell e61 520d med 177hk. Det virker som at girkassen ikke låser seg i girene slik at turtallet øker kraftig under pådrag eller når den kommer i bakker. Bilen slurer mest i tredje, fjerde, femte og sjette gir. Når man går av gassen i fart så faller turtallet rett ned til tomgangsnivå og girkassa holder ikke igjen slik at bilen bare seiler avgårde på tomgang. I en diagnose fikk vi melding om at det var forskjell på omdreiningen til converteren i forhold til motoren. Solenoidene i mekatroniken er byttet og vi har nå satt inn en annen brukt converter uten noe bedring. Feilkode: 004F53 egs: fault in disengagement of converter lockup clutch Er det noen som har forslag til hva som kan være feil på girkassen. -Kenneth Endret Februar 28, 2018 av Kallekarlsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanngj Skrevet Februar 28, 2018 Share Skrevet Februar 28, 2018 Dårlig lockup clutch i den brukte converteren også?? Byttet du solenoidene på mechatronic selv? Ser at de selges ny i KIT på feks eBay Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 1, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2018 Vi tenkte tanken om at converter nr to også kan være gåen, men symptomene er nøyaktig lik som før byttet og tenker da at det ikke var feil på converter i utgangspunktet. Solenoidene byttet vi selv, de ble kjøpt fra forhandler i England. Symptomene som denne feilen gir peker i flere retninger og er derfor vanskelig å finne ut av, og skal man begynne å bytte flere deler for å håpe på å treffe riktig vil det bli veldig dyrt. Det neste på listen er jo mechatronicen, og den er jo ikke akkurat billig. Det er derfor bestilt brukt girkasse fra Sverige som er testet og leveres med garanti, og vi vet hva kostnaden vil bli på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapteinh Skrevet Mars 1, 2018 Share Skrevet Mars 1, 2018 25 minutter siden, Kallekarlsen skrev: Vi tenkte tanken om at converter nr to også kan være gåen, men symptomene er nøyaktig lik som før byttet og tenker da at det ikke var feil på converter i utgangspunktet. Solenoidene byttet vi selv, de ble kjøpt fra forhandler i England. Symptomene som denne feilen gir peker i flere retninger og er derfor vanskelig å finne ut av, og skal man begynne å bytte flere deler for å håpe på å treffe riktig vil det bli veldig dyrt. Det neste på listen er jo mechatronicen, og den er jo ikke akkurat billig. Det er derfor bestilt brukt girkasse fra Sverige som er testet og leveres med garanti, og vi vet hva kostnaden vil bli på dette. Må den nye brukte kassen kodes på noe måte, eller hvordan gjør du dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 1, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2018 Jeg har sjekket litt rundt på nettet og kommet frem til at siden girkassen kommer fra samme type bil og samme årgang så trenger vi ikke kode. Hvis det er noe som må kodes så er det EGS som skal ha riktig vin nummer. Jeg har lest om flere som har byttet kasse og kun resetta adaptation values uten koding og alt fungerte. Hvis det er noen som har gjort dette før og har andre erfaringer så blir vi takknemlige for innspill. Girkassebytte skjer på lørdag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 1, 2018 Share Skrevet Mars 1, 2018 Mener bestemt at egs inneholder isn? Usikker på konsekvensen ved feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 Vi får egentlig bare se hva som skjer. I ista-d får vi jo huka av for bytte av mechatronics og la programmet registrere ny komponent mens vi krysser fingrene og håper på det beste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 3, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2018 Girkassebytte ble vellykket og bilen fungerer som den skal. Dette er en omfattende, men veldig overkommelig operasjon for en hver med litt mekkekunskap. Vi brukte ista-d til å registrere inn ny mechatronics og resette girkassa. Øyvind.J og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapteinh Skrevet Mars 24, 2018 Share Skrevet Mars 24, 2018 On 3.3.2018 at 20.43, Kallekarlsen skrev: Girkassebytte ble vellykket og bilen fungerer som den skal. Dette er en omfattende, men veldig overkommelig operasjon for en hver med litt mekkekunskap. Vi brukte ista-d til å registrere inn ny mechatronics og resette girkassa. Vet du om man kan gjør dette med Ista-p eller om man må ha ista-d ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kallekarlsen Skrevet Mars 24, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2018 Vi brukte ista-d til alt dette. Mener å huske at disse valgene ligger under "service functions". kapteinh reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå